Jazda na suwak będzie obowiązkowa

Ministerstwo Infrastruktury planuje zmiany w przepisach regulujących sposób poruszania się w miejscach, gdzie kończy się pas ruchu. Jazda na suwak stosowana z powodzeniem w większości krajów zachodnich niebawem może stać się obowiązkiem polskich kierowców.

Korek drogowy w Polsce - zdjęcie z ShutterstockKorek drogowy w Polsce - zdjęcie z Shutterstock
Aleksander Ruciński

Brak jednoznacznych przepisów regulujących kwestię poruszania się w miejscach zwężenia dróg przyczynia się do powstawania korków. Zatorów można by uniknąć, gdyby kierowcy, którym kończy się skrajny pas dojeżdżali do jego końca, a ci poruszający się kontynuowanym pasem wpuszczali współuczestników ruchu przed siebie w regularnym rytmie.

Łatwiej powiedzieć niż zrobić. Polskie realia są dość specyficzne. Nierzadko dochodzi do sytuacji, w których kierowcy jadący kończącym się pasem zmieniają go wcześniej niż powinni, w obawie, że jeśli pojadą dalej, nie zostaną wpuszczeni przez samochody poruszające się obok. Poza tym nie brakuje osób postrzegających jazdę skrajnym pasem do końca, podczas, gdy inni poruszają się wolno drugim pasem za cwaniactwo. Każdy spotkał się chyba kiedyś z tzw. drogowym szeryfem blokującym lewy pas, aby "cwaniacy" nie pchali się dalej.

Te specyficzne zachowania wielu kierowców przyczyniają się do powstawania zatorów, których można uniknąć, a w najgorszym wypadku chociaż zminimalizować. Stąd pomysł Ministerstwa Infrastruktury dotyczący wprowadzenia znaku nakazującego jazdę na suwak. Obecnie takie rozwiązanie jest już stosowane w niektórych miejscach, lecz nie stanowi wymogu, a jedynie sugestię. Nie zastosowanie się do niej nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami.

Nowe regulacje mają obligować kierowców do właściwego zachowania w miejscach zwężenia dróg i na końcówkach pasa. Przepisy mają nakazywać kierowcom jadącym kończącym się pasem dojeżdżanie do jego końca, chyba, że zaistnieje możliwość wcześniejszej zmiany pasa bez tamowania ruchu. Z kolei ci, poruszający się pasem z kontynuacją będą zobligowani do wpuszczania kierowców z kończącego się pasa metodą na suwak.

Mamy nadzieję, że projekt Ministerstwa Infrastruktury doczeka się szybkiej realizacji. Nowe przepisy powinny w znacznym stopniu zminimalizować zatory w newralgicznych punktach polskich dróg i ulic oraz przyczynić się do zmarginalizowania karygodnych zachowań takich jak wspomniane blokowanie pasa przez niewyedukowanych kierowców.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy