Król supersamochodów, czyli Lamborghini Countach | Kontynentalne klasyki

Trzecie miejsce w naszym plebiscycie na najlepszego klasyka lat siedemdziesiątych po bardzo zaciekłej walce wywalczyło Lamborghini ze swoim supersamochodem o nazwie Countach. Zapraszam na historię króla w swojej kategorii.

Lamborghini CountachLamborghini Countach
Piotr Mazanek

Potomek Miury

Dekadę później Lamborghini potrzebowało godnego zastępcy dla swojego flagowego modelu. Wtedy też zielone światło dostał Projekt 112, za którym stały trzy motoryzacyjne legendy: Paolo Stanzani, Marcello Gandini i Bob Wallace. Trzej panowie dostali wolną rękę - oprócz umiejscowienia silnika, który miał znaleźć się tuż przed tylną osią.

Trudne początki

Obraz

Dopiero po zwiększeniu liczby wlotów powietrza Lamborghini Countach dostał ostatecznie zielone światło do produkcji. Pierwszy seryjny egzemplarz został zaprezentowany w 1973 roku podczas targów genewskich, dzisiaj stoi w Muzeum Lamborghini. Sprzedaż w salonach rozpoczęła się natomiast 11 kwietnia 1974 roku.

Countach - zdziwienie

Countach charakteryzuje się otwieranymi do góry drzwiami oraz sporą i płaską przednią szybą. W design auta świetnie wkomponowuje się także pochylona maska z otwieranymi reflektorami. Wnętrze jest natomiast bardzo skąpe - na pierwszy plan wysuwa się kanciasta deska rozdzielcza.

Serce Miury

Jednak ze względu na kształty oraz wąskie i jednocześnie wysokie opony auto nie prowadziło się dobrze. Nie zmienił tego nawet dyferencjał z ograniczonym poślizgiem. Z tego powodu przez cały okres produkcji samochód przechodził przez ręce konstruktorów z nadzieją na coraz lepsze właściwości trakcyjne.

Obraz

Wyjątkowość Countacha

Seryjna produkcja modelu Countach zakończyła się w 1990 roku. Jednak dwaj fanatycy z Francji i Belgii wyłożyli wielką gotówkę i w 1999 roku z fabryki Lamborghini wyjechały jeszcze dwa egzemplarze klasyka sprzed lat. Model dostał nawet specjalną nazwę - Bart (pochodzi od imienia belgijskiego stylisty). Oba auta jeżdżą po ulicach w Brukseli oraz Cannes do dziś.

Źródło: WikiAutoinfo

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zapyta o jedną rzecz. Nie znasz odpowiedzi, dostaniesz mandat
Policjant zapyta o jedną rzecz. Nie znasz odpowiedzi, dostaniesz mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"