WAŻNE
TERAZ

Tusk po posiedzeniu w BBN. "Każdy, kto odważy się zaatakować Polskę"

Filtr paliwa - jeden z tych najbardziej zapomnianych

Rolą filtra paliwa jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które wpływają na obniżenie wydajności układu paliwowego, a w czarnym scenariuszu, mogą spowodować jego awarię.

Filtr paliwa kierowcy samochodów benzynowych wymieniają rzadko. W najnowszych silnikach ma to jednak ogromne znaczenie.Filtr paliwa kierowcy samochodów benzynowych wymieniają rzadko. W najnowszych silnikach ma to jednak ogromne znaczenie.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / DuxX
Maciej Gis

Źródłem zanieczyszczeń, które pojawiają się w silniku, jest m.in. paliwo. Filtr – papierowy wkład o wysokiej zdolności oczyszczania – zatrzymuje brud, opiłki metalu, pyły, cząsteczki rdzy oraz skroploną wodę z paliwa.

W zależności od rodzaju zasilania – benzyna, olej napędowy czy LPG – filtry różnią się między sobą kształtem i budową. W silnikach iskrowych przeważnie montowane są filtry przepływowe, a w motorach wysokoprężnych filtry nakręcane. W silnikach przystosowanych do zasilania gazem stosuje się dwa filtry – fazy ciekłej oraz fazy lotnej.

Stopniowe zapychanie filtra objawia się obniżeniem wydajności układu paliwowego. Auto traci moc podczas przyspieszania, pracuje nierówno i nie chce zapalić. Poza tym niedrożny filtr oznacza także podwyższone zużycie paliwa.

Kiedy wymieniać filtr paliwa?

Bagatelizowanie terminowej wymiany filtra, to proszenie się o kłopoty, tym bardziej że koszty z tym związane są symboliczne w stosunku do potencjalnych strat. Może bowiem dojść do uszkodzenia układu wtryskowego (również w silniku benzynowym), którego naprawa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych – przeciętna cena filtra paliwa wynosi kilka- kilkadziesiąt złotych. Tyle samo kosztują filtry do instalacji LPG. Kilkaset złotych trzeba zapłacić za markowe filtry do popularnych aut z silnikami wysokoprężnymi.

Przeciętna trwałość filtrów paliwowych to ok. 40–50 tys. km. Najlepiej wymieniać filtr paliwa raz do roku w silniku Diesla i najpóźniej co dwa lata w silniku benzynowym, zwłaszcza gdy pojazd pokonuje małe dystanse. W przypadku instalacji LPG najlepiej wymieniać oba filtry co 10-20 tys. km.

Bardziej restrykcyjnie należy przestrzegać okresów wymiany filtra paliwa w przypadku silników wysokoprężnych, wyposażonych w wysokociśnieniową aparaturę wtryskową, która jest bardziej wrażliwa na jakość paliwa, niż w silnikach benzynowych. W przypadku diesli warto wymiany opisywanych podzespołów dokonywać profilaktycznie przed każdą zimą, ponieważ w tym czasie w filtrze gromadzi się dużo wody, frakcji oleju i kryształków parafiny, szkodliwych dla silnika.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy