Jak wymienić tarcze hamulcowe?

Tarcze hamulcowe to części, które można wymienić we własnym zakresie, dysponując podstawową wiedzą oraz narzędziami i podnośnikiem. Jak to zrobić poprawnie?

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.Wymiana tarcz hamulcowych nie jest czynnością trudną, choć można napotkać pewne komplikacje.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Zasarlie
Maciej Gis

Nie w każdym aucie da się to zrobić

To, że dawniej wymienialiśmy tarcze hamulcowe w garażu, nie oznacza, że tak będzie też z nowowczesnymi autami. Niektóre auta wymagają... podłączenia do komputera. Po co? Aby odsunąć zaciski od tarcz. To tylko jeden z przykładów, który powinien was skłonić najpierw do poszukania odpowiedzi na proste pytanie: czy wymienię tarcze bez pomocy warsztatu?

Jak wymienić tarcze hamulcowe – krok po kroku

W pierwszej należy zdjąć koła. Pamiętajcie, by nie zostawiać uniesionego auta na podnośniku zarówno mechanicznym, jak i hydraulicznym. Lepiej by się nie zsunęło lub nie opadło. Dlatego należy użyć podpory, tzw. kobyłki.

Kolejną czynnością jest zdjęcie zawleczki z zacisku – jeżeli taka występuje. Wystarczy ją lekko podważyć. Jeżeli nie jest zardzewiała czy zapieczona to powinna lekko zejść. Gdy uda się to wykonać, odkręcamy zacisk i zdejmujemy go, a następnie wyjmujemy klocki hamulcowe.

W następnym kroku demontuje się jarzmo zacisku i odkręca tarcze. Czasami do tej czynności przyda się młotek, jednak należy używać go delikatnie. Gdy tarcza "odklei" się od piasty koła, zdejmujemy ją.

Elementy takie jak jarzmo, zacisk i piastę dokładnie należy oczyścić z rdzy, jak też nalotów powstałych od klocków hamulcowych. Jak uda się to wykonać, to powierzchnię należy zabezpieczyć smarem ceramicznym (nie wolno zapomnieć przy tej czynności również o piaście).

Nową tarczę należy wyczyścić z oleju zabezpieczającego. Po tej czynności tarczę hamulcową można już zamocować na piaście, zamontować jarzmo, a na koniec mocuje się klocki hamulcowe w zacisku, po wcześniejszym cofnięciu tłoczka, po czym zacisk montujemy w jarzmie.

Po wykonaniu tych czynności powierzchnię styku tarczy z felgą koła zabezpiecza się smarem miedziowym lub ceramicznym. Jest to ważne, gdyż w przyszłości będzie łatwiej zdjąć koło. Następnie zakładamy koło.

Ta dość prosta czynność w warsztacie kosztuje od 200 do 300 zł za oś jeśli mówimy o zwykłym samochodzie osobowym i braku jakichkolwiek komplikacji.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach