Cytrynka – Musketier DS3 THP 150 Tiburon 222 (2011)
Musketier to niemiecka firma tuningowa, która pracuje nad samochodami Citroëna, Peugeota i Toyoty. Najnowsza kreacja tunera to Citroën DS3, który może konkurować mocą z 230-konnym Mini Cooper S N230 przygotowanym przez Nowacka.
09.01.2011 | aktual.: 13.10.2022 13:52
Być może DS3 nie zaskakuje tak dziwnymi rozwiązaniami, jak wiele innych modeli Citroëna. Nie ma wklęsłej tylnej szyby jak C6, nie ma nieruchomego „środka” kierownicy jak C4 – jest po prostu normalny i, co tu dużo pisać, wygląda całkiem sympatycznie. Zresztą chyba większość awangardowych rozwiązań ostatnich lat w samochodach Citroëna nie sprawdziła się. Może o tym świadczyć fakt, że nowe C4 wygląda już całkiem zwyczajnie, co nie znaczy, że nudno. Ale wróćmy do bohatera dzisiejszego newsa – DS3.
„Wozidełko” z Francji należy do grupy samochodów małych (długość auta nie przekracza 4 m) i mogłoby konkurować np. z Volkswagenem Polo. Mogłoby, ale Citroën celuje raczej w nieco mniejsze Mini. Francuzi odpowiednio „uzbroili” DS3 dając mu w najmocniejszej wersji THP 150 silnik 1,6 l o mocy 156 KM – opracowany wspólnie przez koncerny PSA (Citroën/Peugeot) i BMW. Ta sama jednostka jest zresztą źródłem energii w Mini Cooper (120 KM) i Cooper S (184 KM).
W DS3 motor ma bezpośredni wtrysk paliwa i, podobnie jak w mocniejszym Cooperze S, doładowanie w postaci turbosprężarki. Jak widać pod względem mocy DS3 mieści się w połowie drogi między Cooperem a Cooperem S. Mały Citroën przyspiesza w 7,30 s od 0 do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 214 km/h.
Niemiecki tuner, który bardzo często zajmuje się tylko tuningiem optycznym, tym razem na nim nie poprzestał i zabrał się także za silnik. Ale po kolei.
Na pakiet spojlerów proponowany przez Musketiera składa się przednia listwa pod zderzakiem, listwy progowe i tylny fartuch wyglądem przypominający dyfuzor. Przez środkowy otwór wystają dwie końcówki układu wydechowego. To podwójne zakończenie „wydechu” to jedna z kilku propozycji tunera. Są też końcówki pojedyncze owalne, pojedyncze okrągłe itd. Każdy element wykonany jest z ABS-u, by obniżyć koszty produkcji. Do zestawu dochodzą koła z felgami o średnicy 18” i bliżej nieokreślonymi oponami. Za wszystkie te części Musketier każe sobie płacić 1849 euro.
Wnętrze ozdobione jest tylko przez inną, sportową kierownicę i zmienioną dźwignię zmiany biegów.
Poza wizualnym obniżeniem DS3 może być obniżony mechanicznie. Tańsza wersja (cena – od 179 euro) składa się z krótszych i nieco sztywniejszych sprężyn. Dzięki nim samochód będzie o około 15 mm niższy. Droższy wariant przewiduje zmianę amortyzatorów i sprężyn (cena kompletu to 1138 euro), co skutkuje przybliżeniem podłogi „Cytrynki” do asfaltu o 35 mm (taki właśnie pakiet założono w widocznym samochodzie).
Po modyfikacjach Musketiera silnik nabrał sporo mocy. Prawie 80-konny przyrost zawdzięcza instalacji większej turbosprężarki i chłodnicy powietrza doładowującego (ang. intercooler). Teraz DS3 THP 150 Tiburon 222 (to pełna nazwa) może pochwalić się 230 KM. To dokładnie tyle, ile ma Nowack Cooper S N230. Nie wiadomo czy w kwestii osiągów DS3 mógłby konkurować z autem Nowacka, bo ani Nowack, ani Musketier nie podają parametrów drogowych swoich aut.
Firma z Niemiec nie informuje też o kosztach przeróbki silnika do tak mocnej wersji, natomiast wzmocnienie go do 190 KM i 340 Nm (przez zmianę oprogramowania ECU) to wydatek 849 euro. Także osoby, które są posiadaczami słabszych DS3 mają czego szukać w warsztatach Musketiera. Zarówno podkręcenie 90-konnego, jak i 110-konnego „diesla” (DS3 HDi 90 FAP i DS3 HDi 110 FAP) - odpowiednio do 115 KM (246 Nm) i 139 KM (375 Nm) - kosztuje 699 euro.
Musketier przygotował kompleksową ofertę dla właścicieli Citroëna DS3 w różnych wersjach silnikowych, wśród których na szczególną uwagę zasługuje ta najmocniejsza – THP 150 Tiburon 222.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, PSA/BMW
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 230 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 143,93 KM/l (seryjny – 97,62 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe
- Koła przednie: 18”
- Koła tylne: 18”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1240 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,39 kg/KM (seryjny – 7,95 kg/KM)
- Długość: 3948 mm
- Szerokość: 1715 mm
- Wysokość: 1423 (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2452 mm
Koszty:
- Tuning silnika do 230 KM: ?
- Zawieszenie: 1138 euro
- Nadwozie + koła: 1849 euro
- Wnętrze: ?
Źródło: autoblog