Poradniki i mechanikaPadł akumulator? Zobacz, jak uruchomić silnik z kabli

Padł akumulator? Zobacz, jak uruchomić silnik z kabli

Jak podłączyć kable rozruchowe w akumulatorze?
Jak podłączyć kable rozruchowe w akumulatorze?
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
06.04.2020 08:56, aktualizacja: 22.03.2023 12:01

Wsiadasz do auta i przekręcasz kluczyk. Silnik przez chwilę się odzywa, ale za moment milknie. Jeśli wcześniej nie było problemu z innymi rzeczami, to na 99 proc. padł akumulator. I co teraz? Oto praktyczny poradnik dla każdego.

W pierwszej kolejności warto podnieść maskę i sprawdzić, czy nie obluzowały się przewody na biegunach akumulatora (to się zdarza). Jeśli możesz nimi swobodnie poruszać, to warto je dokręcić i spróbować jeszcze raz. Nie ruszają się? To znak, że akumulator odmówił posłuszeństwa. W takiej sytuacji masz dwa wyjścia:

Warto jednak sprawdzić, czy polisa Assistance nie przewiduje pomocy w takiej sytuacji. Być może jest to w cenie i nie będzie wymagało żadnej opłaty. Po to się w końcu za to płaci.

Jeśli klema na akumulatorze jest luźna lub wygląda to tak, jak na zdjęciu, to przyczyną wcale nie musi być rozładowany akumulator, lecz brak przepływu prądu.
Jeśli klema na akumulatorze jest luźna lub wygląda to tak, jak na zdjęciu, to przyczyną wcale nie musi być rozładowany akumulator, lecz brak przepływu prądu.© fot. Marcin Łobodziński

Pożyczanie prądu z innego auta:

  • Podłączanie przewodu do bieguna ujemnego akumulatora z reguły nie jest zalecane, ale też z reguły w niczym nie szkodzi (z wyjątkiem auta z systemem start/stop).
  • Masę może stanowić każdy element metalowy połączony z silnikiem (uchwyt do jego wyciągania, mocowanie silnika lub jakaś śruba, która jest przy silniku).
Najlepszą masę stanowi uchwyt do wyjmowania silnika. Zwykle jest na wierzchu, odpowiednio daleko od akumulatora i łatwo do niego podłączyć klemę.
Najlepszą masę stanowi uchwyt do wyjmowania silnika. Zwykle jest na wierzchu, odpowiednio daleko od akumulatora i łatwo do niego podłączyć klemę.© fot. Marcin Łobodziński
  • Sprawdź, czy w obu samochodach są wyłączone wszystkie odbiorniki prądu (radio, wentylacja, klimatyzacja, światła itp.).
  • Uruchom silnik sprawnego samochodu i pozostaw go włączony na 2-3 minuty.
  • Spróbuj uruchomić silnik niesprawnego samochodu.
  • Jeżeli się nie uda, poczekaj minutę i spróbuj ponownie, podnosząc obroty w silniku sprawnego samochodu (działa to tylko w autach bez inteligentnego ładowania).
  • Jeżeli się udało, odłącz czarny zacisk od akumulatora, który był niesprawny, a następnie pozostałe zaciski przewodów. Nie wyłączaj silnika w samochodzie z rozładowanym akumulatorem przez kolejne kilkanaście minut. Możesz jechać.

Samochód nie odpalił lub nie było takiej możliwości – co dalej?

Jeśli nie udało się uruchomić samochodu z kabli, to problem może tkwić w innym obszarze poza akumulatorem. Jeśli natomiast nie masz możliwości pożyczenia prądu, to trzeba akumulator naładować prostownikiem. Nawet jeśli udało się uruchomić auto, to i tak akumulator będzie wymagał ładowania, bo sama jazda nie wystarczy, by naładował się alternatorem. Nim przejdziemy do ładowania, kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie akumulatora miernikiem elektrycznym.

Wystarczy prosty miernik za 30 zł z marketu lub sklepu z asortymentem elektrycznym. By zmierzyć napięcie na akumulatorze, należy:

  • Włączyć i ustawić miernik na DCV (napięcie prądu stałego).
  • Wybrać zakres pracy do wartości 20 lub 200.
  • Przyłożyć końcówki przewodów pomiarowych do odpowiednich biegunów w akumulatorze - czerwoną elektrodę do bieguna dodatniego i czarną do ujemnego.
  • Napięcie sprawnego i naładowanego akumulatora powinno się mieścić w zakresie 12,4 - 12,6 V.
  • Jeśli jest wyraźnie niższe, to akumulator jest rozładowany.

Jeśli nie masz miernika i nie możesz go kupić albo jeśli miernik pokazał, że akumulator jest rozładowany, czas go naładować.

Ładowanie akumulatora prostownikiem

Jeśli nie jest to zabronione w instrukcji obsługi, masz do tego warunki (garaż), to ładuj akumulator bez jego wyjmowania z samochodu. Pamiętaj, by prostownik postawić w bezpiecznym i stabilnym miejscu. W innych przypadkach wyjmij akumulator z samochodu.

Jak ładować akumulator prostownikiem?

  • Sprawdź poziom elektrolitu w akumulatorze i ewentualnie go uzupełnij.
  • Jeśli są, to odkręć na czas ładowania korki do uzupełniania elektrolitu.
  • Ustaw prostownik na zakres 12V (samochód osobowy) lub inny, odpowiedni do napięcia akumulatora.
  • Podłącz czerwony przewód prostownika do bieguna dodatniego (+) akumulatora.
  • Podłącz czarny przewód prostownika do bieguna ujemnego (-) akumulatora – jeśli auto ma system start/stop i akumulator nie był odłączany, to należy podłączyć czarny zacisk do masy pojazdu.
  • Włącz prostownik.
  • Poczekaj kilka godzin lub do momentu, aż prostownik wskaże, że akumulator jest naładowany. Lepiej ładować dłużej niż krócej.
  • Wyłącz prostownik i odepnij klemy od akumulatora. Nie wyłączaj prostownika, jeśli nie masz zamiaru odpiąć klem.
  • Zakręć korki na akumulatorze (jeśli były poluzowane).

Po naładowaniu akumulatora, jeśli masz taką możliwość, sprawdź napięcie na akumulatorze miernikiem (tak jak wyżej). Jeśli napięcie wynosi ok. 12,4 - 12,6 V to bateria jest gotowa do uruchomienia auta. Jeśli samochód znów nie może zostać uruchomiony, to problem najpewniej leży gdzieś indziej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)