Poradniki i mechanikaCo to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor?

Co to jest skrzynia rozdzielcza i reduktor?

Układ napędowy BMW X5 ze skrzynią rozdzielczą, ale bez reduktora
Układ napędowy BMW X5 ze skrzynią rozdzielczą, ale bez reduktora
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/BMW
Marcin Łobodziński

24.05.2016 07:32, aktual.: 30.03.2023 11:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Określeń reduktor i skrzynia rozdzielcza często używa się zamiennie, choć nie jest to dokładnie to samo. Skrzynia rozdzielcza rozdziela napęd na cztery koła, natomiast reduktor redukuje przełożenia układu napędowego.

Często słyszy się określenie reduktor, rzadziej skrzynia rozdzielcza. W rzeczywistości powinno być odwrotnie. Są to dwie różne rzeczy, choć zamknięte w jednej obudowie. Zacznijmy jednak od definicji.

Schemat budowy skrzyni rozdzielczej z mechanizmem różnicowym, ale bez przełożenia redukcyjnego
Schemat budowy skrzyni rozdzielczej z mechanizmem różnicowym, ale bez przełożenia redukcyjnego© fot. mat. prasowe/Audi

Skrzynia rozdzielcza, to nieduża przystawka do skrzyni biegów, której zadaniem jest przenoszenie napędu na drugą oś, w praktyce zawsze przednią. Jednocześnie skrzynia rozdzielcza pośredniczy w przenoszeniu momentu obrotowego na tylną oś, a w jej wnętrzu znajduje się przekładnia, zazwyczaj łańcuchowa lub zębata, która wyprowadza z wnętrza skrzyni drugi wał napędowy w kierunku przedniej osi.

Wał ten nie pracuje w jednej linii z wałem napędowym tylnej osi. Jeżeli skrzynia rozdzielcza nie ma żadnych dodatkowych mechanizmów poza tą jedną przekładnią, mowa o układzie z dołączanym napędem (ręcznym lub automatycznym).

Jeżeli wewnątrz skrzyni rozdzielczej znajduje się mechanizm różnicowy, różnicujący prędkość obrotową tylnego i przedniego wału napędowego, wówczas mamy do czynienia ze stałym napędem na cztery koła. Gdy w skrzyni rozdzielczej znajduje się dodatkowe przełożenie, mowa wtedy o reduktorze.

Schemat klasycznego układu napędowego z reduktorem
Schemat klasycznego układu napędowego z reduktorem© fot. mat. prasowe/Jeep

Reduktor to tak naprawdę określenie teoretyczne i powinno być traktowane jako rodzaj skrzyni rozdzielczej. Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna to określenie najbardziej właściwe dla reduktora. Jej zadaniem jest nie tylko rozdzielać napęd na cztery koła, ale także redukować wszystkie przełożenia w układzie napędowym.

Zwykle terenowe reduktory mają przełożenie zbliżone do 2:1, co oznacza, że każdy bieg w skrzyni biegów jest skrócony dwukrotnie. Są jednak reduktory o wysokich przełożeniach, np. 1,5:1 a także o wyjątkowo niskich, np. 4:1. W pojazdach użytkowych i niektórych quadach stosuje się reduktory trzybiegowe, co oznacza, że można przełożenia zredukować dwustopniowo.

Istota stosowania reduktora

Reduktor stosuje się w celu skrócenia przełożeń, co z kolei ma na celu zwiększenia siły napędowej na kołach, przy jednoczesnej redukcji prędkości. Uzyskuje się zwiększenie możliwości uciągu pojazdu oraz ułatwienie jazdy w terenie. Reduktory nieprzypadkowo kojarzą się z samochodami terenowymi, ponieważ to właśnie na bezdrożach są najbardziej przydatne.

Często bywa tak, że pierwszy bieg jest zbyt szybki do jazdy w terenie i silnik nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego momentu obrotowego na kołach. Włączenie reduktora skraca przełożenia do tego stopnia, że z pierwszego biegu rzadko korzysta się w terenie.

Użycie reduktora zaleca się szczególnie podczas pokonywania stromych podjazdów i zjazdów oraz jazdy po kopnym piachu. Generalnie jednak zawsze zaleca się włączenie reduktora gdy samochód znajdzie się w terenie wymagającym niedużych prędkości jazdy.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)