WAŻNE
TERAZ

Karol Nawrocki w WP o Tusku i Trumpie

Honda, Nissan i Toyota ograniczają produkcję swoich aut w Chinach

Honda, Nissan, Toyota i inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni mają poważne problemy. Wszystko przez konflikt polityczny pomiędzy Chinami i Japonią.

fot. carnewschina.comfot. carnewschina.com
Wojciech Kaczałek

Honda, Nissan, Toyota i inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni mają poważne problemy. Wszystko przez konflikt polityczny pomiędzy Chinami i Japonią.

Spór pomiędzy krajami dotyczy wysp zwanych przez Japończyków Senkaku, a przez Chińczyków Diaoyu. Niewielki archipelag położony na Morzu Wschodniochińskim o łącznej powierzchni 5,5 km kw. został zaanektowany przez Japonię jeszcze w XIX w. Po II wojnie światowej znajdował się pod administracją USA, którą w 1972 r. na powrót przekazano wyspiarskiemu państwu. Senkaku/Diaoyu są niezamieszkałe.

Chińczycy zaczęli rościć sobie prawa do wysepek pod koniec lat 60. XX w., kiedy okazało się, że w okolicach archipelagu mogą znajdować się bogate zasoby ropy i gazu. Konflikt zaostrzył się we wrześniu tego roku, po tym jak zarządzająca archipelagiem Japonia odkupiła wysepki od prywatnego właściciela.

Administrowanie a przejęcie to dwie różne sprawy. Chińczycy uznali takie działanie za gwałt na ich suwerenności. Na ulicach wielu miast Państwa Środka wybuchły zamieszki. Niszczono japońskie towary, podpalano i demolowano sklepy, salony samochodowe oraz restauracje.

Trwa bojkot dóbr rodem z Japonii, również aut. Tylko Toyota China zanotowała we wrześniu spadek popularności swoich aut o 48,9%  w stosunku do analogicznego okresu w zeszłym roku. Popytu na produkty Suzuki zmalał o 42,5%, Hondy o 40,5%, a Nissana o 35,3%. Na to wszystko nakłada się jeszcze malejący od 3 lat wzrost chińskiej gospodarki.

W związku z tym japońskie marki zostały zmuszone do zmniejszenia produkcji pojazdów w Chinach. Nissan w swoich dwóch fabrykach zawiesił nocne zmiany. Toyota i Honda planują produkować o połowę mniej samochodów niż dotychczas i skrócić godziny pracy. Mazda wstrzymała wytwarzanie aut na dwa dni we wrześniu.

Chiński rynek jest obecnie największy na świecie. Toyota sprzedała tam w 2011 r. 12% wszystkich swoich pojazdów (prawie 900 000 egzemplarzy), Nissan 27% (883 000), Honda 20%, a Mazda 18 %.

Z problemów japońskich firm, do których do końca sierpnia należało 21,2% chińskiego rynku motoryzacyjnego, muszą cieszyć się konkurenci. We wrześniu znaczne wzrosty zanotowały m.in. Mercedes-Benz (+ 10%), Hyundai Motor (+ 15%), koncern Volkswagen (+ 20%) i BMW (+ 55%).

Japońskie przedsiębiorstwa mogą popaść w tarapaty na długi czas. Napięcie pomiędzy Chinami i Japonią utrzymuje się bowiem od czasu zakończenia II wojny światowej i teraz znalazło ujście. W czasach nam współczesnych nie było nigdy tak silne jak obecnie.

Źródło: Yahoo FinanceReuters

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀