Poduszka kolanowa nie tak skuteczna jak myśleliśmy. Działa tylko w jednym wypadku

Więcej poduszek nie zawsze oznacza większe bezpieczeństwo – donosi IIHS, czyli Insurance Institute for Highway Safety (amerykański instytut zajmujący się bezpieczeństwem drogowym). Badania tej organizacji wskazują, że poduszki kolanowe nie są tak bezpieczne, jak sądzą kierowcy. W najlepszym wypadku nie zwiększają obrażeń.

Poduszka kolanowa trafiła m.in do VolvoPoduszka kolanowa trafiła m.in do Volvo
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe
Mateusz Lubczański

Standardem w nowych samochodach są poduszki dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne i kurtyny powietrzne. Dodatkowo można zdecydować się na nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa czy specjalne poduszki dla przechodniów, które ubezpieczają głowę pieszego wpadającego na maskę. Mało? Przygotowano niedawno instalację, która ma osłonić auto w czasie zderzenia bocznego. Niemal każdy airbag zwiększa bezpieczeństwo. Z tej listy trzeba będzie jednak skreślić poduszkę kolanową.

IIHS porównało dane z 400 testów zderzeniowych oraz raporty z wypadków w 14 stanach. W teorii poduszki, o tórych mowa, mają za zadanie ochronić kolana kierowcy (ew. pasażera), gdy dolna część ich ciała przesuwa się w stronę kokpitu w czasie wypadku. W teorii. Testy IIHS wskazują, że jeśli auto uderza w przeszkodę ¼ swojej szerokości, prawdopodobieństwo uszkodzenia kolan jest większe nawet o 65 proc. Do tego dochodzą jeszcze problemy z miednicą.

Dlaczego tak się dzieje? Ten rodzaj zderzenia sprawia, że znacząco zmniejsza się odległość pomiędzy pasażerem a otwierającą się poduszką, przez co nie jest ona w stanie efektownie odebrać energii pędzącego kierowcy. Nieco lepiej sytuacja przedstawia się, gdy samochód uderza mniej więcej połową powierzchni czołowej. Wówczas poduszka – statystycznie – nie przynosi szkód. Ale też nie pomaga tak, jak na to liczą właściciele aut.

Klatka bezpieczeństwa wypełnia się poduszkami podczas wypadku.
Klatka bezpieczeństwa wypełnia się poduszkami podczas wypadku. © mat. prasowe

Dlaczego więc poduszki kolanowe są dalej oferowane? W Stanach Zjednoczonych badania pozwalające na dopuszczenie auta do ruchu polegają również na przeprowadzeniu testów zderzeniowych bez zapiętych pasów. Wówczas poduszka kolanowa jest w stanie wykazać swoją skuteczność. Na terenie Unii wszystkie testy zderzeniowe przeprowadzane są z pasami. Czy więc to zbędny wydatek, który tylko w teorii ma podnieść nasze bezpieczeństwo? Na to wygląda.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów