Filtr paliwa - jeden z tych najbardziej zapomnianych

Rolą filtra paliwa jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które wpływają na obniżenie wydajności układu paliwowego, a w czarnym scenariuszu, mogą spowodować jego awarię.

Filtr paliwa kierowcy samochodów benzynowych wymieniają rzadko. W najnowszych silnikach ma to jednak ogromne znaczenie.Filtr paliwa kierowcy samochodów benzynowych wymieniają rzadko. W najnowszych silnikach ma to jednak ogromne znaczenie.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / DuxX
Maciej Gis

Źródłem zanieczyszczeń, które pojawiają się w silniku, jest m.in. paliwo. Filtr – papierowy wkład o wysokiej zdolności oczyszczania – zatrzymuje brud, opiłki metalu, pyły, cząsteczki rdzy oraz skroploną wodę z paliwa.

W zależności od rodzaju zasilania – benzyna, olej napędowy czy LPG – filtry różnią się między sobą kształtem i budową. W silnikach iskrowych przeważnie montowane są filtry przepływowe, a w motorach wysokoprężnych filtry nakręcane. W silnikach przystosowanych do zasilania gazem stosuje się dwa filtry – fazy ciekłej oraz fazy lotnej.

Stopniowe zapychanie filtra objawia się obniżeniem wydajności układu paliwowego. Auto traci moc podczas przyspieszania, pracuje nierówno i nie chce zapalić. Poza tym niedrożny filtr oznacza także podwyższone zużycie paliwa.

Kiedy wymieniać filtr paliwa?

Bagatelizowanie terminowej wymiany filtra, to proszenie się o kłopoty, tym bardziej że koszty z tym związane są symboliczne w stosunku do potencjalnych strat. Może bowiem dojść do uszkodzenia układu wtryskowego (również w silniku benzynowym), którego naprawa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych – przeciętna cena filtra paliwa wynosi kilka- kilkadziesiąt złotych. Tyle samo kosztują filtry do instalacji LPG. Kilkaset złotych trzeba zapłacić za markowe filtry do popularnych aut z silnikami wysokoprężnymi.

Przeciętna trwałość filtrów paliwowych to ok. 40–50 tys. km. Najlepiej wymieniać filtr paliwa raz do roku w silniku Diesla i najpóźniej co dwa lata w silniku benzynowym, zwłaszcza gdy pojazd pokonuje małe dystanse. W przypadku instalacji LPG najlepiej wymieniać oba filtry co 10-20 tys. km.

Bardziej restrykcyjnie należy przestrzegać okresów wymiany filtra paliwa w przypadku silników wysokoprężnych, wyposażonych w wysokociśnieniową aparaturę wtryskową, która jest bardziej wrażliwa na jakość paliwa, niż w silnikach benzynowych. W przypadku diesli warto wymiany opisywanych podzespołów dokonywać profilaktycznie przed każdą zimą, ponieważ w tym czasie w filtrze gromadzi się dużo wody, frakcji oleju i kryształków parafiny, szkodliwych dla silnika.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀