Korytarz życia dla opornych, czyli co mówią przepisy i jakie obowiązki ma kierowca?
O jeździe na suwak pisałem już bardzo dużo w tym roku, a o korytarzu życia jedynie wspominałem, bo wydawało mi się, że przepisy te są tak proste, że właściwie wystarczy grafika i krótkie wyjaśnienie. Jednak okazuje się, że przez różne interpretacje jest więcej zapytań o korytarz niż o jazdę na suwak.
12.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:01
Zobacz także
Zacznijmy od podstaw, czyli od przepisu, jaki zmienił się 6 grudnia. W poniższej ramce wpisałem pełną treść art. 9 i pkt. 1 oraz 2, które są kluczowe dla zrozumienia tematu. Wytłuściłem w niej, a także w całym artykule, kluczowe dla dobrego zrozumienia fragmenty i słowa.
Art. 9. ustawy Prawo o ruchu drogowym
- [b]W warunkach zwiększonego natężenia ruchu[/b] pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:
[b]na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku[/b] kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu [b]jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego[/b] przez zjechanie jak [b]najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu[/b], a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;
[b]na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku[/b] kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.[/i]
Jeśli przeczytacie to dokładnie i na spokojnie, wszystko staje się jasne, choć problemem mogą być zasłyszane teorie oraz pytania, które wynikają z niezrozumienia. Zatem od początku.
Punkt 1. cytowanego fragmentu ustawy mówi o tym, jak kierowcy mają się zachować na drodze, kiedy zbliża się do nich pojazd uprzywilejowany. Podstawowym obowiązkiem jest takie zachowanie, by ułatwić mu przejazd. Jednym z zachowań obowiązkowych jest zjechanie mu z drogi, jeśli sytuacja tego wymaga.
Aby wprowadzić w życie i zastosowanie ideę "korytarza życia", ustawodawca dodał do tego przepisu punkt 2 wraz z dwoma podpunktami. I tu ważna uwaga: punkt 2 nie zmienia w żaden sposób zasad z punktu 1, a jest tylko jego uzupełnieniem! Jest to wyłącznie wprowadzenie jednolitej zasady zachowania się zarówno kierowców zwykłych pojazdów, jak i tych uprzywilejowanych, na drogach z większą liczbą pasów ruchu i w przypadku zwiększonego natężenia ruchu (czyt. korka).
Raz jeszcze, tylko inaczej. Punkt 2 wprowadza jasną zasadę będącą doprecyzowaniem punktu 1, który mówi o obowiązku ułatwienia przejazdu pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi. To właśnie obowiązek usunięcia się z drogi jest sprecyzowany w punkcie 2, tyle tylko, że zasada ta dotyczy wyłącznie dróg z przynajmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku oraz sytuacji zwiększonego natężenia ruchu.
Po co wprowadzono ten zapis?
Po to, by wszyscy uczestnicy ruchu drogowego wiedzieli, jak się zachować w określonych warunkach. Do tej pory każdy interpretował punkt 1 po swojemu, ponieważ ustawodawca nie określił, w jaki sposób należy usunąć się z drogi. Teraz jest to precyzyjnie opisane. Nawet narysowane:
Dzięki temu, w przypadku przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zator drogowy, nie powinno być już zamieszania. Każdy kierowca będzie wiedział, w którą stroną ma zjechać i – tu bardzo ważna uwaga – będzie o tym wiedział także kierowca pojazdu uprzywilejowanego. Nie musi już omijać pojazdów poboczem, nawet nie powinien, lecz ma jechać korytarzem życia.
Bardzo ważne jest również zachowanie kierowców pojazdów uprzywilejowanych, ponieważ mają oni obowiązek wykorzystać utworzony korytarz życia. A co jeśli obok zajmowanych pasów ruchu jest wolny buspas? Czy np. karetka powinna z niego korzystać?
- Jeśli kierowcy tworzą korytarz życia, to kierowca karetki powinien jechać nim, a nie buspasem czy pasem awaryjnym - wyjaśnia podinsp. Radosław Kobryś z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. - Oczywiście jeśli widzi wolny buspas i ma do przejechania krótki odcinek, to może go wykorzystać, ale ze świadomością, że nagle ten buspas może mu się skończyć, bo np. kierowcy zaczną tworzyć korytarz. Jest to więc ryzykowne. Jeśli zaczyna "kombinować", to wtedy on wprowadza zamieszanie - dodaje policjant.
Jak podkreślił w rozmowie policjant, przepisy są dla obu stron i obie powinny się do nich stosować. Tylko wtedy to będzie działać. Nie może być takiej sytuacji, że kierowcy tworzą korytarz, a karetka jedzie po swojemu. Dopiero wtedy, kiedy kierowca pojazdu uprzywilejowanego widzi, że korytarz się nie uformował, może zmienić swój sposób poruszania się w myśl nadrzędnej zasady ratowania życia.
Wątpliwości ze światłami i innymi sytuacjami
Pojawia się sporo pytań odnośnie tworzenia korytarza życia, które wynikają z niezrozumienia jeszcze jednej kwestii – korytarz życia tworzymy w celu ułatwienia przejazdu pojazdu uprzywilejowanego.
Przepisy nie nakazują tworzenia go obligatoryjnie zawsze wtedy, kiedy dojeżdżamy do zatoru drogowego.
Jest co prawda wskazane takie zachowanie się kierowców, aby w każdej chwili korytarz życia utworzyć szybko i sprawnie (zachowaj odstęp i zjedź do odpowiedniej krawędzi swojego pasa ruchu), ale obowiązek tworzenia korytarza pojawia się wraz z nadjeżdżającym pojazdem uprzywilejowanym, a nie wraz z dojechaniem do zatoru drogowego.
Dlatego pytanie typu "czy powinniśmy tworzyć korytarz życia przed czerwonym światłem?" jest w pewnym sensie nielogiczne i jasno wskazuje na nieznajomość przepisu. To, co jest przed nami i powód utworzenia się zatoru drogowego są nieistotne. Odpowiedź na to pytanie brzmi "tak, ale tylko wtedy, kiedy jedzie pojazd uprzywilejowany". Dlaczego? Ponieważ w ten sposób ułatwiamy mu przejazd. Oczywiście jeśli jest to droga z przynajmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku.