Popularny mit. Kierowcy myślą, że zaoszczędzą paliwo

Wakacyjne wycieczki to często setki kilometrów. Zdarzają się kierowcy, którzy podchodzą do kwestii oszczędzania bardzo poważnie, jadąc za ciężarówką z naczepą. Badania dowodzą – to nie ma sensu, liczy się coś zupełnie innego.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD
Mateusz Lubczański

Do obalenia tego mitu przyczynili się naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego. W dokumencie "Effects of Highway Slipstreaming on California Gas Consumption" (dostępny tutaj) wskazują, że oszczędności, oczywiście są. Tyle tylko, że trzeba by było jechać dosłownie na zderzaku ciężarówki.

Badania przeprowadzone zostały zarówno w tunelu aerodynamicznym (choć modele miały skalę 1:32), jak i za pomocą oprogramowania FloWorks. Choć wartości uzyskane w tych badaniach nieco się różniły, naukowcy wskazali, że zmniejszenie oporu aerodynamicznego od 20 do 40 proc. wymagałoby zachowania odległości ok. pół metra. Nie jest to specjalnie odpowiedzialne ani bezpieczne.

Jednakże gdyby zachować odległość 30 metrów przy prędkości 88,5 km/h, wówczas można zmniejszyć zużycie paliwa o 10 proc. Jednak na drogach ekspresowych i autostradach w takiej sytuacji kierowca ma obowiązek zachowania dystansu blisko 45 m, a więc zachowując bezpieczeństwo i nie łamiąc przepisów zyski będą niezauważalne.

Oszczędności wynikają więc nie z podążania za przyczepą, a po prostu z wolniejszej jazdy. Tę różnicę widać w pomiarach spalania. Przykładowa Alfa Romeo Stelvio z silnikiem 2.0 i mocą 280 KM potrzebuje na drodze krajowej, przy prędkości 90 km/h około 6,9 l bezołowiowej na sto kilometrów. Na drodze ekspresowej, przy 120 km/h, ten wynik wzrasta już do 8,8 l.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach