Mazda notuje potężny wzrost sprzedaży i idzie po premium

Mazda notuje potężny wzrost sprzedaży i idzie po premium

Mazda range 2023
Mazda range 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mazda
Błażej Buliński
11.01.2024 17:23, aktualizacja: 12.01.2024 10:09

Mazda sprzedała w 2023 roku w Polsce aż 52,4 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Ranking popularności poszczególnych modeli kryje kilka niespodzianek. W nowy rok polskie przedstawicielstwo Mazdy startuje z nowym dyrektorem, nowym partnerem finansowym, rekordowym bankiem zamówień i obietnicą niezwykle ciekawej premiery.

Miniony rok Mazda Motor Poland może zaliczyć do bardzo udanych. W Polsce w 2023 zarejestrowano aż 11055 nowych mazd (dane: Samar), czyli o 3800 sztuk więcej niż w 2022 roku. Podczas gdy cały rynek zwiększył się o 13,2 proc., Mazda zanotowała aż 52,4 proc. wzrost sprzedaży r/r.

Miejsce

Model

Rejestracje 2023

1.

CX-5

3088

2.

CX-30

2116

3.

CX-60

1929

4.

6

1587

5.

3

1343

6.

2 Hybrid ("Yaris")

400

7.

MX-30

343

8.

MX-5

137

9.

2

136

Świetny debiut zaliczyło CX-60, które rywalizuje w klasie, w której Mazda nie była obecna od czasów CX-9. Rozkład wersji PHEVdiesla wyniósł mniej więcej 50:50, jednak ten drugi wariant trafił do salonów kilka miesięcy później niż hybryda. 2024 rok może się więc skończyć przewagą wersji na olej napędowy. Z kolei spośród 1343 sprzedanych mazd 3 aż połowę stanowiły sedany, tak rzadkie już w segmencie kompaktów.

2023 rok był praktycznie ostatnim rokiem sprzedaży Mazdy 6. – pozostało nieco ponad 100 sztuk. Mimo tego, że jest to jeden z najpopularniejszych modeli marki, Mazda na razie niestety nie planuje następcy. Z oferty wypadła już Mazda 2, jednak pod koniec stycznia rusza już produkcja zmodernizowanej Mazdy 2 Hybrid, czyli Toyoty Yaris ze zmienionym znaczkiem.

  • Mazda MX-5
  • Odświeżona Mazda 2 Hybrid
[1/2] Mazda MX-5Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | MAzda

W 2024 roku do salonów wjedzie też odświeżone MX-5. Kultowy roadster będzie miał nieco zmieniony przód i światła, otrzyma m.in. nowe multimedia oraz specjalny, torowy tryb pracy mechanizmu różnicowego.

Szczególnie ciekawie zapowiada się premiera CX-80. To będzie duży SUV, oferujący trzy rzędy siedzeń i luksusowe wyposażenie, czyli możliwy konkurent Kii Sorento, Hyundaia Santa Fe, a może nawet modeli marek premium. Kiedy dokładnie pojawi się w salonach? "Szybciej niż się spodziewacie" - odpowiada na razie Mazda. No to dajemy czas do wakacji.

Już teraz CX-60 jest modelem, który ściąga do Mazdy najwięcej klientów z innych marek, przede wszystkim segmentu premium. I w tym kierunku Mazda planuje zmierzać w najbliższych latach. W 2030 roku chce się już tytułować marką premium i sprzedawać w Europie 200 tys. samochodów rocznie, z czego w Polsce ponad 10 tys. Co więcej, Mazda przewiduje, że w 2030 roku 70 proc. sprzedaży marki w Europie będą stanowiły modele elektryczne.

Mazda strategia "multi-solution"
Mazda strategia "multi-solution"© Autokult | Błażej Buliński

Do tego czasu Mazda stawia jednak na strategię "multi-solution", czyli zamierza nadal oferować szeroki wachlarz napędów i w związku z tym nie odwraca się od silników spalinowych.

– Stawiamy kroki ostrożniej, by gama nie rozjechała się z oczekiwaniami klientów – powiedział Szymon Sołtysik, PR manager Mazda Motor Poland, podczas noworocznej konferencji.

Na lata 2022-2027 Japończycy zapowiedzieli debiut pięciu nowych hybryd, pięciu hybryd plug-in oraz trzy modele elektryczne. Obecnie trwają już prace nad nową skalowalną platformą EV-Skyactiv dedykowaną modelom elektrycznym. Pierwszy samochód wykorzystujący tę architekturę powinniśmy zobaczyć na rynku w 2027 roku. Jeśli Mazda 6 powróci, to prawdopodobnie w postaci elektrycznej.

Maciej Hochman, Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Poland
Maciej Hochman, Dyrektor Zarządzający Mazda Motor Poland
Łukasz Paździor, Dyrektor Zarządzający Mazda Selected Markets Group
Łukasz Paździor, Dyrektor Zarządzający Mazda Selected Markets Group
;
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mazda

Od 1 stycznia 2024 r. polski oddział Mazdy ma nowego dyrektora zarządzającego. Maciej Hochman jest związany z firmą od 2008 roku i był jednym z pierwszych pracowników przedstawicielstwa Mazdy w Polsce. Zastąpił na nowym stanowisku Łukasza Paździora, który po 12 latach w roli szefa Mazda Motor Poland awansował na stanowisko Dyrektora Zarządzającego Mazda Selected Markets Group. To dość nietypowy twór, bardzo zróżnicowany kulturowo, jak i geograficznie. W skład tej organizacji wchodzi 20 rynków z Europy Środkowej, Bałkanów, a także Grecja, Turcja, Cypr, Malta, Portugalia oraz Irlandia.

Doświadczenie pracowników polskiego oddziału Mazdy jest również doceniane i wykorzystywane w europejskiej centrali Mazdy, gdzie obecnie jest sześć osób, które wcześniej pracowały w Mazda Motor Poland. Przykład idzie z góry: od wielu lat wiceprezesem Mazda Motor Europe odpowiedzialnym za sprzedaż i obsługę klienta jest polski manager Wojciech Halarewicz.

Z początkiem roku w Maździe rolę wiodącego banku finansującego zapasy dealerskie oraz sprzedaż nowych aut przejął Credit Agricole Auto Bank oraz jego spółka Drivalia Lease. Wcześniej Mazda współpracowała w tym zakresie z grupą Santander. Importer obiecuje, że dzięki nowym produktom będzie mógł zaoferować klientom bardziej konkurencyjną ofertę leasingową i kredytową, z łatwiejszymi i szybszymi procesami. Szczególny nacisk ma zostać położony na cieszące się rosnącą popularnością w Polsce oferty najmu długoterminowego.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)