Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]

Filtr paliwa
Filtr paliwa
Źródło zdjęć: © Autokult.pl
Artur Kuśmierzak

08.06.2011 11:00, aktual.: 15.06.2023 14:31

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niektórzy użytkownicy aut szukają różnego rodzaju oszczędności podczas eksploatacji. Są jednak takie elementy, na których nie warto oszczędzać. Jednym z nich jest bardzo ważny dla trwałości układu wtryskowego filtr paliwa. Należy go wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta, ale jeśli ich nie znacie...

Jeżeli pod maską samochodu pracuje nowoczesny silnik wysokoprężny z listwą wtryskową Common Rail lub motor benzynowy wyposażony we wtrysk bezpośredni, to odłożenie w czasie wymiany filtra paliwa może skończyć się uszkodzeniem drogich wtryskiwaczy. Jak często powinniśmy dokonywać wymiany tej części eksploatacyjnej?

Oczywiście podstawowym wyznacznikiem częstotliwości dokonywania takiego zabiegu są wskazania producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Najczęściej zaleca się wymianę filtra paliwa po pokonaniu od 30 000 do nawet 120 000 km w niektórych autach japońskich. Jeśli jednak dystans, który przejeżdżamy w ciągu roku, to około 10 000 km, wówczas warto wymieniać filtr paliwa cyklicznie co roku. Koszt nieduży, a potencjalne koszty napraw bardzo wysokie.

Warto również pamiętać, że w przypadku silników Diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą, ponieważ jest to okres, kiedy w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny. Zbyt długa eksploatacja filtra może zakończyć się problemami z rozruchem silnika.

Czy można wymienić filtr paliwa samodzielnie?

Oczywiście, że tak, ale pod warunkiem, że filtr paliwa znajduje się w widocznym i dobrze dostępnym miejscu. Jak on wygląda i jak go znaleźć? W nowszych autach jest to najczęściej metalowa puszka, do której dochodzą przewody paliwowe. Czasem wymieniamy ją w całości, a w niektórych autach wyłącznie jej wkład. Filtr paliwa najczęściej zlokalizowany jest w okolicy kielichów kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika, jednak w niektórych pojazdach starszego typu może on znajdować się pod spodem auta, w okolicach zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych.

W takiej sytuacji do wymiany będziemy potrzebowali podnośnika albo kanału. Jeśli już znajdziemy filtr paliwa, czynności, które musimy wykonać, aby go wymienić, są bardzo proste. Wystarczy zacisnąć gumowe zakończenia przewodów i zdjąć z nich opaski, a następnie wyciągnąć stary filtr, włożyć nowy, uważając na kierunek przepływu, i odpowiednio zamocować przewody dokładnie tak, jak były zamontowane w filtrze wymontowanym.

Jeżeli filtr znajduje się w zbiorniku, wówczas samodzielna jego wymiana może być niemożliwa z powodu braku specjalnych kluczy.

Co zrobić po instalacji nowego filtra?

W przypadku auta z silnikiem benzynowym z wtryskiem paliwa przed uruchomieniem jednostki napędowej musimy kilkukrotnie przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłonu po to, aby pompa paliwa napełniła układ benzyną pod odpowiednim ciśnieniem.

A jak jest z dieslami? W samochodach starszego typu znajduje się pompka, którą należy odpowietrzyć układ paliwowy. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra, którą należy przyciskać do momentu napełnienia całego układu. Jeśli silnika nie można włączyć, to świadczy o zbyt małym napełnieniu.

Nowoczesne motory wysokoprężne nie potrzebują pompki - są skonstruowane tak, że same się odpowietrzają. Wystarczy tylko przytrzymać kluczyk w stacyjce w pozycji do uruchamiania, kręcąc rozrusznikiem do momentu uruchomienia jednostki napędowej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (42)
Zobacz także