Mazda notuje potężny wzrost sprzedaży i idzie po premium
Mazda sprzedała w 2023 roku w Polsce aż 52,4 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Ranking popularności poszczególnych modeli kryje kilka niespodzianek. W nowy rok polskie przedstawicielstwo Mazdy startuje z nowym dyrektorem, nowym partnerem finansowym, rekordowym bankiem zamówień i obietnicą niezwykle ciekawej premiery.
11.01.2024 | aktual.: 12.01.2024 10:09
Miniony rok Mazda Motor Poland może zaliczyć do bardzo udanych. W Polsce w 2023 zarejestrowano aż 11055 nowych mazd (dane: Samar), czyli o 3800 sztuk więcej niż w 2022 roku. Podczas gdy cały rynek zwiększył się o 13,2 proc., Mazda zanotowała aż 52,4 proc. wzrost sprzedaży r/r.
Miejsce |
Model |
Rejestracje 2023 |
1. |
CX-5 |
3088 |
2. |
CX-30 |
2116 |
3. |
CX-60 |
1929 |
4. |
6 |
1587 |
5. |
3 |
1343 |
6. |
2 Hybrid ("Yaris") |
400 |
7. |
MX-30 |
343 |
8. |
MX-5 |
137 |
9. |
2 |
136 |
Świetny debiut zaliczyło CX-60, które rywalizuje w klasie, w której Mazda nie była obecna od czasów CX-9. Rozkład wersji PHEV i diesla wyniósł mniej więcej 50:50, jednak ten drugi wariant trafił do salonów kilka miesięcy później niż hybryda. 2024 rok może się więc skończyć przewagą wersji na olej napędowy. Z kolei spośród 1343 sprzedanych mazd 3 aż połowę stanowiły sedany, tak rzadkie już w segmencie kompaktów.
2023 rok był praktycznie ostatnim rokiem sprzedaży Mazdy 6. – pozostało nieco ponad 100 sztuk. Mimo tego, że jest to jeden z najpopularniejszych modeli marki, Mazda na razie niestety nie planuje następcy. Z oferty wypadła już Mazda 2, jednak pod koniec stycznia rusza już produkcja zmodernizowanej Mazdy 2 Hybrid, czyli Toyoty Yaris ze zmienionym znaczkiem.
W 2024 roku do salonów wjedzie też odświeżone MX-5. Kultowy roadster będzie miał nieco zmieniony przód i światła, otrzyma m.in. nowe multimedia oraz specjalny, torowy tryb pracy mechanizmu różnicowego.
Szczególnie ciekawie zapowiada się premiera CX-80. To będzie duży SUV, oferujący trzy rzędy siedzeń i luksusowe wyposażenie, czyli możliwy konkurent Kii Sorento, Hyundaia Santa Fe, a może nawet modeli marek premium. Kiedy dokładnie pojawi się w salonach? "Szybciej niż się spodziewacie" - odpowiada na razie Mazda. No to dajemy czas do wakacji.
Już teraz CX-60 jest modelem, który ściąga do Mazdy najwięcej klientów z innych marek, przede wszystkim segmentu premium. I w tym kierunku Mazda planuje zmierzać w najbliższych latach. W 2030 roku chce się już tytułować marką premium i sprzedawać w Europie 200 tys. samochodów rocznie, z czego w Polsce ponad 10 tys. Co więcej, Mazda przewiduje, że w 2030 roku 70 proc. sprzedaży marki w Europie będą stanowiły modele elektryczne.
Do tego czasu Mazda stawia jednak na strategię "multi-solution", czyli zamierza nadal oferować szeroki wachlarz napędów i w związku z tym nie odwraca się od silników spalinowych.
– Stawiamy kroki ostrożniej, by gama nie rozjechała się z oczekiwaniami klientów – powiedział Szymon Sołtysik, PR manager Mazda Motor Poland, podczas noworocznej konferencji.
Na lata 2022-2027 Japończycy zapowiedzieli debiut pięciu nowych hybryd, pięciu hybryd plug-in oraz trzy modele elektryczne. Obecnie trwają już prace nad nową skalowalną platformą EV-Skyactiv dedykowaną modelom elektrycznym. Pierwszy samochód wykorzystujący tę architekturę powinniśmy zobaczyć na rynku w 2027 roku. Jeśli Mazda 6 powróci, to prawdopodobnie w postaci elektrycznej.
Od 1 stycznia 2024 r. polski oddział Mazdy ma nowego dyrektora zarządzającego. Maciej Hochman jest związany z firmą od 2008 roku i był jednym z pierwszych pracowników przedstawicielstwa Mazdy w Polsce. Zastąpił na nowym stanowisku Łukasza Paździora, który po 12 latach w roli szefa Mazda Motor Poland awansował na stanowisko Dyrektora Zarządzającego Mazda Selected Markets Group. To dość nietypowy twór, bardzo zróżnicowany kulturowo, jak i geograficznie. W skład tej organizacji wchodzi 20 rynków z Europy Środkowej, Bałkanów, a także Grecja, Turcja, Cypr, Malta, Portugalia oraz Irlandia.
Doświadczenie pracowników polskiego oddziału Mazdy jest również doceniane i wykorzystywane w europejskiej centrali Mazdy, gdzie obecnie jest sześć osób, które wcześniej pracowały w Mazda Motor Poland. Przykład idzie z góry: od wielu lat wiceprezesem Mazda Motor Europe odpowiedzialnym za sprzedaż i obsługę klienta jest polski manager Wojciech Halarewicz.
Z początkiem roku w Maździe rolę wiodącego banku finansującego zapasy dealerskie oraz sprzedaż nowych aut przejął Credit Agricole Auto Bank oraz jego spółka Drivalia Lease. Wcześniej Mazda współpracowała w tym zakresie z grupą Santander. Importer obiecuje, że dzięki nowym produktom będzie mógł zaoferować klientom bardziej konkurencyjną ofertę leasingową i kredytową, z łatwiejszymi i szybszymi procesami. Szczególny nacisk ma zostać położony na cieszące się rosnącą popularnością w Polsce oferty najmu długoterminowego.