Test opon zimowych 2023 do SUV‑ów i kompaktów. Trzy modele radzą omijać

Zdjęcie poglądowe
Zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Filip Buliński

26.09.2023 11:52, aktual.: 26.09.2023 13:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niemiecki automobilklub ADAC, jak co roku, przeprowadził szeroko zakrojone testy opon zimowych w najpopularniejszych rozmiarach. O ile większość modeli jest polecana przez stowarzyszenie, trzy modele nie wypadły zbyt dobrze. Wśród nich jest niestety także polska marka.

ADAC, czyli niemiecki automobilklub, przeprowadziło testy opon zimowych dla dwóch najpopularniejszych rozmiarów – 205/60 R16 oraz 225/45 R17. Pierwsze często montowane są w małych SUV-ach i crossoverach. Drugie z kolei najczęściej lądują w kompaktach oraz autach klasy średniej-niższej.

Opony o jednej wielkości testowane były na tym samym samochodzie. Należy pamiętać, że właściwości opon mogą się różnić w zależności od rozmiaru, dlatego wyniki dla tych samych modeli mogą być inne.

Podczas testów ADAC przydzielało oponom oceny w ośmiu kategoriach, wyliczając na ich podstawie średnią ważoną. Należy pamiętać, że system ocen w Niemczech jest odwrotny niż w Polsce – jedynka to najwyższa ocena (bardzo dobry), zaś piątka – najgorsza (niewystarczający). Niemcy zastrzegają także, że w przypadku uzyskania bardzo złych wyników w jednej z dziedzin z wysoką wagą końcowa ocena może opierać się wyłącznie o tę ocenę. Oto wyniki z podziałem na rozmiary opon.

Rozmiar 205/60 R16

Dunlop Winter Sport 5 ogólna ocena – 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 1,9
  • Mokry asfalt 2,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,1
  • Przebieg 2,0
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,4

Michelin Alpin 6 – 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,0
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,3
  • Przebieg 1,6
  • Ścieranie 1,5
  • Wydajność 2,1
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Goodyear UltraGrip 9+ - 2,3 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,1
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,3
  • Ścieranie 2,3
  • Wydajność 1,8
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Continental WinterContact TS 870 P – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Hankook Winter i*cept RS3 – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,8
  • Przebieg 2,8
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,0
  • Hałas 3,0
  • Zrównoważony rozwój 3,2

Bridgestone Blizzak LM 005 – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 1,8
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 3,1
  • Ścieranie 2,6
  • Wydajność 2,5
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Firestone Winterhawk 4 – 2,5 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,0
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,4
  • Przebieg 3,0
  • Ścieranie 2,8
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,3

BFGoodrich G-Force Winter 2 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 1,7
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,0
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Fulda Kristall Control HP 2 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,4
  • Mokry asfalt 2,9
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,5
  • Przebieg 1,3
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 1,9
  • Hałas 3,8
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Kleber Krisalp HP 3 – 2,8 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,0
  • Mokry asfalt 2,6
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,4
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 1,7
  • Wydajność 2,4
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Falken Eurowinter HS02 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,2
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,1
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 2,4
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 4,1

Barum Polaris 5 – 3,1 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,4
  • Mokry asfalt 2,8
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,6
  • Przebieg 2,1
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 1,9
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Vredestein Wintrac – 3,1 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,4
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 2,3
  • Ścieranie 1,9
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 2,7
  • Zrównoważony rozwój 3,5

Uniroyal WinterExpert – 3,2 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,3
  • Mokry asfalt 2,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,5
  • Przebieg 2,9
  • Ścieranie 2,9
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Lassa Snoways 4 – 5,2 (niewystarczający)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 5,2
  • Przebieg 2,5
  • Ścieranie 2,4
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 2,8
  • Zrównoważony rozwój 3,8

Austone Athena SP-901 – 5,3 (niewystarczający)

  • Suchy asfalt 4,0
  • Mokry asfalt 5,3
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,7
  • Przebieg 2,7
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 3,1
  • Hałas 2,7
  • Zrównoważony rozwój 4,3

Jak widać, w powyższym przypadku do grona niepolecanych załapały się tylko budżetowe opony. ADAC stanowczo odradza ostatnie dwa modele opon i to mimo faktu, że w wielu dziedzinach zdobyły stosunkowo wysokie noty. Prosty przykład obrazuje jednak, skąd taka ocena: podczas hamowania z prędkości 80 km/h, w miejscu, gdzie zatrzymał się samochód wyposażony w Bridgestone’y Blizzaki, pojazd z oponami firmy Austone wciąż poruszał się z prędkością 40 km/h. W razie potrącenia pieszego mogłoby dojść do poważnego urazu.

Rozmiar 225/45 R17

Continental WinterContact TS 870 P – 2,0 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,2
  • Mokry asfalt 2,0
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,9
  • Przebieg 1,3
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Michelin Alpin 6 – 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,2
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 0,9
  • Ścieranie 1,7
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Goodyear UltraGrip Performance+ - 2,2 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,1
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,2
  • Przebieg 1,5
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 1,8
  • Hałas 3,5
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Dunlop Winter Sport 5 ogólna ocena – 2,4 (dobry)

  • Suchy asfalt 2,4
  • Mokry asfalt 2,6
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,9
  • Przebieg 0,9
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 1,7
  • Hałas 3,7
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Vredestein Wintrac PRO – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,6
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,5
  • Przebieg 1,9
  • Ścieranie 2,0
  • Wydajność 2,5
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,5

Semperit Speed Grip 5 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,5
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,8
  • Przebieg 1,4
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Hankook Winter i*cept RS3 – 2,6 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,0
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,1
  • Przebieg 2,2
  • Ścieranie 2,3
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,1

Giti GitiWinter W2 – 2,7 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,4
  • Mokry asfalt 2,5
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,6
  • Przebieg 2,6
  • Ścieranie 2,8
  • Wydajność 2,7
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 4,1

Kumho Wintercraft WP52 – 2,7 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,3
  • Przebieg 0,7
  • Ścieranie 1,8
  • Wydajność 2,8
  • Hałas 3,0
  • Zrównoważony rozwój 3,9

Apollo Aspire XP Winter – 2,8 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,7
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,9
  • Przebieg 1,9
  • Ścieranie 2,2
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 3,8
  • Zrównoważony rozwój 3,5

Nokian Tyres WR Snowproof – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,0
  • Mokry asfalt 3,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,0
  • Przebieg 2,3
  • Ścieranie 2,1
  • Wydajność 2,3
  • Hałas 3,1
  • Zrównoważony rozwój 3,2

Pirelli Cinturato Winter 2 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,3
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,3
  • Przebieg 1,6
  • Ścieranie 2,3
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,3
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Yokohama BluEarth-Winter V906 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,9
  • Mokry asfalt 2,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,0
  • Przebieg 2,8
  • Ścieranie 2,6
  • Wydajność 2,6
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,9

Sava eskimo hp2 – 3,0 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 3,4
  • Mokry asfalt 3,2
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 2,1
  • Przebieg 1,8
  • Ścieranie 2,4
  • Wydajność 1,6
  • Hałas 3,9
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Bridgestone Blizzak LM 005 – 3,2 (zadowalający)

  • Suchy asfalt 2,3
  • Mokry asfalt 1,7
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 3,2
  • Przebieg 3,0
  • Ścieranie 3,1
  • Wydajność 2,4
  • Hałas 3,4
  • Zrównoważony rozwój 3,3

Kormoran Snow – 5,4 (niewystarczający)

  • Suchy asfalt 3,9
  • Mokry asfalt 5,4
  • Zaśnieżona/oblodzona droga 1,6
  • Przebieg 1,2
  • Ścieranie 1,9
  • Wydajność 2,2
  • Hałas 3,9
  • Zrównoważony rozwój 3,0

Jak widać z powyższych wyników, o ile Bridgestone Blizzak LM 005 bardzo dobrze radził sobie w rozmiarze 205/60 R16, w testach 225/45 R17 znacznie gorzej wypadł na zaśnieżonej/oblodzonej drodze. W przypadku drugiej kategorii opon ocenę niewystarczającą uzyskały niestety polskie Kormorany, które okazały się rozczarowujące na mokrej nawierzchni zarówno w zakresie hamowania, jak i podatności na aquaplanning. Łącznie otrzymały one najgorszą notę ze wszystkich modeli sprawdzanych przez ADAC.

Komentarze (349)