Maserati może stać się osobną firmą. Stellantis nie odrzuca drogi Porsche

Kiedy marka przynosi duże pieniądze, a jej wizerunek wykracza poza to, co reprezentuje macierzysty koncern, może podbijać rynek jako osobny byt. Taki scenariusz może czekać włoskie Maserati.

Maserati - logo na silnikuMaserati - logo na silniku
Źródło zdjęć: © WP | Konrad Skura
Tomasz Budzik

Porsche nie jest już tylko jedną z marek koncernu Volkswagena, Ferrari wydzielono z koncernu Fiata, a Polestara wydzielono ze struktur Volvo. Sukces sprawia, że czasami lepiej pójść własną drogą. Taki krok może być również sposobem na realizację ambicji marki. Niewykluczone, że Maserati, należące obecnie do koncernu Stellantis, również stanie się osobną firmą. Możliwość wykonania takiego kroku zasygnalizował w rozmowie z "Automotive News Europe" Richard Palmer, szef finansowy Stellantisa.

Zdaniem specjalisty, Maserati w najbliższych latach powinno przynieść znaczne zyski. W 2021 r. globalna sprzedaż samochodów marki wzrosła o 41 proc. do 24,3 tys. sztuk. Warto zauważyć, że taki sukces udało się odnieść mimo trudnej sytuacji w branży motoryzacyjnej. W 2021 r. przychody firmy wzrosły o 47 proc., a zysk operacyjny wyniósł 103 mln euro. Rok wcześniej Maserati zaliczyło 91 mln euro straty. I nie był to tylko chwilowy wyskok. W trzech pierwszych kwartałach 2022 r. przychody firmy były o 23 proc. wyższe niż w porównywalnym okresie 2021 r.

Na tak spektakularną poprawę finansów firmy złożyła się popularność dwóch modeli – SUV-a Grecale oraz supersportowego MC20. To jednak nie koniec. Zdaniem Richarda Palmera w przyszłości sukces Maserati mają zapewnić MC20 Cielo oraz GranTurismo – coupé, które ma rywalizować z Ferrari. W elektrycznej wersji GranTurismo Folgore ma zapewniać szybsze przyspieszenie niż Porsche Taycan. Wyłącznie elektryczne przyszłe modele Quattroporte i Levante mają wpisać się w potrzeby nabywców, a model Ghibli – z tego samego powodu – nie będzie kontynuowany.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł