Maserati może stać się osobną firmą. Stellantis nie odrzuca drogi Porsche

Kiedy marka przynosi duże pieniądze, a jej wizerunek wykracza poza to, co reprezentuje macierzysty koncern, może podbijać rynek jako osobny byt. Taki scenariusz może czekać włoskie Maserati.

Maserati - logo na silnikuMaserati - logo na silniku
Źródło zdjęć: © WP | Konrad Skura
Tomasz Budzik

Porsche nie jest już tylko jedną z marek koncernu Volkswagena, Ferrari wydzielono z koncernu Fiata, a Polestara wydzielono ze struktur Volvo. Sukces sprawia, że czasami lepiej pójść własną drogą. Taki krok może być również sposobem na realizację ambicji marki. Niewykluczone, że Maserati, należące obecnie do koncernu Stellantis, również stanie się osobną firmą. Możliwość wykonania takiego kroku zasygnalizował w rozmowie z "Automotive News Europe" Richard Palmer, szef finansowy Stellantisa.

Zdaniem specjalisty, Maserati w najbliższych latach powinno przynieść znaczne zyski. W 2021 r. globalna sprzedaż samochodów marki wzrosła o 41 proc. do 24,3 tys. sztuk. Warto zauważyć, że taki sukces udało się odnieść mimo trudnej sytuacji w branży motoryzacyjnej. W 2021 r. przychody firmy wzrosły o 47 proc., a zysk operacyjny wyniósł 103 mln euro. Rok wcześniej Maserati zaliczyło 91 mln euro straty. I nie był to tylko chwilowy wyskok. W trzech pierwszych kwartałach 2022 r. przychody firmy były o 23 proc. wyższe niż w porównywalnym okresie 2021 r.

Na tak spektakularną poprawę finansów firmy złożyła się popularność dwóch modeli – SUV-a Grecale oraz supersportowego MC20. To jednak nie koniec. Zdaniem Richarda Palmera w przyszłości sukces Maserati mają zapewnić MC20 Cielo oraz GranTurismo – coupé, które ma rywalizować z Ferrari. W elektrycznej wersji GranTurismo Folgore ma zapewniać szybsze przyspieszenie niż Porsche Taycan. Wyłącznie elektryczne przyszłe modele Quattroporte i Levante mają wpisać się w potrzeby nabywców, a model Ghibli – z tego samego powodu – nie będzie kontynuowany.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów