Jeździsz na krótkich trasach? Odkręć korek oleju

Odkręć korek oleju i zobacz, jak wygląda pod spodem. Taki widok jak na zdjęciu może przerażać. Czy jest to groźne zjawisko? Zdecydowanie tak.

Masło pod korkiem olejuMasło pod korkiem oleju
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Tzw. masło pod korkiem, czyli wilgotna śliska papka będąca mieszaniną wody i oparów ze skrzyni korbowej świadczy o występowaniu dużej ilości wody w silniku, a konkretnie w układzie smarowania i odmie. Wbrew powszechnie panującym opiniom bardzo rzadko jest to efekt wypalenia uszczelki pod głowicą.

Skąd woda w silniku? Jeśli zjawisko takie występuje w okresie zimowym, albo zostanie zauważone po zimie, to jest to efekt gromadzenia się kondensatu wodnego w silniku. Woda występuje w każdym zimnym silniku i jest to zjawisko naturalne. Zazwyczaj występuje w autach, których używa się na krótkich dystansach. Woda nie ma warunków do odparowania, więc gromadzi się w coraz większych ilościach.

Inną przyczyną może być zapchana odma. Gromadzące się w niej opary oleju powodują ograniczony przepływ odmy, co skutkuje bardzo szybkim odkładaniem się oparów wody w odmie, która mogłaby odparować, gdyby odma miała swobodny przepust. Jeśli jednak odma jest już zapchana, to woda zamiast odparować, miesza się z oparami oleju w odmie i tworzy żółty osad, który jest wypychany pod korek oleju.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Nagromadzenie osadów w odmie daje efekt w postaci "masła" pod korkiem oleju. "Masło" gromadzi się też w górnej części silnika pod pokrywą zaworów, a jeśli odma jest silnie zapchana, to może się nagromadzić także w rurce bagnetu olejowego i innych miejscach, przez które może uchodzić ciśnienie ze skrzyni korbowej.

Ja się pozbyć "masła" w silniku?

Zacznijmy od tego, czy jest to groźne zjawisko? Samo w sobie nie, ale konsekwencje jego długotrwałego występowania już zdecydowanie tak. Nie należy panikować — nie zniszczy silnika w krótkim czasie. Ale w dłuższym może doprowadzić do uszkodzeń.

Obecność "masła" świadczy o dużym nagromadzeniu wody w oleju, a choć woda z olejem nie miesza się łatwo, to negatywnie wpływa na jego właściwości. Olej taki nadaje się tylko do wymiany. Rozgrzanie oleju poprzez dłuższą jazdę z dużą prędkością na autostradzie pomoże tylko połowicznie — może usunąć wodę, ale olej nadal nie ma już swoich właściwości.

Dodatkowo, zapchanie odmy osadami wodno-olejowymi powoduje duże opory podczas pracy silnika, więc może wpłynąć na zwiększone zużycie paliwa czy zjawiska takie jak wypadanie zapłonów lub nadmiar paliwa w oleju. Dlatego nie należy tego bagatelizować.

Wodę z oleju można usunąć, mocno rozgrzewając olej, np. w czasie jazdy, ale tak naprawdę olej i tak powinien być wymieniony. Jeśli jednak chcemy się pozbyć problemu na dłużej, powinniśmy zlecić mechanikowi wyczyszczenie odmy (jej rozebranie i umycie lub nawet wymianę, jeśli konstrukcja nie pozwala na taki zabieg). Można też to zrobić samodzielnie, ale w nowszych autach wymaga to czasu i niekiedy trzeba demontować wiele elementów.

Kompleksowym rozwiązaniem będzie nie tylko czyszczenie odmy i wymiana oleju, ale dodatkowo płukanie silnika. Nie da się usunąć całej tej "papki" z silnika w inny sposób. Natomiast nie jest to rozwiązanie problemu na zawsze. Aby uniknąć gromadzenia się "masła", trzeba po prostu nie dopuszczać do tego, by auto przez wiele dni jeździło niedogrzane.

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć