Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą
Organizacja Euro NCAP, która od lat bada bezpieczeństwo nowych aut, przetestowała ostatnio aż 19 modeli. Wśród nich nie zabrakło nowości z Chin. Niestety nie wszystkie stanęły na wysokości zadania.
Specjaliści z Euro NCAP nie mają ostatnio łatwego życia. Na rynek co chwila trafiają kolejne nowości, które wymagają sprawdzenia pod kątem bezpieczeństwa. Wśród 19 rozbitych niedawno modeli, te typowo europejskie należą do mniejszości. Jest za to sporo "chińczyków" a nawet turecka egzotyka w postaci aut marki Togg. Które z nich zasłużyły na 5 gwiazdek, a które miało karygodną wadę fotela? Szczegółowe wyniki znajdziecie poniżej.
Citroën C5 Aircross
- Wynik ogólny: ★★★★☆
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
- Systemy wsparcia: 62 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Toyota Urban Cruiser
- Wynik ogólny: ★★★★☆
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
- Systemy wsparcia: 72 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Suzuki e VITARA
- Wynik ogólny: ★★★★☆
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
- Systemy wsparcia: 72 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
BMW Serii 1
- Wynik ogólny: ★★★★☆
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 78 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 85 proc.
- Systemy wsparcia: 80 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
VW ID.Buzz
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 70 proc.
- Systemy wsparcia: 73 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
BYD Dolphin Surf
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 82 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 76 proc.
- Systemy wsparcia: 77 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Mini Cooper
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
- Systemy wsparcia: 77 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Mini Aceman
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
- Systemy wsparcia: 79 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
EXLANTIX ES
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
- Systemy wsparcia: 77 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Hyundai IONIQ 9
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
- Systemy wsparcia: 83 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
AION V
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
- Systemy wsparcia: 78 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Audi Q4 e-tron
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
- Systemy wsparcia: 73 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Lynk & Co 08
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
- Systemy wsparcia: 81 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Togg T10X
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
- Systemy wsparcia: 80 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Togg T10F
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
- Systemy wsparcia: 80 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
IM IM6
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 83 proc.
- Systemy wsparcia: 87 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
smart #5
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 93 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 84 proc.
- Systemy wsparcia: 92 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
firefly
- Wynik ogólny: ★★★★★
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 82 proc.
- Systemy wsparcia: 86 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
MG3
- Wynik ogólny: ★★★★☆
- Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 74 proc.
- Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73 proc.
- Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
- Systemy wsparcia: 69 proc.
- Pobierz pełny raport w PDF
Czterogwiazdkowy wynik uzyskany przez MG3 wymaga dodatkowego komentarza z uwagi na komplikacje, jakie wystąpiły podczas próby zderzenia czołowego. Mowa o awarii mechanizmu blokowania fotela kierowcy, która zdaniem ekspertów Euro NCAP może skutkować ciężkimi obrażeniami.
Uszkodzenie blokady zwiększyło siły działające na prawą nogę testowego manekina i uniemożliwiło sprawdzenie, w jakim stopniu auto chroni kości udowe i kolana pasażerów siedzących w różnych pozycjach.
Dlaczego zatem MG 3 dostało aż cztery gwiazdki? Euro NCAP tłumaczy, że obecny system punktacji nie uwzględnia ewentualnych defektów, a jedynie faktyczny poziom ochrony. Jeśli chodzi o same liczby, chiński mieszczuch wypadł nieźle, stąd czterogwiazdkowa ocena.
Nie zmienia to faktu, że eksperci skrytykowali MG wyrażając ubolewanie, że "w 2025 roku do sprzedaży trafił samochód z tak podstawową wadą, jak niesprawny mechanizm blokady fotela - części kluczowej dla ochrony kierowcy i pasażerów". Problem został zgłoszony producentowi, a ten zadeklarował wprowadzenie poprawek.