Kombi z potencjałem – Abt AS 4 Avant 3.0 TDI quattro Power (2012)
Pewnych rzeczy w samochodzie tuner nie może zmienić – na przykład objętości bagażnika. Co innego, jeśli chodzi o moc silnika, czego przykładem jest ten wóz Abta z 3-litrowym 300-konnym turbodieslem.
16.11.2012 | aktual.: 07.10.2022 21:01
Pewnych rzeczy w samochodzie tuner nie może zmienić – na przykład objętości bagażnika. Co innego, jeśli chodzi o moc silnika, czego przykładem jest ten wóz Abta z 3-litrowym 300-konnym turbodieslem.
W styczniu pisałem, że Abt przygotowuje zestawy tuningowe do odświeżonego Audi A4. Wtedy tuner zaprezentował komputerowe wizualizacje pakietu stylistycznego, teraz pokazuje gotowy samochód.
Kombi Audi A4, zwane przez producenta Avantem, otrzymało nakładkę na przedni zderzak, imitacje wylotów powietrza na przednich błotnikach, listwy na progi, skromny fartuch pod tylnym zderzakiem i spojler dachowy. Wszystko pasuje do stylistyki samochodu poza wylotami powietrza na błotnikach, ale wcale nie trzeba ich kupować, by ozdobić swoje auto.
Nie od dziś wiadomo, że do białego nadwozia świetnie pasują ciemne felgi. Taki zestaw kolorystyczny wykorzystał Abt. 20-calowe obręcze mają grafitowy kolor. Jest oczywiście i pewien zgrzyt. Model felg DR ma niesymetryczny wzór, ale tuner produkuje obręcze tylko w jednej wersji (dla kół prawych i lewych nie ma oddzielnych zestawów), co sprawia, że koła po lewej stronie kręcą się „z wiatrem”, a te założone po prawej stronie – „pod wiatr”. Do wyboru jest na szczęście komplet CR, z którym nie ma takiego problemu. Nie tylko tuningiem optycznym to Audi stoi. Abt zajął się też mechaniką auta.
Wóz został obniżony o 30 mm po zastosowaniu sportowych krótszych sprężyn. Alternatywą jest w pełni regulowane zawieszenie przygotowane przez KW, ale jego cena jest prawie 5-krotnie wyższa niż zestawu sprężyn.
Abt oferuje dwa komplety hamulcowe do przedniej osi Audi A4. W przypadku prezentowanego samochodu mechanicy zastosowali 345-milimetrowe tarcze hamulcowe z 4-tłoczkowymi zaciskami. Możliwe jest także założenie 380-milimetrowych wentylowanych dysków Brembo z 8-tłoczkowymi zaciskami.
Na koniec kilka słów o jednostce napędowej. W tym aucie Audi zainstalowało 3-litrowy silnik o zapłonie samoczynnym, wspomagany turbosprężarką. W wersji produkcyjnej motor rozwijał moc 245 KM przy 4000-4500 obr./min, a jego moment obrotowy wynosił 500 Nm przy 1400-3250 obr./min. Po zastosowaniu przez Abta pakietu Power, który w tym przypadku oznacza, że jest przeprogramowywana centralna jednostka sterująca, widlasta szóstka Audi potrafi wykrzesać z siebie 300 KM przy 4000 obr./min i 570 Nm przy 2400-3200 obr./min.
Przekłada się to oczywiście na osiągi samochodu. Sprint do setki trwa o 0,40 s krócej niż w maszynie fabrycznej (teraz 5,70 s), a prędkość maksymalna została podniesiona do 255 km/h. A-czwórka pojechałaby znacznie szybciej, ale w obawie o trwałość opon Abt blokuje ją przy wspomnianych 255 km/h.
Abt przewidział też możliwość wzmocnienia silników benzynowych. Klienci posiadający auto z 1,8-litrowcem o mocy 170 KM mogą podkręcić go do 211 KM, a właściciele wozów z 211-konną 2-litrową jednostką mogą liczyć na dodatkowe 59 KM.
Dane techniczne
- Typ: V6, ZS
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 300 KM przy 4000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 101,11 KM/l (seryjny – 82,58 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na wszystkie koła quattro
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,0 x 20” DR
- Koła tylne: 9,0 x 20” DR
- Opony przednie: 265/30 R 20
- Opony tylne: 265/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1755 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,85 kg/KM (seryjny – 7,16 kg/KM)
- Długość: 4699 mm
- Szerokość: 1826 mm
- Wysokość: 1406 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2808 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,70 s
- Prędkość maksymalna: ograniczona do 255 km/h
Źródło: Abt