Za 5 lat ma być standardem. Guzik zamiast pedału hamulca

Pedał hamulca to nic innego jak zespół dźwigni łączących stopę kierowcy z pompą hamulcową. Firma Bosch pracuje nad rozwiązaniem, które może to zmienić. Tak też było w przypadku hamulca ręcznego.

Samochód z układem hamulcowym typu brake-by-wireSamochód z układem hamulcowym typu brake-by-wire
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

Kto pamięta klasyczną dźwignię hamulca postojowego i ma teraz auto z elektromechanicznym hamulcem postojowym, pewnie domyśla się, o co chodzi. Zamieniono tam dźwignie i cięgno na rozwiązanie elektryczne z mechanizmem wykonawczym. Do takiego przełomu niebawem może dojść także w przypadku hamulca głównego.

Bosch pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami. Jednym z nich jest hydrauliczny system brake-by-wire, który ma zostać wprowadzony na rynek jesienią 2025 roku. Oprócz niego Bosch opracowuje również system czysto elektromechaniczny. Firma otrzymała już zamówienia od różnych producentów pojazdów i przewiduje, że do 2030 r. ponad 5,5 mln pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych w system brake-by-wire.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Zalety brake-by-wire

Rezygnacja z klasycznego mechanicznego połączenie pedału hamulca z pompą wykonawczą oznacza rezygnację z wielu komponentów instalowanych w ścianie grodziowej. Poniekąd pedał hamulca staje się jedynie przyciskiem.

Nie uzależnia się więc położenia pedału względem pompy i na odwrót. Umieszczenie pedału hamulca można zoptymalizować pod kątem komfortu, hałasu czy bezpieczeństwa. Jednak co najważniejsze - mocno ułatwia to budowę pojazdu na rynki z kierownicą po lewej i prawej stronie.

Brake-by-wire firmy Bosch
Brake-by-wire firmy Bosch © Materiały prasowe | Bosch

Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Boscha opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego.

Ponieważ zarówno siłownik systemu by-wire, jak i ESP są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.

Podczas długodystansowego testu pojazdu wyposażonego w hydrauliczny hamulec typ by-wire pokonano trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji. System działał bezbłędnie podczas całej podróży, w czasie której hamowano tysiące razy w różnych warunkach drogowych i klimatycznych.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie