M-Sport i Mads Østberg na sezon WRC 2013

Nasser Al-Attiyah ma pieniądze, bogatych znajomych, ciekawe pomysły i kocha rajdy. Do tego stopnia, że planuje uratować M-Sport i wystawić własną drużynę w mistrzostwach świata na sezon 2013.

fot. IRCfot. IRC
Marcin Łobodziński

Choć Nasser Saleh Al-Attiyah nie należy do ścisłej czołówki WRC, to nie brak mu tytułów. Zdobył mistrzowski w klasyfikacji samochodów produkcyjnych. Większe osiągnięcia miał w Dakarze, który wygrał w 2011 roku w barwach Volkswagena. Jego łupem padł również Puchar Świata FIA w rajdach terenowych w 2008 roku. Jest niekwestionowanym mistrzem Rajdowych Mistrzostw Bliskiego Wschodu (sięgał po tytuł siedmiokrotnie), a po wygranym wczoraj Rajdzie Cypru wyszedł na prowadzenie w klasyfikacji i jest blisko zdobycia kolejnego.

Nie piszę tego wszystkiego bez powodu. Chcę pokazać, jak wszechstronnym zawodnikiem jest Nasser Al-Attiyah, ale to nie wszystko. Ma też masę śmiałych pomysłów i jest wpływowym biznesmenem.

Obraz

Przed tegorocznym sezonem WRC założył rajdowy zespół - Qatar World Rally Team. Załatwił sobie topowy sprzęt – Citroëna DS3 WRC. Mówiło się o tym, że Citroën flirtuje z Nasserem, aby mieć w drużynie kogoś, kto pomoże mu przygotować samochód na Dakar. Jednak w obliczu kryzysu, jaki dosięgnął koncern PSA, marzenia o Dakarze trzeba było odsunąć na dalszy plan. Nasser postanowił stworzyć własny zespół i zbudować własne auto na pustynię.

fot. best-of-rallylive.com
fot. best-of-rallylive.com

W lipcu krążyły pogłoski o tym, że Katar – cokolwiek to oznacza – chce wykupić team fabryczny Citroëna. Yves Matton szybko temu zaprzeczył. Wraz ze zbliżającą się olimpiadą w Londynie Nasser powoli odpuszczał sobie kolejne rajdy. Trenował, by godnie reprezentować Katar (tym razem chodzi o kraj) w strzelaniu do rzutków. Samochód przejął Thierry Neuville. Po zdobyciu brązowego medalu na olimpiadzie zajął się przygotowaniami do Dakaru. Pojawiły się plotki o współpracy z Carlosem Sainzem, który miałby być drugim kierowcą zespołu Katarczyka.

Jak widać, Nasser Al-Attiyah jest człowiekiem ambitnym, a ostatnie pomysły tego multisportowca sięgają zenitu. Otóż Nasser i Katar chcą wesprzeć M-Sport porzucony ostatnio przez Forda w Rajdowych Mistrzostwach Świata w nadchodzącym sezonie 2013!

Na razie tylko Nasser wypowiedział się w tej sprawie. Oczywiście pieniądze płynące z Kataru byłyby mocnym wsparciem dla M-Sportu, ale nie za darmo. Malcolm Wilson musiałby przygotować dla Katarczyka topowy sprzęt. Nasser mówi o trzech autach, które walczyłyby o mistrzostwo świata. Liderem teamu mógłby zostać Petter Solberg, który zapytany po Rajdzie Sardynii o przyszłość, nie wyglądał na zmartwionego i mówił o kilku opcjach. Być może drugim zawodnikiem byłby Mads Østberg. Patrząc na wyniki tego kierowcy, szanse na walkę o mistrzostwo byłyby spore.

fot. IRC
fot. IRC

Malcolm Wilson, zapytany o plany Nassera, na razie milczy. Jednak nie bez powodu wybrał się na Rajd Cypru, który notabene dostał wsparcie od Nassera Al-Attiyaha w wysokości 50 tys. euro, by pokryć opłaty transmisji telewizyjnych. Być może Rajd Cypru był najciekawszym rajdem w tym roku, i to nie dlatego, że Andreas Mikkelsen odebrał po nim tytuł mistrza IRC, i nie dlatego, że jest to ostatnia runda w historii tej serii. Być może dlatego, że za kulisami toczyły się poważne rozmowy na temat przyszłości M-Sportu, o których będę Was informować na bieżąco.

[Aktualizacja 14 listopad]

Według portugalskiego serwisu internetowego Autosport spółka M-Sportu i Kataru jest już prawie sfinalizowana. Po spotkaniu Malcolma Wilsona z Nasserem Al-Attiyahem w trakcie Rajdu Cypru prawdopodobnie doszło do porozumienia, na mocy którego powstanie zespół rajdowy prowadzony przez M-Sport z samochodami w barwach Qatar. Miałoby to być coś na podobieństwo współpracy Forda i Abu Dhabi z zeszłego roku.

Czy Mads Ostberg zostanie kierowcą M-Sportu?
Czy Mads Ostberg zostanie kierowcą M-Sportu?

Jeśli chodzi o kierowców mówi się, że zespół będzie się składał z Madsa Ostberga i Pettera Solberga. Trzecim kierowcą, który wystartuje w wybranych rundach byłby Nasser Al-Attiyah. Nasser liczy na współpracę z M-Sportem w Rajdowych Mistrzostwach Bliskiego Wschodu, a być może również na pomoc techniczną w rozwoju swoich prototypów na Dakar. Trzeba bowiem pamiętać, że Nasser zerwał kontakt z Citroënem, a w Rajdzie Cypru pojechał Fordem Fiestą w specyfikacji RRC.

Jeśli powyższe informacje zostaną oficjalnie potwierdzone, będziemy mieli w stawce cztery zespoły, w tym dwa fabryczne i dwa, nazwijmy to tunerskie. Prodrive nie zamierza zmniejszać zaangażowania w Rajdowe Mistrzostwa Świata pod warunkiem wsparcia finansowego ze strony strategicznego sponsora lub kierowców. Na razie planują pojechać w Monte Carlo.

Moim zdaniem

Szczerze wątpię w układ Ostberg-Solberg. Po Rajdzie Katalonii Szef Citroen Racing, Yves Matton mówił, że do zespołu Citroëna trafi jeden z dwóch kierowców: Mads Osberg lub Dani Sordo. O ile Dani byłby świetnym kandydatem dla Mikko Hirvonena, to dla zespołu zdecydowanie lepszym kierowcą będzie Ostberg. Jeśli Ostberg zostanie z M-Sportem, a Citroën wybierze Daniego i nie będzie to podyktowane względami finansowymi to znaczy, że tracę swoją "rajdową intuicję". Myślę, że prędzej Solbergowi będzie partnerował Evgeny Novikov z rosyjskimi pieniędzmi lub Dani Sordo, który w tym roku zastąpił Jari-Matti Latvalę w Rajdzie Argentyny.

Mam jednak przeczucie, że układ Qatar+M-Sport dojdzie do skutku co byłoby znakomita informacją dla fanów Malcolma Wilsona, których nawet w Polsce nie brakuje.

[Aktualizacja 23 listopad]

Nasser Al-Attiyah oficjalnie potwierdził wsparcie finansowe ze strony Kataru na rzecz M-Sportu. Mówi się o kwocie 5-10 mln euro. Katarczyk wyjawił również, że jednnym z kierowców - oprócz niego - będzie Mads Østberg. Drugiego, etatowego kierowcę wybierze Malcolm Wilson. Nasser wystartuje w siedmiu wybranych rundach WRC.

Źródło: Autoklub

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów