Bynajmniej nie MINImalistycznie – Nowack Cooper S N230 (2010)
Nowack Motors, który ma na swoim koncie m.in. ponad 700-konne BMW M5, przerabia też Mini. Oto propozycja dla właścicieli Mini Coopera S.
30.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:51
Obecne Mini One to potomek kultowego Mini zaprojektowanego pod koniec lat 50. XX wieku przez Sir Aleca Issigonisa. Co prawda w porównaniu z oryginałem aktualne Mini jest dużo większe, ale koncepcja samochodu pozostała ta sama. Jak w pierwowzorze, tak i teraz produkowana jest sportowa wersja Cooper. Właśnie dla posiadaczy Coopera S Nowack przygotował pakiety wzmacniające.
Mini Cooper S jest napędzany ustawionym poprzecznie silnikiem 4-cylindrowym o objętości skokowej 1,6 l (kod N18B16M0), który z pomocą turbosprężarki rozwija moc 184 KM przy 5500 obr./min. Moc ta sprawia, że przy masie 1280 kg Cooper S przyspiesza do 100 km/h w 7,00 s, a jego prędkość maksymalna to 228 km/h.
Klienci, którzy uznali, że ponad 180 KM to za mało, i zwrócą się do Nowacka, mogą wybierać spośród dwóch zestawów: N210 i N230. Pierwszy z nich wiąże się ze zmianą filtrów powietrza i oprogramowania ECU. W drugim dodatkowo wymieniany jest „wydech” na bardziej sportowy.
Jak można się domyślić, nazwy tych kitów wskazują, jaką moc końcową będzie miało auto. I tak Cooper S N210 (nieco wbrew „okrągłej” nazwie) będzie dysponował 211 KM i 305 Nm, a Cooper S N230 – już pełnymi 230 KM mocy i również 305 Nm momentu obrotowego.
Poza tuningiem jednostek napędowych dostępne są modyfikacje zawieszeń - począwszy od sportowych sprężyn, a skończywszy na w pełni regulowanych kompletnych zestawach. W swojej ofercie Nowack ma nawet sportowe mechanizmy różnicowe (nie wiadomo, co dokładnie kryje się pod tym hasłem).
Samochód ze zdjęć ma najprawdopodobniej oklejone folią nadwozie, które pierwotnie było niebieskie. Wymieniono w nim też fabryczne 16-calowe koła na felgi o średnicy 18” z oponami 225/40 z przodu i z tyłu.
Nowack dysponuje też zestawem N260 skierowanym do właścicieli 211-konnych Mini John Cooper Works. Prawie identyczny silnik jak w Cooper S jest tutaj poddawany znacznie dalej idącym przeróbkom. Modyfikowane są: wałki rozrządu, głowica, system chłodzenia, układ dolotu powietrza, układ wydechowy, a elektronika sterująca silnikiem jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb zamawiającego wóz. Maksymalna moc N260 to 260 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 350 Nm.
Dane techniczne
Silnik i napęd (Cooper S N210, N230):
- Typ: R4, BMW/PSA N18B16M0
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 211 KM (N210), 230 KM (N230)
- Objętościowy wskaźnik mocy: 132,04 KM/l (N210), 143,93 KM/l (N230), (seryjny – 115,14 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 305 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 18″
- Koła tylne: 18″
- Opony przednie: 225/40 R 18
- Opony tylne: 225/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1280 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,07 kg/KM (N210), 5,57 kg/KM (N230), (seryjny – 6,96 kg/KM)
- Długość: 3714 mm
- Szerokość: 1683 mm
- Rozstaw osi: 2467 mm
Silnik i napęd (John Cooper Works N260):
- Typ: R4, BMW/PSA N14B16T0
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 260 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 162,70 KM/l (seryjny – 132,04 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 18″
- Koła tylne: 18″
- Opony przednie: 225/40 R 18
- Opony tylne: 225/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1380 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,31 kg/KM (seryjny – 6,54 kg/KM)
- Długość: 3729 mm
- Szerokość: 1683 mm
- Rozstaw osi: 2467 mm
Źródło: worldcarfans