Zespół X-raid i Mini przygotowali auto zbudowane na Dakar w zupełnie nowej koncepcji. © mat. prasowe

Mini John Cooper Works Buggy. Nowa koncepcja pozwoli walczyć z Peugeotem

Marcin Łobodziński

Zespół X-raid, przygotowujący dakarowe Mini do rajdów terenowych, zaprezentował w Paryżu zupełnie nową wersję swojego samochodu. Jest to zupełnie nowa koncepcja, która ma pozwolić na rywalizację z drużyną Peugeota.

Przypominamy, że tegoroczny Dakar w klasyfikacji samochodów wygrał Stephane Peterhansel, jadący Peugeotem 3008 DKR. Na drugim i trzecim stopniu podium stanęli Sebastien Loeb oraz Cyril Despres z tego samego zespołu. Nokaut francuskich samochodów (również kierowców) wynikał m.in. z faktu, że Peugeot 3008 DKR jest zbudowany w koncepcji buggy.

Są to samochody bardziej odbiegające od modeli produkcyjnych – właściwie nie mają z nimi nic wspólnego. Mają natomiast jedną, teoretyczną wadę w postaci napędu na jedną oś, ale ostatnie rajdy pokazują, że napęd na cztery koła przydaje się bardzo rzadko. Natomiast rekompensatą za jego brak jest znacznie większy skok zawieszenia, a to już coś bardzo cennego, co daje dużą przewagę pojazdom typu buggy.

Mini John Cooper Works Buggy
Mini John Cooper Works Buggy © fot. mat. prasowe

Ostatnie lata pokazały, że profesjonalnie przygotowane buggy jest zdecydowanie szybsze i teoretycznie, jeżeli nie ulegnie awarii, na pewno wygra Dakar. Takie auto przygotował Peugeot, czym potwierdził tę teorię. Nic więc dziwnego, że X-raid, chcąc rywalizować z francuską ekipą, zdecydował się na taki sam ruch.

Buggy zespołu X-raid oparte jest na stalowej ramie rurowej, pokrytej karoserią wykonaną z kompozytów i stworzoną we współpracy z biurem projektowym Mini, które nadało jej coś, co można nazwać stylistyką. Jej kształt nie ma nic wspólnego z jakimkolwiek produkcyjnym modelem należącej do BMW marki.

Podobnie jak w przypadku klasycznego Mini John Cooper Works Rally, do napędu służy ten sam 3-litrowy silnik Diesla o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 800 Nm. Na nowo zaprojektowano układ napędowy, a także turbosprężarkę, bazującą na technologii BMW TwinPower Turbo.

Mini John Cooper Works Buggy
Mini John Cooper Works Buggy © fot. mat. prasowe

Głównym celem podczas testów było osiągnięcie wysokiego poziomu niezawodności, jaki zawsze charakteryzował pojazdy X-raidu wystawiane pod marką Mini. Często to właśnie ta cecha dawała im zwycięstwo. Zespół zabezpiecza się na Dakar wystawiając oba typy pojazdów.

Nowymi buggy pojadą Mikko Hirvonen, Bryce Menzies i Yazeed al-Rajhi, a zatem nie kierowcy, którzy stanowią trzon zespołu - szybcy i posiadający doświadczenie w jeździe typowo rajdowej. Natomiast klasyczni, bardziej doświadczeni zawodnicy dakarowi pojadą starszym, ale udoskonalonym modelem Mini JCW Rally. Chodzi o Orlando Terranovę i Naniego Romę. Starszym modelem pojedzie także Kuba Przygoński i Boris Garafulic.

Mini John Cooper Works Rally
Mini John Cooper Works Rally © fot. mat. prasowe

Przyszłoroczny, 40. Rajd Dakar rozpocznie się 6 , a zakończy 20 stycznia. Odbędzie się zgodnie z ostatnią tradycją w Ameryce Południowej. Trasa będzie przebiegać przez Peru, Boliwię i Argentynę. Na liście zgłoszeń znalazły się 344 pojazdy, w tym 143 motocykle, 50 quadów, 92 samochody, 14 pojazdów typu SSV i 45 ciężarówek.

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/25] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe