Poduszka kolanowa nie tak skuteczna jak myśleliśmy. Działa tylko w jednym wypadku

Więcej poduszek nie zawsze oznacza większe bezpieczeństwo – donosi IIHS, czyli Insurance Institute for Highway Safety (amerykański instytut zajmujący się bezpieczeństwem drogowym). Badania tej organizacji wskazują, że poduszki kolanowe nie są tak bezpieczne, jak sądzą kierowcy. W najlepszym wypadku nie zwiększają obrażeń.

Poduszka kolanowa trafiła m.in do VolvoPoduszka kolanowa trafiła m.in do Volvo
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe
Mateusz Lubczański

Standardem w nowych samochodach są poduszki dla kierowcy i pasażera, airbagi boczne i kurtyny powietrzne. Dodatkowo można zdecydować się na nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa czy specjalne poduszki dla przechodniów, które ubezpieczają głowę pieszego wpadającego na maskę. Mało? Przygotowano niedawno instalację, która ma osłonić auto w czasie zderzenia bocznego. Niemal każdy airbag zwiększa bezpieczeństwo. Z tej listy trzeba będzie jednak skreślić poduszkę kolanową.

IIHS porównało dane z 400 testów zderzeniowych oraz raporty z wypadków w 14 stanach. W teorii poduszki, o tórych mowa, mają za zadanie ochronić kolana kierowcy (ew. pasażera), gdy dolna część ich ciała przesuwa się w stronę kokpitu w czasie wypadku. W teorii. Testy IIHS wskazują, że jeśli auto uderza w przeszkodę ¼ swojej szerokości, prawdopodobieństwo uszkodzenia kolan jest większe nawet o 65 proc. Do tego dochodzą jeszcze problemy z miednicą.

Dlaczego tak się dzieje? Ten rodzaj zderzenia sprawia, że znacząco zmniejsza się odległość pomiędzy pasażerem a otwierającą się poduszką, przez co nie jest ona w stanie efektownie odebrać energii pędzącego kierowcy. Nieco lepiej sytuacja przedstawia się, gdy samochód uderza mniej więcej połową powierzchni czołowej. Wówczas poduszka – statystycznie – nie przynosi szkód. Ale też nie pomaga tak, jak na to liczą właściciele aut.

Klatka bezpieczeństwa wypełnia się poduszkami podczas wypadku.
Klatka bezpieczeństwa wypełnia się poduszkami podczas wypadku. © mat. prasowe

Dlaczego więc poduszki kolanowe są dalej oferowane? W Stanach Zjednoczonych badania pozwalające na dopuszczenie auta do ruchu polegają również na przeprowadzeniu testów zderzeniowych bez zapiętych pasów. Wówczas poduszka kolanowa jest w stanie wykazać swoją skuteczność. Na terenie Unii wszystkie testy zderzeniowe przeprowadzane są z pasami. Czy więc to zbędny wydatek, który tylko w teorii ma podnieść nasze bezpieczeństwo? Na to wygląda.

Wybrane dla Ciebie
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie