Fiat 500X Off‑road Look 2.0 MultiJet 140 AWD AT - test, opinia, spalanie, cena
Ostatnie lata były dla marki Fiat okresem stagnacji. Mało ciekawych premier i słabnąca sprzedaż samochodów osobowych poza drobnymi wyjątkami wymagały podjęcia odważnych kroków, które zatrzymają lub odwrócą spadkowy trend. Światełkiem w tunelu był model 500, którego kultowa sylwetka w klimacie retro stała się punktem zaczepienia dla zupełnie nowej rodziny modeli. Po niezbyt udanym debiucie małego MPV 500L i większego 500L Living przyszedł czas na coś bardziej modnego – crossovera 500X zbudowanego zupełnie od podstaw razem z Jeepem.
02.11.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:26
Gen 500
Obranie kursu na panujący obecnie nurt małych SUV-ów i wplecenie w to pierwiastka 500 wydawało się dobrą strategią. Jeśli dołożyć do tego niedawny mariaż Fiata z Chryslerem oraz idące za tym bliskie pokrewieństwo modeli 500X oraz Renegade ciężko było o lepszy przepis na odwrócenie losu i podgonienie uciekającej konkurencji, zarówno pod względem stylizacji, jak i samej konstrukcji SUV-a.
500X to samochód, który we współczesnej historii Fiata w końcu naprawdę ładnie wygląda, a swoimi retro-liniami wyróżnia się na tle rywali z segmentu. W przeciwieństwie do panujących trendów nie znajdziemy tu ostrych przetłoczeń i załamanych krawędzi, a głównie obłości i zaokrąglenia. Sylwetka i sam pomysł na stylizację najnowszego crossovera Fiata oczywiście bazuje na dawcy nazwy, czyli stylowym 500. Niedawno przeszedł on lifting, ale mimo 8 lat na karku nadal trzyma się świetnie i wciąż jest popularny w swojej klasie.
Najnowszy Fiat jak na crossovera prezentuje się bardzo zgrabnie, jednak w wersji Off-road Look za sprawą przysadzistych zderzaków i kilku dodatków stylistycznych nabiera muskulatury. W przypadku małych SUV-ów optyczne tuczenie ich na większe niż są w rzeczywistości to popularny zabieg, tak samo jak dodawanie do palety coraz to bardziej wymyślnych kolorów i możliwości indywidualizacji, których w przypadku Fiata również nie zabrakło w miejskiej odmianie City Look, która oferuje podobno ponad 150 000 kombinacji personalizacji nadwozia i kabiny.
Naprawdę niezłe wnętrze
Wnętrze pozytywnie zaskakuje niezłą jakością, wysoką ergonomią i przestronnością jak na niecałe 4,3 m długości. Choć w niższych partiach kabiny nie zrezygnowano z plastików drugiego sortu, bardziej zauważalna deska rozdzielcza prezentuje się naprawdę dobrze. Do jej wykończenia zastosowano panele powleczone przyjemnym w dotyku, miękkim tworzywem. Kokpit ukształtowano w sposób nowoczesny, ale zarazem wyraźnie nawiązujący do klasycznych rozwiązań z małego 500, co widać chociażby po okrągłych przyciskach czy mocno wyeksponowanej wstawce z logo na froncie. To chyba jedno z lepiej zaprojektowanych i ładniejszych wnętrz pośród małych crossoverów, które skutecznie łączy styl i funkcjonalność, bo w 500X również nie brakuje przydatnych schowków.
Umieszczony na szczycie, niemal peryferyjny wyświetlacz multimedialnego systemu Uconnect służy do zarządzania praktycznie kompletnym wyposażeniem, osobno wydzielono jedynie sterowanie wentylacją. Całość jest intuicyjna i prosta w obsłudze, czego nie można do końca powiedzieć o małym komputerze pokładowym przy zegarach. Wymaga on chwili przyzwyczajenia, ponieważ sterowanie nim bazuje na specyficznych rozwiązaniach z Jeepa z trochę przesadzoną liczbą przycisków.
Kolejną rzeczą, która zasługuje na uwagę w 500X są niezwykle wygodne, miękkie i szerokie fotele obszyte ekologiczną skórą w stylu Vintage. Mimo sztucznego poszycia nie tylko świetnie wyglądają, ale są również bardzo komfortowe i zapewniają szeroką regulację łącznie z pompowaniem odcinka lędźwiowego, dzięki czemu znalezienie odpowiedniej pozycji za kółkiem trwa chwilę. Z zaletami samych siedzisk kontrastuje jednak spora wada, jest nią mocno wyprofilowany zagłówek o ograniczonej regulacji, który nie trafia w głowę wyższych osób i przez to jest niewygodny. To samo dotyczy tylnej kanapy.
Jak na tak niewielkie auto, zadziwia natomiast ilość miejsca z tyłu. Za wysokim kierowcą o wzroście około 1,9 m bezproblemowo mieści się z kolanami podobnie rosły pasażer. Jedynym ograniczeniem jest ciasnota nad głową, która może zniechęcić do dalszej podróży, ale niższe osoby nie będą miały na co narzekać. Trochę gorzej wypada za to bagażnik, który nie dość że ma wysoki próg załadunku, to nie jest też przesadnie pojemny, szczególnie w wersji z pełnowymiarowym kołem zapasowym - zajmuje ono aż 105 litrów z 350-litrowej przestrzeni.
Jeździ tak, jak wygląda
Pod względem prowadzenia Fiat 500X wydaje się spójny ze swoim łagodnym obliczem. Zawieszenie nie jest przesadnie miękkie, ale nadal komfortowe i nieźle wybiera zarówno mniejsze, jak i większe nierówności, na tych pierwszych nieco postukując. Podobnie jest z wysokoprężnym silnikiem MultiJet, który donośnie hałasuje podczas pracy na postoju i w czasie samej jazdy, szczególnie na trochę wyższych obrotach. Kabina mogłaby być lepiej wyciszona lub odseparowana od mało kulturalnej jednostki Diesla, której poza tym niewiele można zarzucić.
Dzięki momentowi obrotowemu na poziomie 350 Nm już od 1750 obr./min. auto żwawo nabiera prędkości, a dziewięciobiegowy automat sprawnie i delikatnie przerzuca kolejne przełożenia. To całkiem zgrana para, która nieźle radzi sobie zarówno w mieście, jak i w trasie do około 150 km/h. Drażnić może jedynie gwałtowne wytracanie prędkości z charakterystycznym czknięciem zaraz po odpuszczeniu pedału przyspieszenia, ale reakcja w drugą stronę jest już zadowalająca i na zrzucenie biegu w razie potrzeby nie trzeba długo czekać. Dłuższa jazda na wyższych obrotach z MultiJetem na pokładzie może być jednak męcząca, dlatego też w przypadku tej jednostki napędowej tryb sportowy dostępny na selektorze jazdy bardziej irytuje niż cieszy. Skrzynia uwielbia przeciągać biegi i utrzymywać wysoką prędkość obrotową, lepiej więc samemu pobawić się łopatkami podczas dynamicznej jazdy czy wyprzedzania aby nie nadwyrężać słuchu. Fiat 500X nie jest jednak stworzony do szybkiej jazdy, co najbardziej czuć po układzie kierowniczym, który jest trochę zbyt mocno wspomagany, co przeszkadza szczególnie podczas gwałtownych lub precyzyjnych manewrów - czuć tutaj wpływ Chryslera...
Kolejnym dostępnym ustawieniem Drive Mood Selector poza Sport i Auto jest Traction. Dołączany napęd tylnej osi sprawdza się w codziennej jeździe na śliskiej nawierzchni gdy elektronika zdecyduje, że trzeba wspomóc kierowcę lub ten przesadzi nieco z prędkością, ale również radzi sobie całkiem nieźle na grząskim podłożu jeśli wybierze się wcześniej właśnie ten tryb. Moment obrotowy szybciej wędruje wtedy na tył, a pedał gazu jest mniej czuły dzięki czemu trudniej się przykopać. Mały crossover dzielnie przerzuca piach pod kołami ślamazarnie brnąc, ale ważne, że do przodu. Nie jest to oczywiście samochód, który mimo genów Jeepa sprawdziłby się na poważnych bezdrożach, jednak jak na miejskiego SUV-a radzi sobie tam całkiem dobrze.
500X to bardzo udane auto, nie tylko na tle innych modeli Fiata, ale również całego segmentu małych, miejskich crossoverów. Stylowe nadwozie, niezłe wnętrze i skuteczny napęd na cztery koła przeszczepiony z Jeepa sprawiają, że auto wybija się ponad średnią swojego segmentu. Choć pierwsze próby wykorzystania 500 do rozszerzenia linii modelowej ciężko uznać za sukces, drugie podejście bez wątpienia nim jest. W końcu najważniejsze jest to, aby na błędach czegoś się nauczyć.
PLUSY:
Udana stylizacja nadwozia i wnętrza
Świetne fotele z szerokim zakresem regulacji
Przestronność i wysoka ergonomia kabiny
Zadowalająca dynamika i komfort jazdy
MINUSY:
Mocno przeciętny układ kierowniczy
Hałas silnika MultiJet
Mały bagażnik (szczególnie z kołem zapasowym)
Wysoka cena lepszych wersji
Ogólna ocena samochodu:
[stars]8[/stars]
Fiat 500X Cross 2.0 MultiJet 140 AWD AT - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Fiat 500X Cross Plus (Off-road Look) 2.0 MultiJet 140 KM AWD 9AT | ||
Silnik i napęd: | |||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | ||
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | ||
Ustawienie: | Poprzecznie | ||
Rozrząd: | DOHC 16V | ||
Objętość skokowa: | 1956 cm3 | ||
Moc maksymalna: | 140 KM przy 4000 rpm | ||
Moment maksymalny: | 350 Nm przy 1750 rpm | ||
Skrzynia biegów: | 9-biegowa, automatyczna | ||
Typ napędu: | Na wszystkie koła (AWD) | ||
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | ||
Hamulce tylne: | Tarczowe | ||
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPhersona | ||
Zawieszenie tylne: | Niezależne "kolumna typu MacPhersona" | ||
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | ||
Średnica zawracania: | ok. 11,5 m | ||
Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R18 | ||
Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R18 | ||
Masy i wymiary: | |||
Typ nadwozia: | SUV | ||
Liczba drzwi: | 5 | ||
Masa własna: | 1495 kg | ||
Ładowność: | ok. 400 kg | ||
Długość: | 4273 mm | ||
Szerokość: | 2025 mm (z lusterkami) | ||
Wysokość: | 1620 mm | ||
Rozstaw osi: | 2570 mm | ||
Rozstaw kół przód/tył: | b.d. | ||
Pojemność zbiornika paliwa: | 48 l | ||
Pojemność bagażnika: | 350/1000 l (-105 l w wersji z kołem zapasowym) | ||
Osiągi: | |||
Katalogowo: | Pomiar własny: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,8 s | ||
Prędkość maksymalna: | 190 km/h | ||
Zużycie paliwa (miejskie): | 6,5 l/100 km | 8,5 l/100 km | |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 4,9 l/100 km | 6,8 l/100 km | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,5 l/100 km | 7,4 l/100 km | |
Emisja CO2: | 144 g/km | ||
Test zderzeniowy EuroNCAP: | 4 gwiazdki | ||
Cena: | |||
Testowany egzemplarz: | ok. 149 350 zł (bez promocji) | ||
Wersja silnikowa od: | 95 200 zł (Off-road Look) | ||
Model od: | 59 900 zł (City Look) | ||
Wyposażenie: | |||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne (bez promocji): | |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Pakiet Off-road Look, relingi dachowe | Lakier metalizowany granatowy (2200 zł) | |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Tapicerka skórzana perforowana (sztuczna skóra) (4000 zł) | ||
Koła i opony: | Koła 225/45 R18 | ||
Komfort: | Elektryczne szyby i lusterka, kierownica wielofunkcyjna, tempomat, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, system bezkluczykowy, tylne czujniki parkowania | Elektrycznie otwierany szklany dach (5000 zł), podgrzewane przednie fotele (500 zł), pakiet zimowy: podgrzewana kierownica + podgrzewane wycieraczki (1600 zł), pakiet widoczność: lusterko fotochromatyczne + czujnik deszczu + czujnik zmierzchu + składane lusterka boczne (2250 zł), pakiet elektryczny: ośmiokierunkowa elektryczna regulacja foteli + trzeci zagłówek z tyłu + dywaniki welurowe (3500 zł) | |
Bezpieczeństwo: | TMPS, ABS, EBD, ESC (razem z: DST - Dynamic Steering Torque, EBD - Electronic Brake Differential, ERM - Electronic Roll Mitigation, EBP - Electronic Brake Prefill, HSA - Hill Start Assist, PBA - Panic Brake Assist), 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej, reflektory biksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów | Pakiet Active Safety Plus: Lane Assist - asystent pasa ruchu + Brake Control - system ostrzegania o zagrożeniu najechania na poprzedzający pojazd + Blind Spot Detection - czujnik martwego pola + Cross Path Detection - ostrzeżenie o nadjeżdżającym pojeździe podczas cofania + kamera cofania z dynamicznym torem jazd (6500 zł) | |
Multimedia: | System nawigacji UConnect Nav z 5 cali z dotykowym ekranem i systemem Bluetooth | System nagłośnienia HI-FI firmy Beats Audio o mocy 506W z subwooferem i 8 głośnikami (3000 zł), pakiet Navi Plus: system nawigacji + port USB + port SD (5300 zł) | |
Mechanika: | Napęd 4x4, automatyczna skrzynia biegów, Drive Mood Selector, Start&Stop | Łopatki przy kierownicy (300 zł) |
Zobacz także