Mercedes-Benz podsumowuje wyniki w Polsce w 2024. W modelach luksusowych przed nami tylko Niemcy
Mercedes-Benz odnotował znaczne wzrosty sprzedaży w Polsce, dominując w segmentach premium i elektryfikacji. Na tle Europy najlepiej wypadamy w sprzedaży modeli ze szczytu gamy.
Mercedes-Benz zakończył ubiegły rok z imponującymi wynikami sprzedaży w Polsce, podbijając nasz rynek motoryzacyjny. Sprzedano 26 366 samochodów osobowych, co stanowi aż 38-procentowy wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Marka miała blisko 5-procentowy udział w całym polskim rynku motoryzacyjnym oraz uplasowała się w gronie najchętniej wybieranych producentów aut premium w Polsce, zajmując w tym segmencie 2. miejsce za Audi i wyprzedzając BMW.
Mercedes-Benz okazał się jednym z liderów w sprzedaży samochodów zelektryfikowanych (czyli BEV i PHEV), sprzedając 3664 pojazdy tego rodzaju. To wynik o 28 proc. lepszy niż rok wcześniej. Wśród nich 1517 egzemplarzy to auta w pełni elektryczne BEV, a 2147 sztuk to hybrydy plug-in PHEV. Marka zanotowała znaczne wzrosty w segmencie elektryków: model EQA zwiększył sprzedaż o 63 proc., EQB aż o 101 proc., a EQE SUV o 50 proc.
Bestsellery na rynku polskim
Bestsellerami Mercedesa w 2024 były w Polsce SUV-y GLC oraz GLC Coupé, osiągając sprzedaż odpowiednio 3956 sztuk i 3138 sztuk, co stanowi wzrost o 77 proc. i 121 proc. Nowa Klasa E również zyskała uznanie klientów, zwiększając liczbę rejestracji o 67 proc. do 2162 egzemplarzy i zajmując 3. miejsce w topce miksu modelowego marki ze Stuttgartu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mercedes AMG EQS 53 - dobry samochód, ale przeciętne AMG
Segment premium i topowe modele
Co ciekawe, polski rynek wygląda rewelacyjnie na tle reszty Europy pod względem sprzedaży wcale nie modeli wolumenowych, a topowych. Tylko Niemców nie wyprzedziliśmy w sprzedaży Klasy S, Mercedesa-Maybacha Klasy S, Maybachów generalnie oraz Mercedesa GLS. 3. miejsce zajęliśmy w sprzedaży SUV-a GLE, a 5. Mercedesa-AMG.
Łącznie w Polsce Mercedes sprzedał 4124 z kategorii top end, co obejmuje wszystkie modele z rodziny Klasy S (w tym GLS i EQS), Klasę G, Maybacha i AMG, co pozwoliło polskiemu oddziałowi zrealizować 16-procentowy udział w całkowitej sprzedaży marki. Klasa G cieszyła się dużą popularnością, osiągając 396 rejestracji, a Mercedes-AMG odnotował 19-procentowy wzrost.
Globalnie nie tak optymistycznie
Świetne wyniki w Polsce napawają optymizmem, jednak globalnie Mercedes ma powody do obaw. Na całym świecie sprzedaż spadła o 2,4 proc., osiągając 1,98 mln rejestracji. Wzrosty niemieckiej marce udało się odnotować na rynku USA-Kanada (+8,4 proc., 356 tys. rejestracji) oraz Europejskim (+0,1 proc. rok do roku i 618 tys. sprzedanych aut).
Co więc tak bardzo ciągnie w dół wynik globalny? Chiny z wynikiem -6,7 proc rok do roku (705 tys. aut sprzedanych w 2024) oraz tzw. region overseas ze spadkiem -8,1 proc. rok do roku i sprzedażą 298 tys. aut w minionym roku.
Jeszcze bardziej jaskrawe są wyzwania sprzedażowe samochodów elektrycznych. Globalnie rok do roku elektryki Mercedesa odnotowały spadek sprzedaży o 19,4 proc. z wynikiem 179 tys. sztuk. W Chinach nastąpił spadek o 44,7 proc. do poziomu 21 tys. Największe liczby bezwzględne Mercedes wypracował w Europie - 103 tys. sprzedanych BEV-ów, ale i tak oznaczało to spadek rok do roku o 10,9 proc.
Polska wygląda więc dla Mercedesa jak zielona wyspa. Jednak intensywna ofensywa chińskich marek, cięcia w dotacjach do elektryków, zaostrzenie przepisów o emisji oraz bardzo duża niepewność geopolityczna mogą oznaczać, że nawet w Polsce gigantowi premium ze Stuttgartu będzie coraz trudniej.