Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 1/2]

Coraz więcej kierowców decyduje się na auto z silnikiem Diesla. Taka informacja nikogo już nie dziwi, bo wzrost zainteresowania na tego typu pojazdy dał się zauważyć już pod koniec lat 90. Wtedy jeszcze silniki Diesla nie były tak mocne jak ich benzynowe odpowiedniki, ale gwarantowały wysoką bezawaryjność.

Silnik 2.0 TDISilnik 2.0 TDI
Artur Kuśmierzak

Teraz kiedy diesle z tamtych lat mają już za sobą astronomiczne przebiegi i zaczynają generować wysokie koszty napraw wielu kierowców decyduje się na coś nowszego licząc na realne oszczędności. Niestety zakup 5- czy nawet 3-letniego samochodu z takim silnikiem nie gwarantuje ani bezproblemowej, ani tym bardziej taniej eksploatacji. W autach wyprodukowanych, w ciągu ostatnich lat trudno znaleźć solidny silnik wysokoprężny, któremu nie doskwiera żaden problem. Co najczęściej psuje się w motorach zasilanych ON?

Obraz

Najczęściej spotykaną usterką jest uszkodzenie wtryskiwaczy. Głównymi przyczynami takiej awarii są przede wszystkim: niska jakość paliwa, wady fabryczne wtryskiwaczy, a także ich różnego rodzaju defekty mechaniczne i elektroniczne. Objawy takiej usterki to najczęściej: dymienie z układu wydechowego spowodowane złym składem mieszanki i utrata mocy, w niektórych autach pojawiają się też problemy z odpaleniem (np. silniki TDI z wtryskiwaczami Siemens). Jak naprawić taką usterkę? W większości pojazdów wtryskiwacze można zregenerować, niestety w nowocześniejszych autach konieczna będzie ich wymiana na nowe lub regenerowane przez autoryzowany serwis (np. wtryskiwacze Delphi w silnikach TDCi).

Obraz

Oczywiście można zdecydować się na wymianę pojedynczych wtryskiwaczy (koszt jednej sztuki to zwykle od około 1000 zł w górę w zależności od silnika). Lepiej jednak wymienić wszystkie.

Obraz

Kolejnym słabym elementem współczesnych diesli jest dwumasowe koło zamachowe, które ma za zadanie niwelować nierównomierność pracy silnika i układu napędowego. Niestety ze względu na swoją delikatną konstrukcję i pracę pod wysokimi obciążeniem nie należy ono do szczególnie trwałych elementów. Uszkodzenie seryjnego dwumasowego koła zamachowego może pojawić się w autach z przebiegami rzędu nawet: 30 000 (z silnikami dCi), 70 000 (w motorami TDCi) lub około 150 000 km (z jednostkami napędowymi D-4D). Trwałość tego elementu jest uzależniona od stylu jazdy kierowcy i od konkretnego modelu samochodu.

Obraz

Symptomy takiej awarii to: drgania wyczuwalne przy niskich prędkościach obrotowych, piszczenie podczas jazdy na półsprzęgle, a także niekiedy szarpanie samochodem podczas podczas powolnej jazdy. Wymiana tego elementu niesie za sobą ogromne koszty, bo oprócz dwumasowego koła  zamachowego należy wymienić też sprzęgło wraz z dociskiem i łożyskiem. Ile kosztuje taki zabieg? Ceny najczęściej wahają się od około 3000 zł wzwyż.

Obraz

Można też element ten poddać regeneracji, która polega na znitowaniu strony pierwotnej i wtórnej co przyczyni się do przyśpieszonego zużycia skrzyni biegów oraz zwiększenia intensywności drgań podczas pracy silnika w dolnym zakresie obrotów. A co się stanie jeśli odłożymy w czasie wymianę dwumasowego koła zamachowego? Bagatelizowanie takiej usterki doprowadzi do zniszczenia elementu i całkowitego unieruchomienia auta. Już za tydzień przedstawimy więcej typowych usterek nowoczesnych silników wysokoprężnych i podamy szacunkowe koszty ich naprawy.

Zobacz także:

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł