Poradniki i mechanikaJak wymienić tarcze hamulcowe?

Jak wymienić tarcze hamulcowe?

Tarcze hamulcowe to części, które można wymienić we własnym zakresie, dysponując podstawową wiedzą oraz narzędziami i podnośnikiem. Jak to zrobić poprawnie?

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.
Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Zasarlie
Maciej Gis

10.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:04

Nie w każdym aucie da się to zrobić

To, że dawniej wymienialiśmy tarcze hamulcowe w garażu, nie oznacza, że tak będzie też z nowowczesnymi autami. Niektóre auta wymagają... podłączenia do komputera. Po co? Aby odsunąć zaciski od tarcz. To tylko jeden z przykładów, który powinien was skłonić najpierw do poszukania odpowiedzi na proste pytanie: czy wymienię tarcze bez pomocy warsztatu?

Jak wymienić tarcze hamulcowe – krok po kroku

W pierwszej należy zdjąć koła. Pamiętajcie, by nie zostawiać uniesionego auta na podnośniku zarówno mechanicznym, jak i hydraulicznym. Lepiej by się nie zsunęło lub nie opadło. Dlatego należy użyć podpory, tzw. kobyłki.

Kolejną czynnością jest zdjęcie zawleczki z zacisku – jeżeli taka występuje. Wystarczy ją lekko podważyć. Jeżeli nie jest zardzewiała czy zapieczona to powinna lekko zejść. Gdy uda się to wykonać, odkręcamy zacisk i zdejmujemy go, a następnie wyjmujemy klocki hamulcowe.

W następnym kroku demontuje się jarzmo zacisku i odkręca tarcze. Czasami do tej czynności przyda się młotek, jednak należy używać go delikatnie. Gdy tarcza "odklei" się od piasty koła, zdejmujemy ją.

Elementy takie jak jarzmo, zacisk i piastę dokładnie należy oczyścić z rdzy, jak też nalotów powstałych od klocków hamulcowych. Jak uda się to wykonać, to powierzchnię należy zabezpieczyć smarem ceramicznym (nie wolno zapomnieć przy tej czynności również o piaście).

Nową tarczę należy wyczyścić z oleju zabezpieczającego. Po tej czynności tarczę hamulcową można już zamocować na piaście, zamontować jarzmo, a na koniec mocuje się klocki hamulcowe w zacisku, po wcześniejszym cofnięciu tłoczka, po czym zacisk montujemy w jarzmie.

Po wykonaniu tych czynności powierzchnię styku tarczy z felgą koła zabezpiecza się smarem miedziowym lub ceramicznym. Jest to ważne, gdyż w przyszłości będzie łatwiej zdjąć koło. Następnie zakładamy koło.

Ta dość prosta czynność w warsztacie kosztuje od 200 do 300 zł za oś jeśli mówimy o zwykłym samochodzie osobowym i braku jakichkolwiek komplikacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)