Sprawdzili bezpieczeństwo nowych aut. Chińczyk z poważną wadą

Organizacja Euro NCAP, która od lat bada bezpieczeństwo nowych aut, przetestowała ostatnio aż 19 modeli. Wśród nich nie zabrakło nowości z Chin. Niestety nie wszystkie stanęły na wysokości zadania.

Bezpieczeństwo MG 3 może budzić wątpliwościBezpieczeństwo MG 3 może budzić wątpliwości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Aleksander Ruciński

Specjaliści z Euro NCAP nie mają ostatnio łatwego życia. Na rynek co chwila trafiają kolejne nowości, które wymagają sprawdzenia pod kątem bezpieczeństwa. Wśród 19 rozbitych niedawno modeli, te typowo europejskie należą do mniejszości. Jest za to sporo "chińczyków" a nawet turecka egzotyka w postaci aut marki Togg. Które z nich zasłużyły na 5 gwiazdek, a które miało karygodną wadę fotela? Szczegółowe wyniki znajdziecie poniżej.

Citroën C5 Aircross

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 62 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Toyota Urban Cruiser

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 72 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Suzuki e VITARA

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 72 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

BMW Serii 1 

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 78 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 85 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

VW ID.Buzz

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 70 proc.
  • Systemy wsparcia: 73 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

BYD Dolphin Surf

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 76 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Mini Cooper

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Mini Aceman

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 79 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

EXLANTIX ES 

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Hyundai IONIQ 9

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 83 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

AION V

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 78 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Audi Q4 e-tron

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 73 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Lynk & Co 08

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
  • Systemy wsparcia: 81 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Togg T10X

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Togg T10F

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

IM IM6

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 83 proc.
  • Systemy wsparcia: 87 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

smart #5

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 93 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 84 proc.
  • Systemy wsparcia: 92 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

firefly

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 82 proc.
  • Systemy wsparcia: 86 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

MG3

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 74 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
  • Systemy wsparcia: 69 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Czterogwiazdkowy wynik uzyskany przez MG3 wymaga dodatkowego komentarza z uwagi na komplikacje, jakie wystąpiły podczas próby zderzenia czołowego. Mowa o awarii mechanizmu blokowania fotela kierowcy, która zdaniem ekspertów Euro NCAP może skutkować ciężkimi obrażeniami.

Uszkodzenie blokady zwiększyło siły działające na prawą nogę testowego manekina i uniemożliwiło sprawdzenie, w jakim stopniu auto chroni kości udowe i kolana pasażerów siedzących w różnych pozycjach.

Dlaczego zatem MG 3 dostało aż cztery gwiazdki? Euro NCAP tłumaczy, że obecny system punktacji nie uwzględnia ewentualnych defektów, a jedynie faktyczny poziom ochrony. Jeśli chodzi o same liczby, chiński mieszczuch wypadł nieźle, stąd czterogwiazdkowa ocena.

Nie zmienia to faktu, że eksperci skrytykowali MG wyrażając ubolewanie, że "w 2025 roku do sprzedaży trafił samochód z tak podstawową wadą, jak niesprawny mechanizm blokady fotela - części kluczowej dla ochrony kierowcy i pasażerów". Problem został zgłoszony producentowi, a ten zadeklarował wprowadzenie poprawek.

Wybrane dla Ciebie

"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
"Okropne w obsłudze". Szef Volkswagena krytykuje chowane klamki
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa