Mulsanne i napędzające go 61‑letnie V8 oficjalnie martwe. Bentley zdradził, co je zastąpi
03.06.2020 07:32, aktual.: 22.03.2023 11:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
V8 Bentleya z serii L było najdłużej produkowanym silnikiem dostępnym na rynku. Jego historia właśnie się skończyła. Ostatni egzemplarz został ukończony w Crewe na początku czerwca. Tak kończy się też historia modelu Mulsanne. Producent zdradza, co teraz będzie modelem flagowym i jak będzie on napędzany.
O niesamowitej, liczącej ponad 60 lat historii tego silnika o pojemności 6 i ¾ litra pisałem niedawno. Wtedy zwiastowałem rychły koniec produkcji tej jednostki. Bentley potwierdził, że właśnie on nastąpił. Silnik do końca swojej kariery budowany był ręcznie na linii produkcyjnej w Crewe, przy której pracowało siedem zajmujących się tym osób. Każdy z nich spędził na tej posadzie średnio ostatnie 15 lat.
Przez ostatnie 61 lat Bentley wyprodukował około 36 tysięcy silników tego typu. To niesamowity wynik jak na konstrukcję o takich parametrach. W finalnej formie osiągała ona 537 KM i 1100 Nm (ograniczone przez możliwości skrzyni). W porównaniu do oryginału o tej samej pojemności moc zwiększono więc dwuipółkrotnie. Równolegle emisję szkodliwych związków przez ten czas udało się ograniczyć aż o 99 procent.
Tym samym kończy się także licząca 10 lat historia modelu Mulsanne. Rewelacyjna limuzyna pełniąca rolę flagowego modelu marki nie spełniła chyba pokładanych w niej nadziei. Wyniki jej sprzedaży nigdy nie były bliskie konkurencyjnych modeli od Rolls-Royce'a. Wymowne jest to, że nawet sam producent zrobił większe wydarzenie z końca produkcji silnika, a nie samochodu, który go napędzał.
Pozostaje jeszcze pytanie co Bentley przewiduje na miejsce Mulsanne'a i wielkiego V8? Jak się okazuje, odpowiedź przewidział już dawno, ponieważ następca... już jest produkowany. Brytyjczycy deklarują, że rolę topowej limuzyny przejmie niedawno zaprezentowany, nowy Flying Spur.
Pod jego maską nie ma historycznego V8, ale jest mniejsza jednostka o tej konfiguracji współdzielona z modelami Audi i Porsche. Za następcę motoru z serii L mamy uważać z kolei również już znany od wielu lat sześciolitrowy silnik W12.
Równie ciekawa konstrukcja grupy VAG nie ma jednak szans pobić rekordu długości produkcji. Już teraz producent zapowiada, że rozpoczyna właśnie elektryfikację swoich napędów. W gamie posiada już Bentaygę Hybrid. Hybrydowa wersja Flying Spura ma pojawić się na rynku w roku 2023. Bentley pracuje już intensywnie nad swoim pierwszym w pełni elektrycznym modelem, który ma wejść do produkcji w połowie obecnej dekady.