Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
System start-stop potrafi zaoszczędzić paliwo, ale nie budzi entuzjazmu u części mechaników. Jego nieuzasadnione wyłączenie nie jest powodem do radości, a raczej sygnałem, że coś może być nie tak, a niedługo być może w ogóle nie uruchomimy samochodu.
Jak działa system start-stop?
System start-stop został zaprojektowany, aby wyłączać silnik podczas postoju, nawet na kilka sekund, gdy jego praca nie jest konieczna. Wszystko oczywiście po to, by oszczędzać paliwo (a także obniżać katalogową emisję CO2). Układ jest najbardziej aktywny podczas jazdy w mieście, bo to właśnie wówczas mamy szczególnie dużo krótkich zatrzymań - na przykład na ulicznych światłach.
Choć system można wyłączyć, trzeba to robić za każdym razem po uruchomieniu pojazdu, więc wielu kierowców po prostu tego nie robi. Czasami jednak zdarza się, że system sam nie włącza się, choć powinien. Nie ma się jednak z czego cieszyć, bo oznacza to, ze czeka nas wydatek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Kiedy system nie działa?
System start-stop nie zawsze jest aktywny, co sygnalizuje lampka na desce rozdzielczej. Nie jest to jednak oznaka awarii, ponieważ system działa tylko w sprzyjających warunkach, takich jak odpowiednia temperatura silnika i otoczenia, niski pobór mocy przez system wentylacji i klimatyzacji czy stan naładowania akumulatora.
Jeśli system nie działa przez kilka dni, choć występują sprzyjające warunki, może to wskazywać na problemy z akumulatorem. Przyczyną może być jego niedoładowanie, zwłaszcza jeśli auto jest używane na krótkich trasach. W takim przypadku wystarczy naładować akumulator, aby system wrócił do normy.
Gorszym scenariuszem jest sytuacja, gdy akumulator nie jest w stanie się naładować do pełnej sprawności. Nawet ładowanie prostownikiem może nie pomóc, co oznacza konieczność jego wymiany. W pewnym sensie system start-stop może więc być traktowany jako jeden z istotnych symptomów zbliżania się akumulatora do kresu życia.
Opinie mechaników
Mechanicy często krytykują system start-stop, wskazując na jego negatywny wpływ na silnik i akumulator. Akumulator w pojazdach z tym systemem musi być wyjątkowo wytrzymały, dlatego stosuje się specjalne modele w technologii AGM lub EFB, które są droższe niż zwykłe.
Kierowca też może coś zrobić, by przedłużyć życie akumulatora. Brak regularnej obsługi jest główną przyczyną problemów. Pomimo zapewnień producentów o bezobsługowości, akumulatory powinny być ładowane prostownikiem przynajmniej dwa razy w roku, co znacznie wydłuża ich żywotność.