Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo?

Nierzadko zdarza się sytuacja, że na środkowy pas ruchu chce zjechać kierowca jadący prawym i lewym pasem. Przepisy jasno wskazują, który z nich ma wówczas pierwszeństwo.

Niektórzy kierowcy dalej mają problem z trzymaniem się prawej strony drogiNiektórzy kierowcy dalej mają problem z trzymaniem się prawej strony drogi
Źródło zdjęć: © Daniel Reiner
Marcin Łobodziński

Kodeks drogowy jasno reguluje kwestię pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu. Art. 22 mówi, że jeżeli kierowca chce zmienić pas ruchu, na którym znajduje się inny pojazd, musi mu ustąpić, czyli mówiąc wprost, dalej oczekiwać na miejsce do wjechania na pas. Konieczna jest przy tym sygnalizacja kierunkowskazem.

W sytuacji, gdy na jezdni są przynajmniej trzy pasy ruchu w jednym kierunku i kierujący pojazdami jadącymi skrajnymi pasami chcą zająć ten pomiędzy nimi, pierwszeństwo ma uczestnik ruchu wjeżdżający z prawej strony. Zgodnie z regułą prawej dłoni, która obowiązuje także na skrzyżowaniach dróg równorzędnych, kierowca jadący lewym pasem musi przepuścić kierowcę po prawej stronie.

Te same zasady panują w sytuacji, gdy jednym, nierozdzielonym pasem ruchu mogą się poruszać dwa samochody, a pas ten zwęża się. Jeżeli nie ma żadnych znaków informujących o tym, z której strony pas się kończy, pierwszeństwo ma zawsze pojazd znajdujący się po prawej stronie. Warto przy tym pamiętać, że jeżeli szeroki pas ruchu jest nierozdzielony, kierujący jadący prawym pasem nie ma prawa wyprzedzać pojazdów jadących po lewej stronie, przy osi drogi. Takie auto można jedynie minąć, jeżeli się zatrzymało, na przykład do skrętu w lewo.

W praktyce wyżej opisane reguły sprowadzają się do bardzo uważnego obserwowania otoczenia naszego pojazdu podczas zmiany pasa ruchu. Jeśli jedziemy lewym pasem, w lusterku widzimy głównie środkową część jezdni. Auto, które z prawej strony chce zająć tę samą przestrzeń, pozostanie dla nas niewidoczne. Dlatego w takich sytuacjach nie wolno polegać wyłącznie na lusterkach - zawsze sprawdźcie dokładnie - wystarczy obejrzeć się przez ramię.

Warto także pamiętać, że życie potrafi brutalnie zweryfikować teorię zapisaną w chłodnych przepisach. To, że mamy pierwszeństwo, nie znaczy, że inny uczestnik ruchu jest świadom naszej obecności. Dlatego jeśli widzimy, że chociaż to my powinniśmy zająć miejsce na środkowym pasie, a wciska się w nie ktoś inny, przepychanki i bitwy na klaksony są najgorszym rozwiązaniem. Bezpieczniej jest po prostu zaczekać.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne