Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony

Nadchodzi czas wymiany ogumienia na zimowe. Wielu kierowców zastanawia się, czy używany w ubiegłym roku komplet spełni swoją rolę. Głębokość bieżnika można sprawdzić suwmiarką, ale w przypadku części opon wystarczy rzut oka na front opony.

Wskaźnik głębokości bieżnika oponyWskaźnik głębokości bieżnika opony
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
oprac.  TBU, MŁO

Wskazania kalendarza i termometru sprawiają, że kierowcy muszą już zacząć myśleć o zimowym ogumieniu. Jak dokładnie sprawdzić, czy opony użytkowane w poprzednich sezonach wciąż nadają się do jazdy? Najprościej zerknąć na wskaźnik TWI. To zgrubienia pomiędzy kostkami bieżnika, które mają wysokość 1,6 mm. Jeśli bieżnik starł się do wysokości wskaźnika, zgodnie z prawem nie można używać już opon. W przypadku zimowego ogumienia opony tracą jednak swoje własności o wiele wcześniej.

Eksperci radzą, by nie używać zimowego ogumienia, którego bieżnik ma mniej niż 3,5 mm. Takie ogumienie słabo radzi sobie z zapewnieniem bezpieczeństwa na śniegu czy błocie pośniegowym. Skąd jednak wiedzieć, ile milimetrów ma bieżnik naszego kompletu? Można użyć suwmiarki, ale w przypadku części opon jest o wiele prostszy sposób. Właściciel ogumienia musi jedynie spojrzeć na bieżnik.   

W produktach, o których mowa, na froncie bieżnika wybite są cyfry - np. "4, 6, 8" lub "4, 5, 6, 7, 8". Im mniejsza wartość, tym głębiej wybita jest na bieżniku. Gdy bieżnik opony się ściera, znikają kolejne cyfry oznaczające jego głębokość. Jeśli więc widać np. 6, to opona ma bieżnik o głębokości 6 mm. Rozwiązanie to jako pierwsza wprowadziła firma Nokian, ale obecnie znajdziemy je na ogumieniu wielu innych producentów - np. Continentala czy Goodyeara.

Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!

Jeśli masz opony z takim systemem, to cyfra 4 jest tutaj kluczowa. Oznacza głębokość minimalną do bezpiecznej jazdy, ale zarazem wskazuje, że opona wkrótce wymagać będzie wymiany. Kiedy znika, czas na zakup nowego ogumienia. Dlaczego?

Rowki w bieżniku pełnią funkcję odprowadzającą wodę na styku z nawierzchnią. Ich pojemność rośnie wraz z ilością, głębokością i szerokością. Opony zimowe posiadają charakterystyczne ukośne wzory, które zwiększają powierzchnię styku i umożliwiają lepsze zarządzanie wodą podczas jazdy. Szerokość rowków i ich liczba ustalana jest przez producentów.

Wybrane dla Ciebie
Policja nakłania do zmiany opon. Ma bardzo dobry powód
Policja nakłania do zmiany opon. Ma bardzo dobry powód
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Silnik BMW 1.5 Turbo (B38) - opinie i typowe usterki
Silnik BMW 1.5 Turbo (B38) - opinie i typowe usterki
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą