Co kryje mała kratka na desce rozdzielczej? To nie mikrofon, ale lepiej jej nie zakrywaj

Poradniki i mechanikaCo kryje mała kratka na desce rozdzielczej? To nie mikrofon, ale lepiej jej nie zakrywaj28.09.2021 09:33
Mikrofony zazwyczaj są umieszczone w okolicy podsufitki
Mikrofony zazwyczaj są umieszczone w okolicy podsufitki
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Wnętrze auta kryje wiele elementów, których przeznaczenie nie dla wszystkich jest oczywiste. Jednym z nich jest kratka, którą możemy znaleźć w różnych miejscach deski. Jest duża szansa, że Twoje dziecko zapyta, co to jest. Lepiej znać odpowiedź.

Rozglądając się po wnętrzu, możemy znaleźć wiele nietypowych elementów, jak np. wystający plastik u szczytu deski rozdzielczej czy kratki umieszczone w różnych miejscach kokpitu. O ile te zamontowane na górze przy lampce najczęściej kryją za sobą mikrofon, tak np. przy kolumnie kierowniczej lub na środku panelu centralnego mają inne zastosowanie.

W zdecydowanej większości przypadków za kratką schowany jest czujnik temperatury wewnętrznej, który współpracuje z automatyczną klimatyzacją. Informacja o temperaturze w kabinie przekazywana jest przez czujnik do sterownika, który w razie wyboru trybu automatycznego odpowiednio dostosuje intensywność pracy układu. Swoje trzy grosze dorzuci do tego także czujnik natężenia promieni słonecznych, który znajdziemy na desce rozdzielczej.

Kratka może być umieszczona w różnych miejscach na desce rozdzielczej
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Kratka może być umieszczona w różnych miejscach na desce rozdzielczej

Jak łatwo sprawdzić, czy mamy do czynienia z kratką od czujnika temperatury? Za nią znajduję się niewielki wentylatorek – jeśli więc do kratki przyłożymy mały i lekki kawałek papieru, powinien on się utrzymać. Lepiej jednak na dłuższą metę nie zakrywać kratki ani nic na nią nie przyklejać. W przeciwnym razie klimatyzacja może nie działać prawidłowo.

Czasem może się zdarzyć, że identyczną kratkę znajdziemy także w samochodzie, który nie ma automatycznej klimatyzacji. Może się to jednak wiązać z tym, że producentowi taniej było robić jeden wzór danego elementu (w tym wypadku z kratką), niż rozbijać go na dwa.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)