Filtr paliwa - jeden z tych najbardziej zapomnianych
Rolą filtra paliwa jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które wpływają na obniżenie wydajności układu paliwowego, a w czarnym scenariuszu, mogą spowodować jego awarię.
23.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:38
Źródłem zanieczyszczeń, które pojawiają się w silniku, jest m.in. paliwo. Filtr – papierowy wkład o wysokiej zdolności oczyszczania – zatrzymuje brud, opiłki metalu, pyły, cząsteczki rdzy oraz skroploną wodę z paliwa.
W zależności od rodzaju zasilania – benzyna, olej napędowy czy LPG – filtry różnią się między sobą kształtem i budową. W silnikach iskrowych przeważnie montowane są filtry przepływowe, a w motorach wysokoprężnych filtry nakręcane. W silnikach przystosowanych do zasilania gazem stosuje się dwa filtry – fazy ciekłej oraz fazy lotnej.
Stopniowe zapychanie filtra objawia się obniżeniem wydajności układu paliwowego. Auto traci moc podczas przyspieszania, pracuje nierówno i nie chce zapalić. Poza tym niedrożny filtr oznacza także podwyższone zużycie paliwa.
Kiedy wymieniać filtr paliwa?
Bagatelizowanie terminowej wymiany filtra, to proszenie się o kłopoty, tym bardziej że koszty z tym związane są symboliczne w stosunku do potencjalnych strat. Może bowiem dojść do uszkodzenia układu wtryskowego (również w silniku benzynowym), którego naprawa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych – przeciętna cena filtra paliwa wynosi kilka- kilkadziesiąt złotych. Tyle samo kosztują filtry do instalacji LPG. Kilkaset złotych trzeba zapłacić za markowe filtry do popularnych aut z silnikami wysokoprężnymi.
Przeciętna trwałość filtrów paliwowych to ok. 40–50 tys. km. Najlepiej wymieniać filtr paliwa raz do roku w silniku Diesla i najpóźniej co dwa lata w silniku benzynowym, zwłaszcza gdy pojazd pokonuje małe dystanse. W przypadku instalacji LPG najlepiej wymieniać oba filtry co 10-20 tys. km.
Bardziej restrykcyjnie należy przestrzegać okresów wymiany filtra paliwa w przypadku silników wysokoprężnych, wyposażonych w wysokociśnieniową aparaturę wtryskową, która jest bardziej wrażliwa na jakość paliwa, niż w silnikach benzynowych. W przypadku diesli warto wymiany opisywanych podzespołów dokonywać profilaktycznie przed każdą zimą, ponieważ w tym czasie w filtrze gromadzi się dużo wody, frakcji oleju i kryształków parafiny, szkodliwych dla silnika.