Poradniki i mechanikaAwarie cewek zapłonowych i ich objawy

Awarie cewek zapłonowych i ich objawy

Cewki zapłonowe mają przeróżne kształty i przeznaczenie. Coraz częściej stosuje się cewki jednoiskrowe.
Cewki zapłonowe mają przeróżne kształty i przeznaczenie. Coraz częściej stosuje się cewki jednoiskrowe.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

26.01.2015 12:25, aktual.: 30.03.2023 11:50

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Cewka zapłonowa jest odpowiedzialna za wytworzenie prądu, potrzebnego to utworzenia iskry na świecy zapłonowej. Bez niej niemożliwa jest praca silnika, ale niekiedy dochodzi do awarii jednej z kilku cewek i tym samym silnik pracuje, ale nieprawidłowo. Warto więc zapoznać się z objawami awarii.

Cewki zapłonowe były kilkadziesiąt lat temu dość częstą przyczyną problemów z układem zapłonowym. Po wprowadzeniu układów elektronicznych stały się bardziej niezawodne. Niestety problemy znów wracają wraz z najnowszymi cewkami jednoiskrowymi, które nierzadko mają równie krótki żywot jak kiedyś przewody zapłonowe. Jedynym sposobem naprawy jest ich wymiana na nowe.

Efekty awarii cewki zapłonowej to przede wszystkim wypadanie zapłonów lub całkowity brak iskry na którymś z cylindrów. Pierwsze objawy mogą nie być dostrzeżone przez oprogramowanie silnika, więc nie zawsze pojawi się kontrolka check engine. W najnowszych samochodach układy pilnujące składu spalin są pod tym względem niezwykle czułe. Całkowity brak zapłonu zostanie szybko zdiagnozowany przez system diagnostyki pokładowej.

Listwa z cewkami jednoiskrowymi
Listwa z cewkami jednoiskrowymi© fot. mat. prasowe

Podstawowe objawy awarii cewki zapłonowej

  • problem z uruchomieniem silnika lub brak takiej możliwości,
  • falowanie obrotów,
  • szarpanie silnika,
  • spadek mocy,
  • podwyższone zużycie paliwa.

Nierówna praca silnika może się pojawiać na postoju lub podczas przyspieszania, często dopiero po rozgrzaniu silnika. Często nie cewka, a zużyte świece zapłonowe, rozdzielacz czy przewody są przyczyną kłopotów z układem zapłonowym. Koniecznie trzeba sprawdzić wszystkie elementy, zanim podejmie się decyzję o wymianie cewki.

Ponadto w przypadku awarii cewki i konieczności jej wymiany warto przy okazji wymienić świece i przewody zapłonowe, a w samochodach wyposażonych w rozdzielacz zapłonu również kopułkę i palec rozdzielacza.

Przyczyny awarii cewki zapłonowej

Tak jak objawów, tak i przyczyn awarii cewki jest wiele. Często pomijaną przyczyną są złej jakości lub zużyte przewody zapłonowe. Końcówka przewodu z niewłaściwego materiału założona na końcówkę wysokiego napięcia w cewce prowadzi do powstania gazów elektrochemicznych, które uszkadzają gniazdo cewki i jednocześnie cewkę.

Nieszczelna osłona gniazda prowadzi również do zanieczyszczeń miejsca styku i jego zawilgocenia, w efekcie korozji. Rzadziej dochodzi do zapieczenia styków. Wyeliminowanie tego problemu polega na zastosowaniu specjalnego smaru do styków.

Cewki też mogą zostać uszkodzone gdy nie mają gdzie oddać swojej energii – brak styku, przerwany przewód wysokiego napięcia lub jego odłączenie podczas pracy silnika. Słaby akumulator lub układ ładowania również mogą prowadzić do problemów z pracą cewki, która dostaje zbyt niskie napięcie i nie jest "doładowana" na czas. Zawsze przy wymianie cewki należy skontrolować stan styków przewodów zapłonowych i na odwrót.

Cewka dwuiskrowa
Cewka dwuiskrowa© fot. mat. prasowe

Problemy z cewką mogą się pojawić po zachlapaniu wodą lub wodą z solą, a także podczas mycia komory silnika myjką ciśnieniową. Nierzadko dochodzi również do zniszczenia mechanicznego przez nieprawidłowy montaż cewki, najczęściej jednoiskrowej. Te są bardzo narażone na wysokie temperatury, ze względu na ich umieszczenie i brak odpowiedniej wentylacji. Dlatego wymieniając cewki tego typu, koniecznie kupujcie produkty wysokiej jakości, które wystarczą na dłużej. Uwaga - oryginalne wcale nie muszą być najtrwalsze.

Przed wymianą sprawdź

Cewkę zapłonową da się sprawdzić, więc jej wymiana na chybił trafił nie jest do końca dobrym pomysłem. Samo odczytanie informacji z testera diagnostycznego, na przykład o wypadaniu zapłonu na którymś z cylindrów, nie mówi nic o kondycji poszczególnych elementów układu zapłonowego. Przyczyn może być wiele i to niekoniecznie pochodzących z tegoż układu.

Co można sprawdzić w cewce?

Jednym z parametrów pokazujących kondycję tego elementu jest oporność uzwojeń. Jeśli oporność znacząco odbiega od właściwych, mogło dojść do zwarcia między nimi i wówczas konieczna jest wymiana cewki. Orientacyjne wartości dla nowoczesnych cewek to od mniej niż 1 do kilku omów dla uzwojenia pierwotnego i od 800 do kilkunastu kiloomów dla wtórnego.

Badanie oscyloskopem pozwoli natomiast sprawdzić przebieg napięć w uzwojeniach. Pewne trudności mogą przysporzyć pomiary cewek jednoiskrowych, więc warto skorzystać z wiedzy fachowców i ich specjalistycznego sprzętu.

Jeśli w samochodzie są pojedyncze cewki, względnie łatwym sposobem ustalenia, czy cewka działa nieprawidłowo, jest zamiana miejscami i obserwacja czy problem "przesunie się" na inny cylinder. Oczywiście potrzebny będzie do tego komputer diagnostyczny.

Opinia eksperta ze sklepu internetowego iParts.pl:

Przesłanki mogące mówić o uszkodzeniu cewki zapłonowej to przede wszystkim spadek mocy silnika, trudności z odpalaniem, nierówna praca czy brak zapłonu na którymś z cylindrów. Oprócz tego o usterce informują zwykle pokładowe systemy autodiagnostyki. Podobnie objawiają się defekty pracy innych elementów układu zapłonowego, dlatego ostatecznej diagnozy powinien dokonać doświadczony mechanik.

Nasi klienci często pytają, czy muszą wymieniać komplet cewek zapłonowych. O ile w przypadku świec jest to absolutna konieczność, to w przypadku cewek nie ma takiej potrzeby. W bezrozdzielaczowych układach zapłonowych za wyzwolenie iskry w odpowiednim momencie odpowiadają moduły i czujniki, które nieco rzadziej niż cewki ulegają awariom, a poprawność ich działania zwykło się sprawdzać na samym końcu.

Popularni producenci elementów układu zapłonowego, którzy dostarczają swoje produkty na tzw. pierwszy montaż to: Bosch, Beru, Bremi, NGK, Magneti Marelli, Valeo, JanMor czy Tesla. Cewki tych firm warto kupować.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (5)