Jeśli tankować AdBlue, to teraz. Bez niego nie odpalisz, a idą podwyżki

To nie jest najłatwiejszy czas dla kierowców. Paliwa drożeją, brakuje elektroniki do nowych samochodów, a jakby było tego mało, produkcja AdBlue staje się coraz droższa. W praktyce brak tego płynu sprawi, że auto z silnikiem Diesla po prostu nie odpali.

AdBlue tankuje się może raz w roku, ale warto zrobić to terazAdBlue tankuje się może raz w roku, ale warto zrobić to teraz
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

Duslo, jedna z najważniejszych firm chemicznych na Słowacji i największy producent AdBlue w Europie, działa na minimalnym poziomie. Podobnie sytuacja wygląda we włoskiej Yarze czy niemieckim SKW Piesteritz. Powodem jest wzrost cen gazu ziemnego, który potrzebny jest do produkcji amoniaku, a co za tym idzie, Adblue.

Czym tak naprawdę jest AdBlue?

Adblue to wodny roztwór mocznika (32,5 proc. + woda zdemineralizowana), który uzupełnia się w samochodach z silnikami Diesla spełniającymi normę Euro 6. Płyn wtryskiwany jest do wydechu, przez co redukuje szkodliwe tlenki azotu.

Przeciętne zużycie AdBlue to ok. 3-5 proc. spalania oleju napędowego. Jeszcze przed pandemią ceny wynosiły ok. 2 zł/litr, obecnie to minimum 5 zł/litr. Jego uzupełnienie odbywa się co 1,5 tys. – 2 tys. km. Teraz — w związku z podwyżkami — może być problem z zakupem. A jeśli elektronika nie wykryje AdBlue w zbiorniku, po prostu nie pozwoli na uruchomienie silnika.

Sytuacja w Polsce i Europie

  • W listopadzie spodziewamy się drastycznej podwyżki ceny, o jakieś 50 proc. – mówi Bernadeta Szybińska, prezes zarządu Mital (dystrybutora produkowanego przez Grupę Azoty Noxy AdBlue) w rozmowie z portalem trans.info. Już teraz odnotowano podwyżkę o 100 proc. w stosunku do cen z kwietnia. Na razie ograniczanie produkcji nie jest planowane.

"Od 60 lat zajmujemy się przetwarzaniem gazu ziemnego. […] Duslo nigdy nie musiał się zamykać ze względu na dzisiejszą sytuację, czyli astronomiczny wzrost ceny dostępnego surowca" – informował w rozmowie ze słowackim portalem Nowiny Plus dyrektor firmy Šala Bláha. Zauważył, że za kryzys odpowiedzialna jest nie tyle podwyżka, co działania spekulantów, skupujących dostępny płyn.

Dlatego też do gry wszedł rząd, zabezpieczając 500 tys. litrów AdBlue na potrzeby transportu. Podobne kroki zapowiadają też Czesi. Tamtejszy Związek Przemysłu Petrochemicznego zauważył, że informacje o ograniczeniach produkcji sprawiły, że zapotrzebowanie wzrosło o 70-100 proc.

Z powodu niedoboru AdBlue na Węgrzech wprowadzono limity – z dystrybutora można nalać maksymalnie 100 litrów roztworu lub zakupić tylko 2 opakowania. Nawet Niemcy z uwagą badają temat, ale prognozy są co najmniej mgliste. "Trudno ocenić, jak rozwinie się sytuacja w zakresie cen i podaży" – informował przedstawiciel niemieckiego Związku Przemysłu Petrochemicznego.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony