Jazda na suwak w Polsce - pierwsze próby drogowców

W Warszawie pojawiły się znaki, których nie ma w kodeksie drogowym. Są za to bardzo popularne między innymi w Austrii i Niemczech. Mowa o zaleceniu jazdy na suwak. Czym właściwie ona jest i jaki cel mają drogowcy?

Znak zachęcający do jazdy na suwak (fot. Dariusz Borowicz - Agencja Gazeta)Znak zachęcający do jazdy na suwak (fot. Dariusz Borowicz - Agencja Gazeta)
Mariusz Zmysłowski

W Warszawie pojawiły się znaki, których nie ma w kodeksie drogowym. Są za to bardzo popularne między innymi w Austrii i Niemczech. Mowa o zaleceniu jazdy na suwak. Czym właściwie ona jest i jaki cel mają drogowcy?

Jazda na suwak polega na maksymalnym korzystaniu z zanikającego pasa ruchu. Po dojechaniu do końca należy wrzucić kierunkowskaz i zaczekać, aż ktoś nas wpuści. Teoretycznie, zgodnie z zasadami jazdy na zamek błyskawiczny każdy kierowca jadący pasem, który się nie kończy, powinien wpuścić jedną osobę. Wtedy połączenie dwóch pasów ruchu będzie wyglądać jak zazębiający się suwak. Podobna zasada zalecana jest przy spotkaniu drogi głównej i podporządkowanej, jeśli na tej mniejszej występuje duże natężenie ruchu. Tak więc w uproszczeniu zasada jazdy na suwak brzmi: każdy wpuszcza jednego.

Drogowcy przekonują, że to jedna z najskuteczniejszych metod walki z korkami. Jednocześnie jest ona tania, bo nie wymaga zmiany infrastruktury, tylko podejścia kierowców do pojęcia kultury na drodze. Z tym niestety w Polsce może być większy problem niż z przebudową drogi. Obecnie wielu kierowców postrzega jazdę na suwak jako przejaw cwaniactwa. Przez to auta uciekają z kończących się pasów już kilkadziesiąt, a nawet kilkaset metrów przed ich końcem. To powoduje wydłużenie korka.

Jak sądzicie: czy popularyzacja jazdy na suwak ma w Polsce szansę?

Źródło: gazeta.pl

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę