Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw

Organizacja Euro NCAP, która od lat bada bezpieczeństwo nowych aut, przetestowała ostatnio aż 19 modeli. Wśród nich nie zabrakło nowości z Chin. Niestety nie wszystkie stanęły na wysokości zadania.

Bezpieczeństwo MG 3 może budzić wątpliwościBezpieczeństwo MG 3 może budzić wątpliwości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Aleksander Ruciński

Specjaliści z Euro NCAP nie mają ostatnio łatwego życia. Na rynek co chwila trafiają kolejne nowości, które wymagają sprawdzenia pod kątem bezpieczeństwa. Wśród 19 rozbitych niedawno modeli, te typowo europejskie należą do mniejszości. Jest za to sporo "chińczyków" a nawet turecka egzotyka w postaci aut marki Togg. Które z nich zasłużyły na 5 gwiazdek, a które miało karygodną wadę fotela? Szczegółowe wyniki znajdziecie poniżej.

Citroën C5 Aircross

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 62 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Toyota Urban Cruiser

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 72 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Suzuki e VITARA

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 72 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

BMW Serii 1 

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 78 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 85 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

VW ID.Buzz

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 70 proc.
  • Systemy wsparcia: 73 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

BYD Dolphin Surf

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 76 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Mini Cooper

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Mini Aceman

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 79 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

EXLANTIX ES 

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Hyundai IONIQ 9

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 83 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

AION V

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 78 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Audi Q4 e-tron

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 73 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Lynk & Co 08

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
  • Systemy wsparcia: 81 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Togg T10X

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Togg T10F

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

IM IM6

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 83 proc.
  • Systemy wsparcia: 87 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

smart #5

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 93 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 84 proc.
  • Systemy wsparcia: 92 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

firefly

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 82 proc.
  • Systemy wsparcia: 86 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

MG3

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 74 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
  • Systemy wsparcia: 69 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Czterogwiazdkowy wynik uzyskany przez MG3 wymaga dodatkowego komentarza z uwagi na komplikacje, jakie wystąpiły podczas próby zderzenia czołowego. Mowa o awarii mechanizmu blokowania fotela kierowcy, która zdaniem ekspertów Euro NCAP może skutkować ciężkimi obrażeniami.

Uszkodzenie blokady zwiększyło siły działające na prawą nogę testowego manekina i uniemożliwiło sprawdzenie, w jakim stopniu auto chroni kości udowe i kolana pasażerów siedzących w różnych pozycjach.

Dlaczego zatem MG 3 dostało aż cztery gwiazdki? Euro NCAP tłumaczy, że obecny system punktacji nie uwzględnia ewentualnych defektów, a jedynie faktyczny poziom ochrony. Jeśli chodzi o same liczby, chiński mieszczuch wypadł nieźle, stąd czterogwiazdkowa ocena.

Nie zmienia to faktu, że eksperci skrytykowali MG wyrażając ubolewanie, że "w 2025 roku do sprzedaży trafił samochód z tak podstawową wadą, jak niesprawny mechanizm blokady fotela - części kluczowej dla ochrony kierowcy i pasażerów". Problem został zgłoszony producentowi, a ten zadeklarował wprowadzenie poprawek.

Wybrane dla Ciebie
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Japończycy zaskoczyli. Silnik, jakiego nikt się nie spodziewał
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał