Za 5 lat ma być standardem. Guzik zamiast pedału hamulca

Pedał hamulca to nic innego jak zespół dźwigni łączących stopę kierowcy z pompą hamulcową. Firma Bosch pracuje nad rozwiązaniem, które może to zmienić. Tak też było w przypadku hamulca ręcznego.

Samochód z układem hamulcowym typu brake-by-wireSamochód z układem hamulcowym typu brake-by-wire
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

Kto pamięta klasyczną dźwignię hamulca postojowego i ma teraz auto z elektromechanicznym hamulcem postojowym, pewnie domyśla się, o co chodzi. Zamieniono tam dźwignie i cięgno na rozwiązanie elektryczne z mechanizmem wykonawczym. Do takiego przełomu niebawem może dojść także w przypadku hamulca głównego.

Bosch pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednym z nich jest hydrauliczny system brake-by-wire, który ma zostać wprowadzony na rynek jesienią 2025 roku. Oprócz niego Bosch opracowuje również system czysto elektromechaniczny. Firma otrzymała już zamówienia od różnych producentów pojazdów i przewiduje, że do 2030 r. ponad 5,5 mln pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych w system brake-by-wire.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Zalety brake-by-wire

Rezygnacja z klasycznego mechanicznego połączenie pedału hamulca z pompą wykonawczą oznacza rezygnację z wielu komponentów instalowanych w ścianie grodziowej. Poniekąd pedał hamulca staje się jedynie przyciskiem.

Nie uzależnia się więc położenia pedału względem pompy i na odwrót. Umieszczenie pedału hamulca można zoptymalizować pod kątem komfortu, hałasu czy bezpieczeństwa. Jednak co najważniejsze - mocno ułatwia to budowę pojazdu na rynki z kierownicą po lewej i prawej stronie.

Brake-by-wire firmy Bosch
Brake-by-wire firmy Bosch © Materiały prasowe | Bosch

Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Boscha opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego.

Ponieważ zarówno siłownik systemu by-wire, jak i ESP są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.

Podczas długodystansowego testu pojazdu wyposażonego w hydrauliczny hamulec typ by-wire pokonano trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji. System działał bezbłędnie podczas całej podróży, w czasie której hamowano tysiące razy w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Wybrane dla Ciebie
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟