TestyMiniMini Cooper SD Paceman ALL4 - gra o miasto [relacja autokult.pl]

Mini Cooper SD Paceman ALL4 - gra o miasto [relacja autokult.pl]

W ostatnich latach w branży motoryzacyjnej popularna stała się moda na tworzenie nisz i nowych segmentów. Po BMW i modelu X6 pozycjonowanym jako SAC (Sports Activity Coupe) przyszedł czas na podobny ruch w marce Mini. W ten sposób powstał Paceman – niewielki dwudrzwiowy crossover.

Mini Cooper SD Paceman ALL4 - gra o miasto [relacja autokult.pl]
Rafał Warecki

14.03.2013 | aktual.: 18.04.2023 11:15

W ostatnich latach w branży motoryzacyjnej popularna stała się moda na tworzenie nisz i nowych segmentów. Po BMW i modelu X6 pozycjonowanym jako SAC (Sports Activity Coupe) przyszedł czas na podobny ruch w marce Mini. W ten sposób powstał Paceman – niewielki dwudrzwiowy crossover.

Bazując na popularności Countrymana, którego sprzedaż przekroczyła już 250 000 egzemplarzy, Mini zdecydowało się pójść o krok dalej i jako siódmy model w ofercie wdrożyć zaprezentowany w 2011 roku w Detroit koncept Paceman.

Obraz

Mini plasuje Pacemana jako auto idealne do miasta. Prezentacja nowego modelu przebiegła więc w niespotykanym klimacie gry o miasto, w której dwuosobowe zespoły złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, poruszając się po okolicach warszawskiego Żoliborza, zbierają punkty za wypełnianie kolejnych zadań.

Podział na zespoły, losowanie samochodów, zapoznanie się z obsługą tabletu z mapą i informacjami o wytyczonych misjach i czas ruszać w drogę Cooperem SD Paceman. Mamy 90 minut i 7 zadań.

Zadanie 1: Patent na bezpieczeństwo

Ustawienie lusterek, dopasowanie fotela, rzut okiem na wnętrze i ruszamy z miejsca. Układ napędu na cztery koła ALL4 płynnie rozdziela moment obrotowy na koła. Tuż za dość szybko i stabilnie złamanym śliskim zakrętem na drodze leży dziewczyna z krwawiącym czołem. Człowiek z obsługi imprezy wciska mi karteczkę z opisem sytuacji – piesza została potrącona przez samochód, jest przytomna i oddycha, ale trzeba jej udzielić pomocy. To pewno poprzednia drużyna – trącili ją w pośpiechu i uciekli.

Obraz

Światła awaryjne, trójkąt ostrzegawczy z bagażnika, kilka szybkich pytań i telefon na 112. Apteczka wypchana opatrunkami nie ułatwia wybrania najodpowiedniejszego z nich. 330-litrowy bagażnik usłany jest śmieciami po otwartych opatrunkach. Koc termiczny, opatrzenie czoła, krótka rozmowa z poszkodowaną i ruszamy dalej z kompletem punktów w kieszeni. Nie można tracić czasu – gaz w podłogę, aby popędzić 143 KM i Mini posłusznie wyrywa do przodu, nieco poszerzając zakręt przy podniesionym szlabanie parkingowym. ALL4 reaguje szybko, stabilizując tor jazdy. Ruszamy do sparaliżowanego śnieżycą miasta.

Zadanie 3: Styleconnect

Obraz

Z lekką podsterownością i nieco za dużą prędkością wjeżdżamy na parking przed nietuzinkowym sklepem spożywczym sprzedającym najróżniejsze sery świata. Rzut okiem do chłodziarki i już wiem, że poszukiwany urodził się w Anglii. W innym sklepie naprzeciwko mam sfotografować trzy rzeczy związane z miejscem pochodzenia przedstawionego na zdjęciu sera. Sprzedawca prezentuje swoje towary: figurka Królowej Elżbiety II, zegar z wizerunkiem Królowej Elżbiety II i deska do krojenia z flagą Wielkiej Brytanii – cyk, cyk, cyk. Z parkingu wyjeżdżamy z kompletem punktów. Opony znowu piszczą, a cenne minuty uciekają.

Zadanie 4: Znikający punkt

Przed nami dłuższa trasa, trzeba się dostać niemal na drugi koniec Żoliborza. Chwila błądzenia, kilka ostrzejszych zakrętów, nawrót, przejazd przez tory i już obraliśmy odpowiedni kurs. Mini Paceman nie ukrywa, że tak samo jak bracia ma zawieszenie zestrojone raczej w kierunku sportowych wrażeń. Dobrze trzyma się drogi, ale czasem w zamian rzuci po kabinie. Gaz do dechy, obroty idą w górę w okamgnieniu, a kolejne przełożenia wskakują z przyjemnym oporem. Czas goni, jeszcze tylko szybki przejazd ulicą jednokierunkową pod prąd, parkowanie w zgarniętym na bok śniegu i już zbieramy informacje na temat czwartego zadania. Znowu koperta, znowu zdjęcia. Które z nich nie zostało zrobione w okolicy, w której się znajdujemy? Szybki trucht między kamieniczkami i już wiadomo. Wyjazd z zaspy dzięki całkiem sporemu prześwitowi i ALL4 także nie był problemem.

Zadanie 5: Minimalism

Rzut beretem i już jesteśmy w okolicy kolejnej misji. Znowu zdjęcie, tym razem sygnalizacja świetlna dla pieszych jako wskazówka. Zgodnie z instrukcją wchodzimy do pobliskiego hotelu, tam recepcjonista radzi nam, abyśmy udali się na ostatnie piętro. Przy podświetlanych na zielono kapsułach do spania niczym z filmu science fiction spotkaliśmy konkurencyjną drużynę, z którą wspólnie rozwiązaliśmy zagadkę. Kartonik ukryty w jednym z miejsc do spania miał podpowiedzieć nam cechy wyróżniające produkty Mini w procesie ich projektowania. Wskazówka ubrana w marketingowy wywód okazała się tym, czego szukaliśmy. Po szybkim zgłoszeniu tego w recepcji obydwa zespoły zgarnęły po komplecie punktów. My ruszyliśmy na przedostatnią misję.

Zadanie 6: Język wnętrza

Nie chodziło bynajmniej o ciekawie dopracowane wnętrze Mini, ale o ścianę jednej z żoliborskich kawiarni. Wjazd w niewielkie miejsce parkingowe przy ulicy dzięki rozsądnym gabarytom nie stanowił przeszkody dla Pacemana. Szybka przebieżka od auta i w środku czekała nas zabawa w układanie liter przypominająca scrabble. Złożenie z różnych liter i sfotografowanie hasła „design z pazurem” pozwoliło szybko i bezboleśnie opuścić knajpę razem z punktami. Przy wyjeździe Mini na zakończenie porządnie dostało pośniegowym błotem od pługu – cóż, miasto to podobno jego żywioł. Zdarza się. Gaz do dechy – wracamy.

Zadanie 7: Ekstrawertyczny design

Szybki wjazd na parking i gra przygotowana przez Mini dobiegła końca. Gdy dotarliśmy na miejsce, w kolejce czekały już kolejne zespoły.

Nasz wynik:

Suma punktów: 50/50

Testowany egzemplarz: Mini Cooper SD Paceman ALL4
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodoładowanie
Rodzaj paliwa:Olej napędowy
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1995 cm3
Stopień sprężania:16,5
Moc maksymalna:143 KM przy 4000 rpm
Moment maksymalny:305 Nm przy 1750-2700 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:71 KM/l
Skrzynia biegów:6-stopniowa manualna
Typ napędu:AWD
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumna McPhersona
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:11,6 m
Koła, ogumienie przednie:205/55 R17
Koła, ogumienie tylne:205/55 R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Crossover
Liczba drzwi:3
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,35
Masa własna:1390 kg
Stosunek masy do mocy:9,7 kg/KM
Długość:4115 mm
Szerokość:1786 mm
Wysokość:1522 mm
Rozstaw osi:2596 mm
Rozstaw kół przód/tył:1525/1551 mm
Prześwit (przód/tył):140 mm
Pojemność zbiornika paliwa:47 l
Pojemność bagażnika:330/1080 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:470 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy:800 kg
Osiągi
Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,3 s
Prędkość maksymalna:197 km/h
Zużycie paliwa (miasto):5,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,9 l/100 km
Emisja CO2:130 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:125 700 zł
Model od:97 800 zł
Wersja silnikowa od:119 100 zł
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/27]
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)