WAŻNE
TERAZ

Iga grała o wszystko. Kosmiczne widowisko w WTA Finals

Jak wymienić tarcze hamulcowe?

Tarcze hamulcowe to części, które można wymienić we własnym zakresie, dysponując podstawową wiedzą oraz narzędziami i podnośnikiem. Jak to zrobić poprawnie?

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Zasarlie
Maciej Gis

Nie w każdym aucie da się to zrobić

To, że dawniej wymienialiśmy tarcze hamulcowe w garażu, nie oznacza, że tak będzie też z nowowczesnymi autami. Niektóre auta wymagają... podłączenia do komputera. Po co? Aby odsunąć zaciski od tarcz. To tylko jeden z przykładów, który powinien was skłonić najpierw do poszukania odpowiedzi na proste pytanie: czy wymienię tarcze bez pomocy warsztatu?

Jak wymienić tarcze hamulcowe – krok po kroku

W pierwszej należy zdjąć koła. Pamiętajcie, by nie zostawiać uniesionego auta na podnośniku zarówno mechanicznym, jak i hydraulicznym. Lepiej by się nie zsunęło lub nie opadło. Dlatego należy użyć podpory, tzw. kobyłki.

Kolejną czynnością jest zdjęcie zawleczki z zacisku – jeżeli taka występuje. Wystarczy ją lekko podważyć. Jeżeli nie jest zardzewiała czy zapieczona to powinna lekko zejść. Gdy uda się to wykonać, odkręcamy zacisk i zdejmujemy go, a następnie wyjmujemy klocki hamulcowe.

W następnym kroku demontuje się jarzmo zacisku i odkręca tarcze. Czasami do tej czynności przyda się młotek, jednak należy używać go delikatnie. Gdy tarcza "odklei" się od piasty koła, zdejmujemy ją.

Elementy takie jak jarzmo, zacisk i piastę dokładnie należy oczyścić z rdzy, jak też nalotów powstałych od klocków hamulcowych. Jak uda się to wykonać, to powierzchnię należy zabezpieczyć smarem ceramicznym (nie wolno zapomnieć przy tej czynności również o piaście).

Nową tarczę należy wyczyścić z oleju zabezpieczającego. Po tej czynności tarczę hamulcową można już zamocować na piaście, zamontować jarzmo, a na koniec mocuje się klocki hamulcowe w zacisku, po wcześniejszym cofnięciu tłoczka, po czym zacisk montujemy w jarzmie.

Po wykonaniu tych czynności powierzchnię styku tarczy z felgą koła zabezpiecza się smarem miedziowym lub ceramicznym. Jest to ważne, gdyż w przyszłości będzie łatwiej zdjąć koło. Następnie zakładamy koło.

Ta dość prosta czynność w warsztacie kosztuje od 200 do 300 zł za oś jeśli mówimy o zwykłym samochodzie osobowym i braku jakichkolwiek komplikacji.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Elektryki w Polsce rosną w siłę. Trend może jednak wkrótce zwolnić
Elektryki w Polsce rosną w siłę. Trend może jednak wkrótce zwolnić
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Jest plan dla Alfy Romeo. Połączy siły z inną marką
Jest plan dla Alfy Romeo. Połączy siły z inną marką
Syreny w tunelu i "koguty" na autostradzie. Oto czym zaskoczyły mnie koreańskie drogi
Syreny w tunelu i "koguty" na autostradzie. Oto czym zaskoczyły mnie koreańskie drogi
Toyota Aygo X przeszła lifting i stała się hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Toyota Aygo X przeszła lifting i stała się hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
BMW rezygnuje z wersji Competition. Ma dobry powód
BMW rezygnuje z wersji Competition. Ma dobry powód