Jak samodzielnie sprawdzić świece żarowe?

Kierowcy pojazdów z silnikami Diesla przypominają sobie o obecności świec żarowych podczas silnych mrozów, zwłaszcza wtedy, gdy auto nie chce zapalić. Diagnostyka świec nie jest skomplikowana, dlatego można ją przeprowadzić nawet samemu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Joyseulay
Maciej Gis

W nowoczesnych autach o problemach ze świecami żarowymi informuje pokładowa elektronika. W starszych modelach diagnostykę należy przeprowadzić samemu lub zlecić weryfikację mechanikowi, np. podczas okresowego serwisu.

Prostym sposobem na weryfikację stanu świec jest użycie tzw. kontrolki z żarówką. Jeden koniec przewodu podłącza się do dodatniego bieguna akumulatora samochodowego, drugi zaś do końcówki świecy. Jeśli świeca nie jest uszkodzona, to przez kontrolkę powinien popłynąć prąd. Stosując tę metodę, należy pamiętać, że w przypadku świec niskonapięciowych taki pomiar może je uszkodzić. Tego typu świec lepiej też nie sprawdzać za pomocą napięcia również wtedy, gdy są wymontowane z silnika.

Do weryfikacji stanu świec można użyć także amperomierza, który należy założyć na przewody zasilające. Amperomierz trzeba podłączyć szeregowo, by sprawdzić przepływ prądu przez układ. Jeśli czujnik wskaże zero, to oznacza, że świeca jest przepalona.

W niektórych samochodach świece można zweryfikować bez demontażu, za pomocą komputera diagnostycznego. To bodaj najwygodniejsze rozwiązanie, szczególnie gdy pojawia się problem z dostępem do świec.

Przy wymianie świec żarowych nie należy ograniczać się tylko do tej uszkodzonej i zmienić od razu komplet. W niedługim czasie także i one uległyby uszkodzeniu. Taki zapobiegliwy serwis – w dłuższej perspektywie – będzie korzystny finansowo. Ceny świec żarowych mieszczą się zwykle w przedziale 40-140 zł za sztukę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥