Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony

Nadchodzi czas wymiany ogumienia na zimowe. Wielu kierowców zastanawia się, czy używany w ubiegłym roku komplet spełni swoją rolę. Głębokość bieżnika można sprawdzić suwmiarką, ale w przypadku części opon wystarczy rzut oka na front opony.

Wskaźnik głębokości bieżnika oponyWskaźnik głębokości bieżnika opony
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
oprac.  TBU, MŁO

Wskazania kalendarza i termometru sprawiają, że kierowcy muszą już zacząć myśleć o zimowym ogumieniu. Jak dokładnie sprawdzić, czy opony użytkowane w poprzednich sezonach wciąż nadają się do jazdy? Najprościej zerknąć na wskaźnik TWI. To zgrubienia pomiędzy kostkami bieżnika, które mają wysokość 1,6 mm. Jeśli bieżnik starł się do wysokości wskaźnika, zgodnie z prawem nie można używać już opon. W przypadku zimowego ogumienia opony tracą jednak swoje własności o wiele wcześniej.

Eksperci radzą, by nie używać zimowego ogumienia, którego bieżnik ma mniej niż 3,5 mm. Takie ogumienie słabo radzi sobie z zapewnieniem bezpieczeństwa na śniegu czy błocie pośniegowym. Skąd jednak wiedzieć, ile milimetrów ma bieżnik naszego kompletu? Można użyć suwmiarki, ale w przypadku części opon jest o wiele prostszy sposób. Właściciel ogumienia musi jedynie spojrzeć na bieżnik.   

W produktach, o których mowa, na froncie bieżnika wybite są cyfry - np. "4, 6, 8" lub "4, 5, 6, 7, 8". Im mniejsza wartość, tym głębiej wybita jest na bieżniku. Gdy bieżnik opony się ściera, znikają kolejne cyfry oznaczające jego głębokość. Jeśli więc widać np. 6, to opona ma bieżnik o głębokości 6 mm. Rozwiązanie to jako pierwsza wprowadziła firma Nokian, ale obecnie znajdziemy je na ogumieniu wielu innych producentów - np. Continentala czy Goodyeara.

Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!

Jeśli masz opony z takim systemem, to cyfra 4 jest tutaj kluczowa. Oznacza głębokość minimalną do bezpiecznej jazdy, ale zarazem wskazuje, że opona wkrótce wymagać będzie wymiany. Kiedy znika, czas na zakup nowego ogumienia. Dlaczego?

Rowki w bieżniku pełnią funkcję odprowadzającą wodę na styku z nawierzchnią. Ich pojemność rośnie wraz z ilością, głębokością i szerokością. Opony zimowe posiadają charakterystyczne ukośne wzory, które zwiększają powierzchnię styku i umożliwiają lepsze zarządzanie wodą podczas jazdy. Szerokość rowków i ich liczba ustalana jest przez producentów.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀