Benzyna 98 vs. 95. Sprawdziliśmy, co warto tankować
W internetowych forach można znaleźć mnóstwo dyskusji na temat zmniejszenia zużycia paliwa i poprawy osiągów po użyciu benzyny o wyższej liczbie oktanowej. Postanowiliśmy zbadać, czy te opinie mają odzwierciedlenie w rzeczywistości.
04.11.2024 15:11
Test przeprowadziliśmy na samochodzie suzuki swift sport z roku 2007, który posiada silnik benzynowy o pojemności 1,6 litrów i mocy sięgającej 125 KM. Przez pierwsze osiem miesięcy samochód tankowany był benzyną 95-oktanową, a następne osiem - 98-oktanową. Przy ocenie zużycia, oparliśmy się na pomiarach przy dystrybutorze oraz przejechanym dystansie, ignorując wskazania komputera pokładowego.
Nasze trasy obejmowały zarówno jazdę miejską, jak i dłuższe wypady, a poziom zużycia śledziliśmy przy każdym napełnianiu baku. Zużycie benzyny 95-oktanowej oscylowało pomiędzy 7,03 a 7,98 l/100 km, natomiast dla paliwa 98-oktanowego wynosiło od 6,8 do 8,94 l/100 km. Wyniki te naturalnie zależą od stylu jazdy, warunków drogowych oraz czy przeważała jazda miejska.
Podsumowując cały okres testu, średnie zużycie dla paliwa 95-oktanowego było na poziomie 7,64 l/100 km, a dla 98-oktanowego wyniosło 7,89 l/100 km. Różnica wynosi tylko 0,25 l/100 km, co przy średniej cenie paliwa 98 wyższej o 30 gr, oznacza dodatkowy wydatek 90 zł w ciągu ośmiu miesięcy.
Nasze badania sugerują, że mit o większej efektywności benzyny 98-oktanowej nie zawsze się sprawdza. Co więcej, nie zauważyliśmy znaczącej różnicy w osiągach i komfortu jazdy między badanymi rodzajami paliwa.
Ale czym właściwie różni się benzyna 95 od 98?
Aby lepiej zrozumieć różnice między paliwami 95 i 98-oktanowymi, warto przyjrzeć się podstawom budowy silnika spalinowego. Proces spalania w silniku zaczyna się od ruchu tłoka w dół, kiedy to zawory wpuszczają powietrze lub mieszankę paliwowo-powietrzną do komory spalania. Po zamknięciu zaworów tłok przesuwa się w górę, zwiększając ciśnienie mieszanki, która zapalana jest przez świecę zapłonową zanim tłok zacznie poruszać się w dół, co jest kluczowe dla efektywnego spalania.
Tu ważne są dwa pojęcia – stopień sprężania oraz spalanie detonacyjne. Stopień sprężania to stosunek objętości w komorze spalania gdy tłok jest w dolnym położeniu względem górnego położenia. Wyższy stopień sprężania poprawia wydajność silnika, obniżając zużycie paliwa. Jednak nie każdy silnik benzynowy ma taki stopień ze względu na ryzyko spalania detonacyjnego.
Spalanie detonacyjne, często nazywane stukowym, jest niepożądaną sytuacją, w której dochodzi do przedwczesnego samozapłonu mieszanki. Często spowodowane jest to zbyt wysokim ciśnieniem lub lokalnym przegrzaniem. Efekt ten jest szczególnie szkodliwy dla silnika. Przy wyższym stopniu sprężania ryzyko spalania detonacyjnego wzrasta.
Z tym właśnie związana jest liczba oktanowa paliwa, która mierzy jego odporność na ten niekontrolowany zapłon. I chociaż może się wydawać, że stosowanie paliwa 98-oktanowego zawsze poprawi pracę silnika, prawda nie jest taka prosta.
Większość samochodów jest dostosowana do pracy na benzynie 95-oktanowej. Jeśli na klapce wlewu paliwa widnieje informacja o zalecanym użyciu paliwa o wyższej liczbie oktanowej, nie należy obawiać się użycia benzyny 95. Nowoczesne sensory i oprogramowanie samochodowe są zaprojektowane w taki sposób, aby wykrywać ewentualne spalanie stukowe i reagować na nie, dzięki czemu dostosowują parametry silnika do niższej liczby oktanowej.
Większą uwagę należy jednak zwrócić na pojazdy starsze lub o sportowym charakterze, w których brakuje takich zaawansowanych systemów. W takich przypadkach warto stosować się do zaleceń producenta i tankować odpowiednie paliwo, gdyż nieprzestrzeganie tych zaleceń może prowadzić do kosztownych napraw.
Jeśli chcemy wykorzystać więcej mocy z silnika dzięki paliwu 98-oktanowemu, zauważalne efekty mogą wystąpić jedynie w samochodach sportowych, zaprojektowanych pod kątem czerpania pełnych korzyści z wysokooktanowego paliwa. W innych przypadkach różnice mogą być trudne do zauważenia.