Jeep Compass (2017) - premiera

Jeep Compas będzie miał jeszcze swoją premierę na Starym Kontynencie, ale już w Los Angeles zaprezentowano po raz pierwszy ten model. Możemy się mu przyjrzeć i zobaczyć czym się różni od poprzednika.

Jeep CompassJeep Compass
Marcin Łobodziński

Różnic jest sporo, zwłaszcza stylistycznych. Mi prywatnie żadna generacja Compassa się nie podobała wizualnie i zawsze miałem wrażenie, że nie jest to prawdziwy Jeep. Ten już wygląda inaczej, a konkretnie bardzo podobnie do Grand Cherokee. Dla laików oba te modele będą nie do odróżnienia. Największe różnice pomiędzy nowym i starym Compassem widać z tyłu, ponieważ przód poprzednika już delikatnie nawiązywał do największego brata.

Wizualnie nowy Compass ma kilka akcentów znanych z Renegade'a, ale jest ładnie narysowanym, oryginalnym modelem. Wygląda dość lekko, ale duża przestrzeń pomiędzy oponą a krawędzią nadkola daje jasno do zrozumienia, że Jeep nawet tworząc crossovera podchodzi do tematu jazdy w terenie bardzo poważnie.

Jeep Compass Trailhawk
Jeep Compass Trailhawk

Mam nadzieję, że technicznie nowy Compass będzie tak dobrą "terenówką" jak Renegade. Zapowiada się nieźle, bo skoro przygotowano odmianę Trailhawk z reduktorem, to najpewniej już wersja podstawowa z napędem 4x4 może być niezła. Osobom, które będą podróżowały wyłącznie po szosach wystarczy napęd na przednią oś i taką wersję także przygotowano.

W terenie ma pomagać system Jeep Active Drive, który ma tak zarządzać sprzęgłem dołączającym napęd i kontrolą trakcji, że na jedno koło może trafić 100 proc. momentu obrotowego. Trailhawk ma być dodatkowo wyposażony w reduktor oraz kilka elementów zewnętrznych, świadczących o możliwości poruszania się nim po bezdrożach. Są to m. in. tradycyjne dla Grupy FCA ucha holownicze malowane na czerwono, osłony podwozia oraz inaczej ukształtowane zderzaki i dłuższe sprężyny zawieszenia.

Obraz

Jeep Compas Trailhawk ma 30-stopniowy kąt natarcia, 34-stopniowy kąt zejścia oraz 24-stopniowy kąt rampowy. Producent obiecuje także duży wykrzyż osi i znakomite właściwości terenowe. Kto wie, czy nie będzie to najlepszy do jazdy po bezdrożach kompaktowy SUV.

Na temat silników wiemy tyle, że za Oceanem podstawowym ma być benzynowy o pojemności 2,4 litra, mocy 180 KM, osiągający moment obrotowy o wartości 237 Nm. W Europie pojawią się diesle, natomiast nie wiemy jakie. Nietrudno się jednak domyślić, że będą to jednostki napędzające Renegade'a, czyli 2.0 MultiJet o mocy 120, 140 lub 170 KM. Być może do oferty trafi również motor 1.6 MultiJet o mocy 120 KM. Spodziewamy się także benzynowej jednostki 1.4 Tmair o mocy 170 KM, która będzie europejską alternatywą dla zbyt dużego benzyniaka 2.4.

Obraz

Kabina samochodu oferuje tradycyjny już dla nowszych modeli marki Jeep design, dość toporny. Pasuje to jednak do charakteru Jeepów. W środkowej części kokpitu mają się pojawić ekrany systemów multimedialnych o przekątnej 5, 7 i 8,4 cala.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów