Mazda RX-7 | Kontynentalne klasyki

W końcu nadszedł czas na zwycięzcę plebiscytu na najlepszego klasyka lat siedemdziesiątych z Azji. Konkurent Porsche 924 i Datsuna 260Z z tamtych lat, czyli Mazda RX-7, jest autem niesłychanie szybkim i unikatowym. Każdy fan motoryzacji musi poznać historię tego auta!

Mazda RX-7Mazda RX-7
Piotr Mazanek

Europa i Japonia zadrżały

Po premierze sportowego atlety Mazdy Japonia i Europa zadrżały. RX-7 wstrząsnął rynkami, ludzie kupowali to auto jak świeże bułeczki. Przyczyn tego stanu rzeczy należy szukać przede wszystkim w stylistyce naszego klasyka - auto miało bardzo aerodynamiczną sylwetkę. Współczynnik oporu powietrza kształtował się na poziomie 0,36. Na tamte czasy był to jeden z najlepszych wyników w segmencie!

Smukła sylwetka

Charakterystyczne dla tego auta są również otwierane reflektory, które przyciągały zazdrosne spojrzenia przechodniów. Przód auta wieńczy wklęsły, ledwie zauważalny grill. Profil RX-7 jest smukły i przedzielony czarną listwą ustawioną na wysokości średnicy obręczy.

1979 Mazda RX-7 Commercial

Biały kruk pod maską

Mazda RX-7 to bodaj najpopularniejszy samochód z motorem Wankla w środku. W pierwszej wersji sercem naszego klasyka była 1,2-litrowa jednostka o mocy 95 KM (USA) lub 105 KM (wersja europejska). Pięć lat po premierze koncern zdecydował się na zamontowanie w Wanklu turbosprężarki.

Obraz

Debiut drugiej generacji auta to kolejne ulepszenia. Niemal w sam środek, pomiędzy osie Mazdy RX-7 trafiły dwie wersje - wolnossąca oraz turbodoładowana. Obie miały pojemność 1,3 l i były sprzężone z czterostopniową skrzynią automatyczną (pięciostopniowa ręczna była mało popularna). Moc tych jednostek to odpowiednio 160 KM i 202 KM.

Pożeracz paliwa

Od połowy lat osiemdziesiątych RX-7 stała się przeciętniakiem pod względem średniego zużycia paliwa. Nie można tego samego powiedzieć o osiągach, które jak na auto o pojemności 1,3-1,5 l były zdumiewające. Wystarczy powiedzieć, że samochód kończył przyspieszać przy prędkości około 240-250 km/h i rozpędzał się do setki w około 7,5 s.

Garść ciekawostek

Obraz

Trzecia generacja rozpoczęła się w roku 1992 i skończyła 10 lat później. Jednak jedynie przez pierwszych pięć lat klienci z Europy i Stanów Zjednoczonych mogli nabyć w salonie ten wspaniały samochód. Od roku 1997 Mazda RX-7 była dostępna wyłącznie na rynku japońskim. W Europie można było natomiast kupić następcę RX-7, czyli RX-8.

Źródło: WikipediaRX-7 Club

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.