Jak samodzielnie sprawdzić świece żarowe?

Kierowcy pojazdów z silnikami Diesla przypominają sobie o obecności świec żarowych podczas silnych mrozów, zwłaszcza wtedy, gdy auto nie chce zapalić. Diagnostyka świec nie jest skomplikowana, dlatego można ją przeprowadzić nawet samemu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / Joyseulay
Maciej Gis

W nowoczesnych autach o problemach ze świecami żarowymi informuje pokładowa elektronika. W starszych modelach diagnostykę należy przeprowadzić samemu lub zlecić weryfikację mechanikowi, np. podczas okresowego serwisu.

Prostym sposobem na weryfikację stanu świec jest użycie tzw. kontrolki z żarówką. Jeden koniec przewodu podłącza się do dodatniego bieguna akumulatora samochodowego, drugi zaś do końcówki świecy. Jeśli świeca nie jest uszkodzona, to przez kontrolkę powinien popłynąć prąd. Stosując tę metodę, należy pamiętać, że w przypadku świec niskonapięciowych taki pomiar może je uszkodzić. Tego typu świec lepiej też nie sprawdzać za pomocą napięcia również wtedy, gdy są wymontowane z silnika.

Do weryfikacji stanu świec można użyć także amperomierza, który należy założyć na przewody zasilające. Amperomierz trzeba podłączyć szeregowo, by sprawdzić przepływ prądu przez układ. Jeśli czujnik wskaże zero, to oznacza, że świeca jest przepalona.

W niektórych samochodach świece można zweryfikować bez demontażu, za pomocą komputera diagnostycznego. To bodaj najwygodniejsze rozwiązanie, szczególnie gdy pojawia się problem z dostępem do świec.

Przy wymianie świec żarowych nie należy ograniczać się tylko do tej uszkodzonej i zmienić od razu komplet. W niedługim czasie także i one uległyby uszkodzeniu. Taki zapobiegliwy serwis – w dłuższej perspektywie – będzie korzystny finansowo. Ceny świec żarowych mieszczą się zwykle w przedziale 40-140 zł za sztukę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało