Upewnij się, że na pewno kupujesz zimówki. Jest charakterystyczny symbol

Zimne poranki, z temperaturą oscylującą w okolicy zera stopni Celsjusza, jasno dają kierowcom do zrozumienia, że już czas, by pomyśleć o zimowych oponach. Jak wybrać te najlepsze? Zadanie wcale nie jest łatwe, ale wiele można dowiedzieć się z oznaczeń ogumienia.

Opony zimoweOpony zimowe
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
1

Na wstępie warto upewnić się, że zamierzamy kupić naprawdę zimowe opony. Wbrew temu, co sądzi część zmotoryzowanych, adnotacja M+S (mud and snow) nie musi oznaczać ogumienia zimowego. Znajdziemy je również na niektórych oponach przystosowanych do jazdy w terenie, ale nie takich o ściśle zimowym charakterze. Oznaczeniem, które rozwieje nasze wątpliwości, jest 3PMSF. To wybijany na boku opony symbol trzech szczytów i płatka śniegu. Może on znaleźć się tylko na oponie, która spełnia określone normą parametry radzenia sobie na śniegu.

Oznaczenie zimowej opony
Oznaczenie zimowej opony © WP

Symbol 3PMSF znajdziemy zarówno na oponach zimowych, jak i całorocznych. W nazwie tych pierwszych zwykle znajdziemy słowa "winter" czy "snow". Jeśli ich nie ma, ale opona ma znak 3MPSF, najprawdopodobniej jest całoroczna. Dla pewności można sprawdzić to na stronie internetowej producenta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Oczywistością jest, że nie każda opona zimowa jest taka sama. Jak wybrać najlepszą? Podstawą jest sprawdzenie parametrów ogumienia na etykiecie informacyjnej. Od lat Unia Europejska wymaga od producentów opon oznaczania ich etykietami. W 2021 r. wymogi te zostały zaktualizowane i dziś z etykiety dowiemy się o kilku parametrach ogumienia. Pierwszym z nich jest przeznaczenie opony. Na etykiecie zimowego ogumienia znajdziemy wspomniany symbol 3PMSF.

Wraz z nim może — rzadko — występować symbol górskiego szczytu i sopli lodu. Ten drugi oznacza, że opony przystosowane są do nordyckich, mocno śnieżnych warunków. Zakup takich opon ma sens dla osób mieszkających w górach. Dla pozostałych będą one rozczarowaniem, bo choć lepiej radzą sobie z białym puchem i lodem, to charakteryzują się gorszymi parametrami na suchej czy mokrej nawierzchni asfaltowej.

Nowy i stary wzór etykiety informacyjnej na opony
Nowy (po lewej) i stary (po prawej) wzór etykiety informacyjnej na opony © Materiały prasowe | Parlament Europejski

Na etykiecie informacyjnej znajdziemy również informację o przyczepności opony na mokrej nawierzchni (symbol opony i opadów deszczu). Jest ona określona wartością od "A" do "E". Im bliżej początku alfabetu, tym lepiej. Z lewej strony etykiety zawarto informację o efektywności paliwowej opony (symbol opony i dystrybutora). Tu również przyjęto skalę od "A" do "E". Różnica między oponą najefektywniejszą (A) oraz najmniej efektywną (E) wynosi 7,5 proc. Niby niewiele, ale jeśli cały cykl życia opony określimy na 50 tys. km i spalanie na 6,5 l/100 km., różnica ta wyniesie ok. 240 l paliwa.

W dolnej części etykiety informacyjnej znajdziemy również wzmiankę o hałasie generowanym przez oponę. Im mniejsza liczba decybeli (dB), tym cichsze jest ogumienie.

Etykiety informacyjne są świetnym pomysłem, ale lepiej sprawdzają się w przypadku letniego ogumienia niż zimowego. Nie dowiemy się bowiem z nich niczego o zachowaniu opony na śniegu. To dlatego warto sięgać po niezależne testy opon, takie jak coroczne zestawienia ADAC czy GTÜ. Dzięki testom możemy poznać dokładną charakterystykę opon i wybrać taki model, który najlepiej spełnia nasze oczekiwania, a jednocześnie jest najbardziej wszechstronny. Nie ma opony obiektywnie najlepszej, ponieważ potrzeby kierowców mogą być diametralnie różne.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie