Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS
Insurance Institute for Highway Safety, amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, opublikowała listę najbezpieczniejszych używanych samochodów. Rekomendacje podzielone są na dwie kategorie zróżnicowane cenowo.
18.04.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:14
Choć zdaniem IIHS poniższe propozycje są najlepszym wyborem dla młodych kierowców, tak naprawdę z podpowiedzi może skorzystać każdy. Wybierając modele, eksperci brali pod uwagę wyważony stosunek mocy do masy samochodu, jego wielkość (która w rzeczywistym życiu ma wyższe znaczenie dla bezpieczeństwa, niż wynikałoby to np. z testów Euro NCAP), obecność elektronicznych systemów bezpieczeństwa aktywnego oraz wyniki testów zderzeniowych.
Jeśli chodzi o te ostatnie, to standardy IIHS różnią się od przyjętych przez Euro NCAP. Więcej o tym przeczytacie na ostatniej stronie materiału.
IIHS opublikowało listę godnych zaufania kilkuletnich aut w cenie do 20 tys. dolarów i starszych, kosztujących w USA mniej niż 10 tys. dolarów. Wymienione na liście modele w każdej z prób otrzymały 4 lub 5 gwiazdek. Kolejność zależy od ich ceny. Im mniej trzeba zapłacić (w USA) za auto spełniające kryteria IIHS, tym jest ono wyżej na liście. W prezentowanym na kolejnych stronach zestawieniu wymieniamy tylko te modele, które można kupić w Europie. Jeśli jakiś był poddany testowi obrysowemu lub sprawdzano skuteczność jego systemu zapobiegania kolizjom, obok jego nazwy podajemy wynik.
Duże auta
Volvo S80 - od 2007 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Infiniti Q70 - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Modele średniej wielkości
Kia Optima - od 2011 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4)
Volkswagen Passat - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4)
Volkswagen Jetta - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Volvo S60 - od 2011 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Subaru Legacy / Outback - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Chevrolet Malibu - od 2014 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Mazda 6 - od 2014 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 2 pkt. na 6)
Toyota Prius+ - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 3 pkt. na 6)
Volvo V60 - (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 5 pkt. na 6)
Infiniti Q50 - od 2014 do 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Mniejsze SUV-y
Mitsubishi ASX - od 2011 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4)
Mitsubishi Outlander - (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 3 pkt. na 6)
Chevrolet Trax / Opel Mokka - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Fiat 500X - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 4 pkt. na 6)
Subaru Forester - od 2014 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Honda CR-V - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 5 pkt. na 6)
Hyundai Tucson - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Toyota RAV4 - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Mazda CX-3 - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 6 pkt. na 6)
Większe SUV-y
Volvo XC90 - od 2005 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Kia Sorento - od 2016 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt. na 6)
Ford Edge - od 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 3 pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 1 pkt na 6)
Volvo XC60 - od 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4pkt. na 4; system zapobiegania kolizjom: 5 pkt. na 6)
Duże auta
Audi A6 - od 2007 roku
Saab 9-5 - od 2010 do 2011 roku
Modele średniej wielkości
Saab 9-3 - od 2005 do 2010 roku
Suzuki Kizashi - od 2010 do 2013 roku (obrysowy test zderzeniowy: 4 pkt. na 4)
Volkswagen Jetta - od 2009 do 2014 roku
Audi A4 - od 2007 roku
Volkswagen Passat - od 2009 do 2012 roku
Volswagen CC - od 2009 roku (obrysowy test zderzeniowy: 2 pkt. na 4)
Subaru Legacy / Outback - od 2009 do 2012 roku
Volvo C30 - od 2008 do 2013 roku
Audi A3 - od 2008 do 2013 roku
Chevrolet Malibu - od 2010 do 2013 roku
Mercedes Klasy C - od 2009 roku
Mniejsze SUV-y
Mitsubishi Outlander - od 2007 do 2013 roku
Subaru Forester - od 2007 do 2013 roku
Honda CR-V - od 2007 do 2014 roku
Volkswagen Tiguan - od 2009 roku (obrysowy test zderzeniowy: 2 pkt. na 4)
Toyota RAV4 - od 2009 do 2014 roku
Hyundai Tucson / ix35 - od 2010 do 2015 roku (obrysowy test zderzeniowy: 1 pkt. na 4)
Większe SUV-y
Hyundai Santa Fe - od 2007 roku
Subaru Tribeca - od 2006 do 2014 roku
BMW X3 - od 2008 roku
Mercedes Klasy M - 2007-2015
Volvo XC60 - od 2010 do 2012 roku
BMW X5 - od 2008 do 2013 roku
Audi Q7 - od 2008 roku
W przypadku testu Euro NCAP samochód wjeżdża w odkształcalną przeszkodę 40 procentami maski przy prędkości 64 km/h. Kolejna próba polega na wjechaniu całą szerokością maski w nieodkształcalną przeszkodę z prędkością 50 km/h. Wytrzymałość boku samochodu bada się, wjeżdżając w środkowy słupek z prędkością 50 km/h wózkiem z zamontowaną na nim odkształcalną przeszkodą. Kolejny test polega na umieszczeniu samochodu na ruchomej platformie, a następnie rozpędzeniu jej do prędkości 32 km/h i uderzeniu bokiem auta w słup o średnicy 254 mm. Jak się to robi w USA?
W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który wprowadzony w 2012 roku obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli - nawet tych uważanych za bardzo bezpieczne. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h.
IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.
Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na boczną krawędź dachu. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS, jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom.
W przypadku niektórych prób zderzeniowych amerykańskie poddają więc samochody cięższym testom niż Europejczycy.