Ile można stać na pasie awaryjnym? W niektórych sytuacjach w nieskończoność

Na awaryjnych pasach autostrad można zauważyć samochody, które czekają na pomoc drogową. Zazwyczaj właściciele starają się jak najszybciej usunąć pojazd, jednak zdarzają się sytuacje, gdy auto stoi tam przez dłuższy czas. Co na to prawo?

Długi postój na pasie awaryjnym nie jest rzadkościąDługi postój na pasie awaryjnym nie jest rzadkością
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Marcin Łobodziński

Zatrzymanie samochodu na pasie awaryjnym jest dozwolone w przypadku awarii. Wielu kierowców mylnie jednak sądzi, że pojazd musi być szybko usunięty, aby uniknąć odholowania. W rzeczywistości, jeśli auto nie stanowi zagrożenia dla ruchu, nawierzchni czy środowiska, nie ma przepisów nakazujących jego usunięcie przez służby.

Choć zaleca się jak najszybsze usunięcie pojazdu, aby nie blokować pasa, nie ma formalnego obowiązku jego natychmiastowego odholowania. Przepisy mówią jedynie, że pojazd na autostradzie można świadomie zatrzymać tylko na wyznaczonych miejscach, takich jak parkingi. Za postój w innych miejscach grozi mandat w wysokości 300 zł. Z kolei pas awaryjny może być używany w przypadku awarii technicznej pojazdu. Co ciekawe, nie istnieje czasowy limit takiego postoju.

Choć przepisy tego nie regulują, wydaje się, że pojazd pozostawiony na pasie awaryjnym mimo wszystko stwarza zagrożenie w ruchu drogowym, ponieważ:

  • w pobliżu poruszają się pojazdy z dużą prędkością,
  • pas awaryjny od jezdni oddziela tylko namalowana linia,
  • gdyby tak nie było, to każdy mógłby się tam zatrzymać niezależnie od przyczyn.

Zdrowy rozsądek podpowiada, że powinien istnieć określony czas na usunięcie pojazdu po jego zabezpieczeniu, a po jego upływie auto powinno być usunięte na koszt właściciela. Obecne przepisy tak naprawdę pozwalają na "parkowanie" na pasie awaryjnym, podając jako przyczynę awarię.

Wybrane dla Ciebie
NAC Rally w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Rally w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯