Co musi zrobić GM, żeby ratować Opla?

Opel - niemiecka marka należąca obecnie do koncernu General Motors. Twórca Insignii, Astry czy Corsy, a więc bardzo popularnych i nieźle sprzedających się aut. Wydawać by się mogło, że firma radzi sobie całkiem nieźle, jednak GM co roku liczy straty, jakie przynosi Opel do spółki z siostrzanym Vauxhallem.

Opel InsigniaOpel Insignia
Bartosz Pokrzywiński

Opel - niemiecka marka należąca obecnie do koncernu General Motors. Twórca Insignii, Astry czy Corsy, a więc bardzo popularnych i nieźle sprzedających się aut. Wydawać by się mogło, że firma radzi sobie całkiem nieźle, jednak GM co roku liczy straty, jakie przynosi Opel do spółki z siostrzanym Vauxhallem.

W zeszłym tygodniu General Motors opublikował raport, z którego wynika, że w 2011 roku europejskie ramię koncernu, czyli Opel i Vauxhall, przyniosło 787 mln dol. straty. Jedynym pocieszeniem dla zarządu firmy z Detroit może być to, że rok wcześniej straty wynosiły 1,95 mld dol.

Łącznie przez ostatnie 13 lat General Motors musiał zapłacić 15,6 mld dol. na utrzymanie Opla i Vauxhalla. Prognozy na rok 2012 wcale nie są kolorowe. Zdaniem analityków GM straci w tym roku około 1,2 mld dol.

W ostatnim kwartale 2011 roku produkcja aut koncernu w Europie spadła o 20%, w związku z czym Dan Akerson, CEO General Motors, przeprowadzi już wkrótce spore cięcia etatów na Starym Kontynencie.

Musimy dopasować naszą produkcję do popytu, a popyt wciąż spada.

Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest oczywiście restrukturyzacja, która została przeprowadzona w Chryslerze czy w GM za czasów szczytu kryzysu i bankructwa koncernu w czerwcu 2009 roku. To jednak wiąże się z dodatkowymi kosztami, które zdaniem ekspertów mogą przekroczyć 1 mld dol.

Brian Johnson, analityk Barcleys Capital, twierdzi, że General Motors powinien zwolnić około 4000 pracowników w europejskich oddziałach oraz przygotować się na wydatek rzędu 1,2 mld dol. Jego zdaniem porządna restrukturyzacja mogłaby nie tylko przywrócić rentowność Oplowi i Vauxhallowi, ale nawet odrobić straty.

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu