Coraz drożej w Strefie Płatnego Parkowania. Kolejne miasta podnoszą opłaty za brak biletu

Po tym jak Sejm zmienił przepisy i o wysokości kary za nieprzestrzeganie przepisów strefy płatnego parkowania mogą decydować samorządy, w wielu polskich miastach podniesiono mandaty za te wykroczenia. W Poznaniu za brak biletu niebawem zapłacimy więcej, natomiast Warszawa dopiero rozważa zmiany.

Warszawa jest jednym z ostatnich większych miast, w którym opłata za brak biletu w Strefie Płatnego Parkowania wynosi 50 złWarszawa jest jednym z ostatnich większych miast, w którym opłata za brak biletu w Strefie Płatnego Parkowania wynosi 50 zł
Źródło zdjęć: © fot. Eastnews/Adam Burakowski/REPORTER
Filip Buliński

Do niedawna, zgodnie z prawem, opłata za niewykupienie biletu w strefie płatnego parkowania lub przekroczenie czasu, zwana prawnie opłatą dodatkową, wynosiła 50 zł. Nie jest to dużo, szczególnie że za cały dzień przyjdzie nam zapłacić, w zależności od miasta, od nieco ponad 20 do niespełna 40 zł. W Warszawie kwota ta wynosi niecałe 32 zł, czyli tylko 18 zł mniej niż sam mandat. Według statystyk Zarządu Dróg Miejskich sprzed roku, w samej stolicy wystawiono 335 tys. zaświadczeń o opłacie dodatkowej.

Wielu kierowców właśnie z powodu zbyt niskiej kary w ogóle nie wykupuje biletu, bo zwyczajnie im się to nie kalkuluje. Inni tłumaczą się z kolei, że wiedzą że kontrolerzy chodzą w danym miejscu o określonej porze, więc nie boją się kontroli w późniejszych godzinach.

Po zmianach o wysokości opłaty dodatkowej decyduje ustawodawca. Kara może wynieść maksymalnie 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli na chwilę obecną nie więcej niż 225 zł. Wśród miast, które zdecydowały się na taki ruch jest już m.in. Łódź, Gdańsk, Kraków czy Wrocław, gdzie opłata dodatkowa wynosi od 100 do 200 zł, w zależności od tego, jak długo będziemy zwlekać z zapłatą.

Kara w wysokości 50 zł nie zachęcała do uiszczania opłaty za parkowanie
Kara w wysokości 50 zł nie zachęcała do uiszczania opłaty za parkowanie © fot. autokult.pl

Jak informuje TVN24 prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak w podniesieniu opłaty dodatkowej władze miasta widzą szansę m.in. na zwiększenie rotacji pojazdów parkujących w strefie oraz zmniejszenie różnicy między karą za brak biletu w Strefie Płatnego Parkowania i w komunikacji miejskiej.

  • Strefa powinna mieć napełnienie w wysokości maksymalnie 70 procent. Jeśli dochodzi do sytuacji, że jest 100 procent napełnienia, to skutek jest taki, że samochody krążą w poszukiwaniu miejsca, które się zwolni. Chcemy, by osoby, które nie potrafią w odpowiednim czasie zwolnić miejsca dla innych, poczuły, że kary są bardziej bolesne. By ludzie korzystali z tej strefy tak, jak powinno się z niej korzystać - tłumaczy prezydent Poznania.

Można się spodziewać, że niedługo również i władze Warszawy zdecydują o podniesieniu wysokości opłaty dodatkowej. Co więcej, mogą oni także utworzyć tzw. śródmiejską strefę płatnego parkowania. Wiązałoby się to z podniesieniem opłaty za parkowanie, nawet do 9,45 zł za pierwszą godzinę. Na chwilę obecną stawka ta wynosi 3 zł za pierwszą, 3,6 za drugą, 4,2 za trzecią i za każdą kolejną godzinę – 3 zł.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Przerwy w produkcji w najważniejszej fabryce VW. Tym razem nie chodzi o elektryki
Przerwy w produkcji w najważniejszej fabryce VW. Tym razem nie chodzi o elektryki
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł