Import samochodów już niemal w normie. Liczba rejestracji w czerwcu imponuje

Pandemia koronawirusa zmroziła sprzedaż nowych samochodów, a salony dopiero odbijają się od dna. Sytuacja z importem używanych samochodów wygląda inaczej. W czerwcu 2020 r. do Polski przyjechało już tylko o 9 proc. mniej aut niż w szóstym miesiącu 2019 roku.

Związane z koronawirusem ograniczenia zostały zmniejszone. Jednocześnie spadła strach przed zakupem używanego autaZwiązane z koronawirusem ograniczenia zostały zmniejszone. Jednocześnie spadła strach przed zakupem używanego auta
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

Używane łapią wiatr w żagle

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane dotyczące importu używanych samochodów osobowych. W czerwcu do Polski sprowadzono 65 591 pojazdów. To o 9,1 proc. mniej niż w szóstym miesiącu 2019 r., ale jednocześnie o 30,8 proc. więcej niż w maju. Jak wynika z danych, branża szybko odradza się po koronawirusie.

Dane za pierwsze półrocze pokazują spadek importu o 25,9 proc. względem sześciu pierwszych miesięcy 2019 r. Dla porównania w przypadku nowych samochodów sprzedaż w czerwcu 2020 r. była o 20,5 proc. niższa od wartości sprzed roku, a dla pierwszego półrocza liczba ta jest o 35,4 proc. mniejsza niż w porównywalnym okresie 2019 r.

Największy spadek liczby rejestrowanych aut z importu nastąpił w kwietniu. W urzędach zgłoszono wówczas 29,2 tys. pojazdów. Było to o 66,2 proc. mniej niż w czwartym miesiącu 2019 r. W maju spadek wyniósł już 38,5 proc.

Co kupują Polacy?

Pod tym względem dobra wiadomość jest taka, że nastąpił wzrost udziału młodszych aut. Niestety, zmiana jest kosmetyczna, a procentowo prym wciąż wiodą starze pojazdy. Wśród importowanych samochodów zarejestrowanych od stycznia do czerwca 2020 r. 10,7 proc. aut liczyło sobie do 4 lat. Pojazdy w wieku od 4 do 10 lat stanowiły 33,2 proc. importu, a mające więcej niż 10 lat – 56,2 proc. W pierwszym półroczu 2019 r. było to odpowiednio: 10 proc., 33,6 proc. oraz 56,3 proc.

Przybyło samochodów spełniających nowsze, a więc i bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Jak na razie w 2020 r. najliczniej reprezentowaną grupą importowanych pojazdów są auta spełniające normę Euro 4 (37,6 proc.), a na dalszych miejscach uplasowały się Euro 5 (28,4 proc.) oraz Euro 6 (15,4). W porównywalnym okresie 2019 r. pierwsze miejsce również należało do aut spełniających normę Euro 4 (41,0 proc.), a drugie przypadło pojazdom mogącym się pochwalić zgodnością z normą Euro 5 (25,7 proc.), ale już trzecie miejsca należało do pojazdów z Euro 3 (19,2 proc.). Udział aut z normą Euro 6 wynosił zaś wówczas 10,6 proc.

Polacy kupujący importowane auta w 2020 r. najczęściej wybierają pojazdy benzynowe (53,6 proc.). Diesle nie tracą tu jednak tak mocno, jak w przypadku nowych pojazdów, i ich udział wynosi 43,3 proc. Co ciekawe, o ile w pierwszym półroczu 2020 r. liczba importowanych aut benzynowych spadła o 24,2 proc., a diesli o 27,2 proc., to liczba samochodów elektrycznych wzrosła o 57,2 proc., a hybryd o 6,2 proc. Wciąż jest to jednak margines importu – odpowiednio 0,2 proc. oraz 0,7 proc.

Tempo wzrostu importu po złagodzeniu ograniczeń związanych z SARS-CoV-2 jest imponujące. Nie będzie dla mnie zaskoczeniem, jeśli dane za lipiec pokażą ledwo zauważalny spadek względem 2019 r., a nawet niewielki wzrost.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥