Poradniki i mechanikaNowe przepisy dla kierowców - jazda na suwak i korytarz życia. Jak je stosować w praktyce?

Nowe przepisy dla kierowców - jazda na suwak i korytarz życia. Jak je stosować w praktyce?

Od 6 grudnia wchodzą w życie dwa nowe, bardzo istotne przepisy dla kierowców. Dotyczą one tworzenia korytarza życia oraz obowiązku jazdy na suwak przy znacznym ograniczeniu prędkości. Przedstawiamy zasady ich realizacji.

Korytarz życia może uratować ofiarę wypadku. Pamiętajmy o nim i niech jego tworzenie wejdzie nam w krew.
Korytarz życia może uratować ofiarę wypadku. Pamiętajmy o nim i niech jego tworzenie wejdzie nam w krew.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

05.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:07

O tym, że zmieniły się przepisy, powinien wiedzieć każdy kierowca. Ci, którzy jeszcze nie są o sprawie poinformowani, mogą zobaczyć komunikaty wyświetlane przez GDDKiA na wybranych tablicach zmiennej treści. Można je napotkać, podróżując przez województwo łódzkie drogami ekspresowymi S8 i S14.

Obraz

Korytarz życia – zasady i jak je stosować w praktyce?

  • Tworzenie korytarza życia dotyczy dróg o przynajmniej dwóch pasach w jednym kierunku.
  • Korytarz życia to utworzona przez pojazdy przestrzeń do swobodnego przejazdu pojazdów uprzywilejowanych, w szczególności służb ratunkowych.
  • Korytarz życia tworzy się pomiędzy dwoma rzędami pojazdów. W przypadku większej liczby pasów ruchu niż dwa zawsze tworzy się go pomiędzy skrajnie lewym pasem a tym po prawej. Zatem niezależnie od liczby pasów ruchu, tylko kierowcy na skrajnie lewym zjeżdżają w lewą stronę, a pozostali w prawą.
Zasada tworzenia korytarza życia
Zasada tworzenia korytarza życia© fot. gov.pl
  • Dla ułatwienia można spojrzeć na swoją prawą dłoń. Kciuk wskazuje lewy pas i to jedyny palec, który można skierować w lewą stronę. Pozostałe zawsze są skierowane w prawo.
Obraz
Obraz;
  • Kierowcy pojazdów są zobowiązani do zjazdu ze swojego pasa ruchu (choćby częściowo), co zmusza kierowcę do przejechania do przodu. W związku z tym na drogach o minimum dwóch pasach ruchu, jeśli ruch pojazdów jest mocno ograniczony, zaleca się utrzymanie odpowiedniego odstępu do pojazdu poprzedzającego i trzymania się odpowiedniej strony pasa ruchu.
  • W przypadku zatoru drogowego, kiedy kierowcy na prawym pasie ruchu trzymają się blisko prawej strony swojego pasa i analogicznie kierowcy na lewym pasie ruchu trzymają się blisko lewej strony pasa ruchu, na większości dróg już powstaje spora przestrzeń.

Zasady ogólne:

  • Jazda na suwak obowiązuje wyłącznie przy znacznym ograniczeniu prędkości ruchu drogowego – zator spowodowany liczbą pojazdów lub zdarzeniem drogowym.
  • Jazda na suwak obowiązuje wyłącznie na drogach z przynajmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku oraz sytuacji, kiedy jeden z pasów kończy się – nie jest możliwe kontynuowanie jazdy tym pasem.
  • Pas kończy się w przypadku gdy zanika, przechodzi w pas dla autobusów (tzw. buspas), pojawia się na nim fizyczna przeszkoda (np. auto po kolizji).
  • Jazda na suwak obowiązuje wyłącznie wtedy, kiedy znaczne ograniczenie prędkości ruchu występuje zarówno na pasie kończącym się, jak i na pasie obok, który się nie kończy. Nie ma zasady jazdy na suwak, kiedy tylko na pasie kończącym jest ograniczenie prędkości jazdy.

Jak jeździć na suwak?

  • Kierowca widzący zator drogowy (znaczne ograniczenie ruchu) wybiera pas ruchu z mniejszą liczbą pojazdów, jeśli jest to możliwe i zmiana nie spowoduje zagrożenia.
  • Jeśli kierowca wybierze pas zanikający (kończący się), jest zobowiązany jechać tym pasem ruchu aż do jego końca (do przeszkody lub miejsca zanikania). Przed końcem tego pasa ma obowiązek zmienić pas ruchu na ten, który umożliwia dalszą jazdę – nie wcześniej. W tym miejscu ma także pierwszeństwo przed jednym pojazdem, który porusza się pasem umożliwiającym kontynuację jazdy.
  • Kierowca zmieniający pas ruchu ma obowiązek zasygnalizować zmianę pasa ruchu kierunkowskazem i upewnić się, że nie spowoduje zagrożenia podczas wykonywania manewru.
  • Kierowca jadący pasem ruchu umożliwiającym kontynuację jazdy ma obowiązek wpuścić na ten pas ruchu jeden pojazd, który dojechał do końca swojego pasa. Jeśli wcześniej wpuścił jeden pojazd, to i tak zasada obowiązuje – musi wpuścić pojazd chcący zmienić pas przed końcem swojego pasa.
  • Jeśli kierowca jadący pasem zanikającym został wpuszczony wcześniej na pas, który się nie kończy, jest zobowiązany do wpuszczenia jednego pojazdu, który dojechał do końca swojego pasa.
  • Powyższe zasady, choć nieco zmienione, obowiązują także na drodze z trzema pasami ruchu w jednym kierunku, kiedy dwa skrajne pasy kończą się, a kontynuację jazdy umożliwia tylko pas środkowy. Wówczas kierowca jadący pasem środkowym ma obowiązek wpuścić jeden pojazd z prawej strony i jeden z lewej strony - w takiej kolejności.
Zasada jazdy na suwak
Zasada jazdy na suwak© fot. gov.pl

Ważna uwaga!

Ustawodawca nie odniósł się do sytuacji, kiedy na drodze z trzema pasami ruchu dwa skrajne są zablokowane, np. przez rozbity pojazd. W takiej sytuacji należy domniemywać, że jazda na suwak obowiązuje wyłącznie na dwóch pasach – z kontynuacją i na pasie obok. Pojazdy na trzecim, skrajnym pasie bez kontynuacji muszą liczyć na dobrowolne wpuszczenie ich na drugi pas, który się kończy. Kiedy zmienią pas ruchu, wtedy już mogą korzystać z praw dotyczących jazdy na suwak.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)