Choć zdaniem IIHS poniższe propozycje są najlepszym wyborem dla młodych kierowców, tak naprawdę z podpowiedzi może skorzystać każdy. Wybierając modele, eksperci brali pod uwagę wyważony stosunek mocy do masy samochodu, jego wielkość (która w rzeczywistym życiu ma wyższe znaczenie dla bezpieczeństwa, niż wynikałoby to np. z testów Euro NCAP), obecność elektronicznych systemów bezpieczeństwa aktywnego oraz wyniki testów zderzeniowych.
Jeśli chodzi o te ostatnie, to standardy IIHS różnią się od przyjętych przez Euro NCAP. Więcej o tym przeczytacie na ostatniej stronie materiału.
IIHS opublikowało listę godnych zaufania kilkuletnich aut w cenie do 20 tys. dolarów i starszych, kosztujących w USA mniej niż 10 tys. dolarów. Wymienione na liście modele w każdej z prób otrzymały 4 lub 5 gwiazdek. Kolejność zależy od ich ceny. Im mniej trzeba zapłacić (w USA) za auto spełniające kryteria IIHS, tym jest ono wyżej na liście. W prezentowanym na kolejnych stronach zestawieniu wymieniamy tylko te modele, które można kupić w Europie. Jeśli jakiś był poddany testowi obrysowemu lub sprawdzano skuteczność jego systemu zapobiegania kolizjom, obok jego nazwy podajemy wynik.
Duże auta
Volvo S80 - od 2007 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Infiniti Q70 - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Modele średniej wielkości
Kia Optima - od 2011 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4)
Volkswagen Passat - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4)
Volkswagen Jetta - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Volvo S60 - od 2011 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Subaru Legacy / Outback - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Chevrolet Malibu - od 2014 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Mazda 6 - od 2014 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 2 pkt. na 6)
Toyota Prius+ - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 3 pkt. na 6)
Volvo V60 - (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 5 pkt. na 6)
Infiniti Q50 - od 2014 do 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Mniejsze SUV-y
Mitsubishi ASX - od 2011 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4)
Mitsubishi Outlander - (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 3 pkt. na 6)
Chevrolet Trax / Opel Mokka - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Fiat 500X - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 4 pkt. na 6)
Subaru Forester - od 2014 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Honda CR-V - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 5 pkt. na 6)
Hyundai Tucson - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Toyota RAV4 - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Mazda CX-3 - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Większe SUV-y
Volvo XC90 - od 2005 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Kia Sorento - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Ford Edge - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt na 6)
Volvo XC60 - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 5 pkt. na 6)
Duże auta
Audi A6 - od 2007 roku
Saab 9-5 - od 2010 do 2011 roku
Modele średniej wielkości
Saab 9-3 - od 2005 do 2010 roku
Suzuki Kizashi - od 2010 do 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Volkswagen Jetta - od 2009 do 2014 roku
Audi A4 - od 2007 roku
Volkswagen Passat - od 2009 do 2012 roku
Volswagen CC - od 2009 roku (obrysowy test zderzeniowy: 2 pkt. na 4)
Subaru Legacy / Outback - od 2009 do 2012 roku
Volvo C30 - od 2008 do 2013 roku
Audi A3 - od 2008 do 2013 roku
Chevrolet Malibu - od 2010 do 2013 roku
Mercedes Klasy C - od 2009 roku
Mniejsze SUV-y
Mitsubishi Outlander - od 2007 do 2013 roku
Subaru Forester - od 2007 do 2013 roku
Honda CR-V - od 2007 do 2014 roku
Volkswagen Tiguan - od 2009 roku (obrysowy test zderzeniowy: 2 pkt. na 4)
Toyota RAV4 - od 2009 do 2014 roku
Hyundai Tucson / ix35 - od 2010 do 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 1 pkt. na 4)
Większe SUV-y
Hyundai Santa Fe - od 2007 roku
Subaru Tribeca - od 2006 do 2014 roku
BMW X3 - od 2008 roku
Mercedes Klasy M - 2007-2015
Volvo XC60 - od 2010 do 2012 roku
BMW X5 - od 2008 do 2013 roku
Audi Q7 - od 2008 roku
W przypadku testu Euro NCAP samochód wjeżdża w odkształcalną przeszkodę 40 procentami maski przy prędkości 64 km/h. Kolejna próba polega na wjechaniu całą szerokością maski w nieodkształcalną przeszkodę z prędkością 50 km/h. Wytrzymałość boku samochodu bada się, wjeżdżając w środkowy słupek z prędkością 50 km/h wózkiem z zamontowaną na nim odkształcalną przeszkodą. Kolejny test polega na umieszczeniu samochodu na ruchomej platformie, a następnie rozpędzeniu jej do prędkości 32 km/h i uderzeniu bokiem auta w słup o średnicy 254 mm. Jak się to robi w USA?
W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który wprowadzony w 2012 roku obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli - nawet tych uważanych za bardzo bezpieczne. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h.
IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.
Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na boczną krawędź dachu. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS, jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom.
W przypadku niektórych prób zderzeniowych amerykańskie poddają więc samochody cięższym testom niż Europejczycy.