Drogo, drożej, Rosja. Tyle dziś muszą zapłacić za samochód

Na jakiegokolwiek SUV-a w Rosji będzie mogła sobie pozwolić zaledwie miejska śmietanka. Od początku tego roku auta tego typu podrożały nawet o 56 proc. – i to nawet w przypadku prostych modeli.

Łada Xray - ceny startują od ok. 75 tys. zł, ale może zabraknąć elektroniki na... ABS.Łada Xray - ceny startują od ok. 75 tys. zł, ale może zabraknąć elektroniki na... ABS.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

1 milion 859 tys. rubli, czyli ok. 129 tys. zł – tyle przyjdzie zapłacić przeciętnemu Rosjaninowi, gdy będzie chciał wyjechać najpopularniejszym SUV-em w tym kraju – Hyundaiem Cretą. Nie ma się co łudzić – to proste auto kompaktowe, które pod maską ma, patrząc z perspektywy Europy, archaiczny silnik wolnossący. Tyle tylko, że na początku roku to samo auto kosztowało równowartość ok. 90 tys. zł.

To i tak nie jest najwyższa podwyżka, bowiem ten tytuł przypadł nieznanemu u nas, chińskiemu Havalowi Jolion, który obecnie wyceniany jest na ok. 151 tys. zł, a jeszcze pięć miesięcy temu kosztował ok. 97 tys. zł.

Popularne w Europie Nissan Qashqai czy Mazda CX-5 zaliczyły wzrost o ok. 40 proc. i kosztują nawet 180 tys. zł. Co ciekawe, najwięcej zapłacą klienci Mitsubishi, którzy zdecydowaliby się na hybrydowego Outlandera. Tu przekroczono granicę trzech milionów rubli, czyli 208 tys. zł.

Na co więc może zdecydować się Rosjanin szukający najtańszego SUV-a? Cóż, pozostanie mu wyrób krajowy, czyli Łada Niva Travel kosztująca ok. 70 tys. zł. Nie jest to klasyczna Niva sprzed pół wieku, ale i tak trzeba dopłacić za poduszkę powietrzną pasażera czy klimatyzację. Silnik jest jeden i ma 80 KM.

Łada Niva Travel
Łada Niva Travel © mat. prasowe

A sytuacja ulegnie pogorszeniu – zakłady Łady nie mają elektroniki, więc rozpoczęły produkcję aut z silnikami spełniającymi normę czystości spalin Euro 2, wprowadzoną w Europie w 1997 roku. Co więcej, nie będą miały systemów ABS czy ESP. Agresja na Ukrainę cofnęła rosyjską motoryzację o co najmniej kilkadziesiąt lat.

Dosłownie – zakłady i infrastruktura, których pozbył się koncern Renault w ramach wycofywania się z Rosji zostały przejęte przez państwo. Plan obejmuje odrodzenie marki Moskwicz. Co ciekawe, około jedna trzecia przepytanych Rosjan nie wierzy, że "nowa" fabryka ma jakiekolwiek szanse. 10 proc. uważa, że pomysł reaktywacji marki jest śmieszny. Co ósmy myśli, że sytuacja w Moskwiczu będzie gorsza niż za poprzednich właścicieli.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
Rząd podał kwoty dla kierowców. Jest projekt podwyżek
Wynik kierowcy przeraża. Dobrze, że w końcu go zatrzymano
Wynik kierowcy przeraża. Dobrze, że w końcu go zatrzymano
Tak umilał sobie podróż. 22-latek zatrzymany na S7
Tak umilał sobie podróż. 22-latek zatrzymany na S7
Policja znalazła sprawcę wypadku z Warszawy. Ma 80 lat
Policja znalazła sprawcę wypadku z Warszawy. Ma 80 lat
Ford Mondeo nadal żyje. Właśnie przeszedł facelifting
Ford Mondeo nadal żyje. Właśnie przeszedł facelifting
Wrócili do Polski. Właśnie otwierają drugi salon
Wrócili do Polski. Właśnie otwierają drugi salon
Zwolnili głównego stylistę. Odpowiadał za kontrowersyjny projekt
Zwolnili głównego stylistę. Odpowiadał za kontrowersyjny projekt
Zmiany w prawie jazdy i limicie alkoholu. Znamy daty
Zmiany w prawie jazdy i limicie alkoholu. Znamy daty
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥