Mazda RX-7 | Kontynentalne klasyki

W końcu nadszedł czas na zwycięzcę plebiscytu na najlepszego klasyka lat siedemdziesiątych z Azji. Konkurent Porsche 924 i Datsuna 260Z z tamtych lat, czyli Mazda RX-7, jest autem niesłychanie szybkim i unikatowym. Każdy fan motoryzacji musi poznać historię tego auta!

Mazda RX-7 | Kontynentalne klasykiMazda RX-7
Piotr Mazanek
SKOMENTUJ

Europa i Japonia zadrżały

Po premierze sportowego atlety Mazdy Japonia i Europa zadrżały. RX-7 wstrząsnął rynkami, ludzie kupowali to auto jak świeże bułeczki. Przyczyn tego stanu rzeczy należy szukać przede wszystkim w stylistyce naszego klasyka - auto miało bardzo aerodynamiczną sylwetkę. Współczynnik oporu powietrza kształtował się na poziomie 0,36. Na tamte czasy był to jeden z najlepszych wyników w segmencie!

Smukła sylwetka

Charakterystyczne dla tego auta są również otwierane reflektory, które przyciągały zazdrosne spojrzenia przechodniów. Przód auta wieńczy wklęsły, ledwie zauważalny grill. Profil RX-7 jest smukły i przedzielony czarną listwą ustawioną na wysokości średnicy obręczy.

1979 Mazda RX-7 Commercial

Biały kruk pod maską

Mazda RX-7 to bodaj najpopularniejszy samochód z motorem Wankla w środku. W pierwszej wersji sercem naszego klasyka była 1,2-litrowa jednostka o mocy 95 KM (USA) lub 105 KM (wersja europejska). Pięć lat po premierze koncern zdecydował się na zamontowanie w Wanklu turbosprężarki.

Obraz

Debiut drugiej generacji auta to kolejne ulepszenia. Niemal w sam środek, pomiędzy osie Mazdy RX-7 trafiły dwie wersje - wolnossąca oraz turbodoładowana. Obie miały pojemność 1,3 l i były sprzężone z czterostopniową skrzynią automatyczną (pięciostopniowa ręczna była mało popularna). Moc tych jednostek to odpowiednio 160 KM i 202 KM.

Pożeracz paliwa

Od połowy lat osiemdziesiątych RX-7 stała się przeciętniakiem pod względem średniego zużycia paliwa. Nie można tego samego powiedzieć o osiągach, które jak na auto o pojemności 1,3-1,5 l były zdumiewające. Wystarczy powiedzieć, że samochód kończył przyspieszać przy prędkości około 240-250 km/h i rozpędzał się do setki w około 7,5 s.

Garść ciekawostek

Obraz

Trzecia generacja rozpoczęła się w roku 1992 i skończyła 10 lat później. Jednak jedynie przez pierwszych pięć lat klienci z Europy i Stanów Zjednoczonych mogli nabyć w salonie ten wspaniały samochód. Od roku 1997 Mazda RX-7 była dostępna wyłącznie na rynku japońskim. W Europie można było natomiast kupić następcę RX-7, czyli RX-8.

Źródło: WikipediaRX-7 Club

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nietypowy radiowóz. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Nietypowy radiowóz. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Uważaj za granicą. Opłaty są obowiązkowe, a błąd kosztowny
Uważaj za granicą. Opłaty są obowiązkowe, a błąd kosztowny
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce
Przez Warszawę przeszły dwa żywioły. Na Air|Water pojęcie "za dużo Porsche" jest obce