Za 5 lat ma być standardem. Guzik zamiast pedału hamulca

Pedał hamulca to nic innego jak zespół dźwigni łączących stopę kierowcy z pompą hamulcową. Firma Bosch pracuje nad rozwiązaniem, które może to zmienić. Tak też było w przypadku hamulca ręcznego.

Samochód z układem hamulcowym typu brake-by-wireSamochód z układem hamulcowym typu brake-by-wire
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

Kto pamięta klasyczną dźwignię hamulca postojowego i ma teraz auto z elektromechanicznym hamulcem postojowym, pewnie domyśla się, o co chodzi. Zamieniono tam dźwignie i cięgno na rozwiązanie elektryczne z mechanizmem wykonawczym. Do takiego przełomu niebawem może dojść także w przypadku hamulca głównego.

Bosch pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednym z nich jest hydrauliczny system brake-by-wire, który ma zostać wprowadzony na rynek jesienią 2025 roku. Oprócz niego Bosch opracowuje również system czysto elektromechaniczny. Firma otrzymała już zamówienia od różnych producentów pojazdów i przewiduje, że do 2030 r. ponad 5,5 mln pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych w system brake-by-wire.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

Zalety brake-by-wire

Rezygnacja z klasycznego mechanicznego połączenie pedału hamulca z pompą wykonawczą oznacza rezygnację z wielu komponentów instalowanych w ścianie grodziowej. Poniekąd pedał hamulca staje się jedynie przyciskiem.

Nie uzależnia się więc położenia pedału względem pompy i na odwrót. Umieszczenie pedału hamulca można zoptymalizować pod kątem komfortu, hałasu czy bezpieczeństwa. Jednak co najważniejsze - mocno ułatwia to budowę pojazdu na rynki z kierownicą po lewej i prawej stronie.

Brake-by-wire firmy Bosch
Brake-by-wire firmy Bosch © Materiały prasowe | Bosch

Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Boscha opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego.

Ponieważ zarówno siłownik systemu by-wire, jak i ESP są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.

Podczas długodystansowego testu pojazdu wyposażonego w hydrauliczny hamulec typ by-wire pokonano trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji. System działał bezbłędnie podczas całej podróży, w czasie której hamowano tysiące razy w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Wybrane dla Ciebie

43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Czy można wyprzedzać traktor na podwójnej ciągłej? Trzeba spełnić jeden warunek
Czy można wyprzedzać traktor na podwójnej ciągłej? Trzeba spełnić jeden warunek
"Apetyt na takie auta jest ekstremalnie niski" - szef marki o szybkich elektrykach
"Apetyt na takie auta jest ekstremalnie niski" - szef marki o szybkich elektrykach
Tesla w końcu pokazała "nowy model", ale u nas go nie kupicie
Tesla w końcu pokazała "nowy model", ale u nas go nie kupicie
Pierwsza jazda: Mercedes CLA - więcej gwiazdek, auto wytrzyma
Pierwsza jazda: Mercedes CLA - więcej gwiazdek, auto wytrzyma
Mazda RX-7 z "Tokio drift" trafiła na aukcję. Została sprzedana za szaloną kwotę
Mazda RX-7 z "Tokio drift" trafiła na aukcję. Została sprzedana za szaloną kwotę
Imponująca kariera. Teraz nagle został szefem giganta
Imponująca kariera. Teraz nagle został szefem giganta
Auta nie wyjadą z polskiej fabryki. Stellantis zakończył projekt
Auta nie wyjadą z polskiej fabryki. Stellantis zakończył projekt
Maserati może jeszcze zaskoczyć powrotem do V8. Stellantis już to zrobił w Dodge'u
Maserati może jeszcze zaskoczyć powrotem do V8. Stellantis już to zrobił w Dodge'u
Metoda starych kierowców. Tak bez problemu oszczędzają paliwo
Metoda starych kierowców. Tak bez problemu oszczędzają paliwo