Audi pomoże przejechać na "zielonej fali". I przy okazji zaoszczędzi paliwo

Producent z Ingolstadt chce ułatwić kierowcom jazdę po mieście. Dzięki usłudze Audi Ampelinformation, samochód nie tylko zasugeruje prędkość, jaką należy się poruszać, żeby zdążyć na zielonym świetle, ale także pokaże czas, jaki spędzimy podczas postoju na czerwonym. System już działa w Ingolstadt i Düsseldorfie.

Usługa Audi Ampelinformation obejmuje już 2 miasta w NiemczechUsługa Audi Ampelinformation obejmuje już 2 miasta w Niemczech
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

W jeździe po mieście nie ma nic bardziej irytującego niż konieczność częstego zatrzymywania się na światłach. Jest to nie tylko uciążliwe, ale też mało ekologiczne i nieekonomiczne. Zużywamy więcej paliwa, a klocki i tarcze hamulcowe szybciej się ścierają, zostawiając za sobą pył.

System zasugeruje nam prędkość, z jaką powinniśmy się poruszać, aby zdążyć przejechać na zielonym świetle
System zasugeruje nam prędkość, z jaką powinniśmy się poruszać, aby zdążyć przejechać na zielonym świetle © fot. mat. prasowe

Audi znalazło swój sposób na płynna jazdę miejską już w 2016 roku. Wtedy miał miejsce debiut projektu Vehicle-to-Infrastructure-Service (V2I), który na dobre zadomowił się w Ameryce Północnej. Powoli nowoczesna technologia zaczyna także gościć w Europie – od lipca 2019 roku z modelami Audi zintegrowane są sygnalizacje w rodzimym Ingolstadt, a teraz niemiecki producent rozszerza usługę o Düsseldorf.

Na początek samochody będą otrzymywały informacje od ok. 150 sygnalizacji, ale już latem ich liczba ma wzrosnąć do 450 ze wszystkich 600 urządzeń w mieście. Na działanie systemu wpływają dwie składowe. Pierwszą z nich jest doradca optymalizacji prędkości przed zielonym światłem (GLOSA), który zasugeruje kierowcy prędkość z jaką musi się poruszać, by zdążyć przejechać na skrzyżowaniu (oczywiście poruszając się zgodnie z przepisami), lub odpowiednio zwolnić, by bez zatrzymywania jechać dalej.

Drugą składową jest czas, jaki pozostał do zmiany sygnalizacji na zielone (Time-to-Green). Dzięki temu będziemy mogli odpowiednio wcześniej przygotować się do jazdy i sprawić, że więcej aut przejedzie podczas jednego cyklu zmiany świateł. To sprawi, że pojazdy będą przemieszczały się po mieście efektywniej, co według Audi przełoży się na redukcję zużycia paliwa o 15 proc.

Działanie systemu jest jednak bardziej skomplikowane, niż może się wydawać. Podczas tworzenia odpowiedniego algorytmu analitycznego Audi współpracowało z Traffic Technology Services. Przetwarza on informacje dostarczone przez program sterujący sygnalizacją i komputer rejestrujący ruch drogowy w czasie rzeczywistym oraz dane historyczne i na ich podstawie tworzy prognozę zmiany świateł.

Zarówno sugerowana prędkość jak i czas do przełączenia świateł mają być wyświetlane na ekranie
Zarówno sugerowana prędkość jak i czas do przełączenia świateł mają być wyświetlane na ekranie © fot. mat. prasowe

Algorytm nie tylko analizuje informacje, ale także uczy się natężenia ruchu w zależności od pory dnia. Ważną rolę w prawidłowym działaniu systemu odgrywają także same pojazdy Audi. Przesyłają one sygnały na serwer, które stanowią odpowiedź czy algorytm w prawidłowy sposób przedstawił prognozę.

Niecierpliwie czekam na podobne rozwiązanie w Polsce, gdzie aż 5 miast według danych TomTom znalazło się w top 20 najbardziej zakorkowanych miast w Europie.

Usługa Audi Ampleinformation dostępna jest w modelach e-tron, A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 i Q8 wyprodukowanych od połowy lipca 2019 roku.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀