Teraz zrób ważną rzecz. Kierowcy zapominają, a potem żałują

W obiegowych opiniach często pojawia się stwierdzenie, że obecne akumulatory są słabej jakości i ich żywotność ogranicza się zaledwie do 3-5 lat. Wymagają więc częstszej wymiany niż w przeszłości. Specjaliści wskazują jednak, że akumulatory mogą wytrzymać znaczenie dłużej.

Akumulator nie wymaga wiele opieki, by posłużył nawet dwa razy dłużej. Jak kilkanaście lat temuAkumulator nie wymaga wiele opieki, by posłużył nawet dwa razy dłużej. Jak kilkanaście lat temu
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Według eksperckich porad udzielanych na kanale "mrAkumulator" w serwisie YouTube, właściwe postępowanie z akumulatorem może zapewnić mu aż 10 lat sprawności przy minimalnym wysiłku ze strony właściciela. Jak podkreślają fachowcy, kluczowe jest jednak podjęcie działań ochronnych, zwłaszcza przed nastaniem zimy i lata. Akurat mamy wiosnę, więc warto zacząć myśleć, by zadbać o akumulator w swoim samochodzie.

Jak dbać o akumulator? Ładuj dwa razy w roku

Specjaliści zalecają, że regularne ładowanie akumulatora dwa razy do roku, raz przed zimą i raz przed latem, może znacząco wydłużyć jego żywotność, nawet dwukrotnie. Ważne jest jednak, by używać do tego celu odpowiedniego prostownika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW 5 vs Mercedes E - tak konkuruje premium

O ile większość kierowców jeszcze może ma w pamięci powiązanie dbania o akumulator z zimą, to już letnia pora w kontekście dbania o baterię jest bardziej zagadkowa. Dlaczego akurat przed latem należy zatroszczyć się o akumulator, skoro intuicyjnie zimą zdaje się być bardziej narażony?

Odpowiedź jest zaskakująca, ponieważ to wysokie temperatury w lecie najbardziej szkodzą akumulatorowi. Trzydziestostopniowe upały to ogromne ryzyko dla baterii. Narażają ją na intensywne procesy korozyjne i samorozładowywanie. Dotyczy to szczególnie zaniedbanych lub starych akumulatorów.

Zima z kolei przynosi wszelkie możliwe konsekwencje letnich zaniedbań. To wtedy ujawniają się problemy będące następstwem całorocznego niewłaściwego użytkowania akumulatora.

Problemem jest nie tylko brak ładowania, ale również konkretny sposób użytkowania pojazdu. W przypadku eksploatacji auta głównie na krótkich trasach akumulator może wymagać ładowania nawet co trzy miesiące, ze względu na niewystarczające ładowanie przez alternator po uruchomieniu silnika. Zapominając o tej czynności, narażamy go na skrócenie żywotności.

Co właściwie trzeba robić z akumulatorem, by długo służył?

Podstawowa pielęgnacja akumulatora (gdy jest to możliwe) obejmuje uzupełnianie poziomu elektrolitu i czyszczenie, a przy dostępnych narzędziach zaleca się także kontrolę gęstości elektrolitu – najlepiej przed planowanym ładowaniem.

Z taką klemą i biegunem akumulator nie pracuje w warunkach optymalnych
Z taką klemą i biegunem akumulator nie pracuje w warunkach optymalnych © fot. Marcin Łobodziński

Do czyszczenia klem i biegunów można użyć papieru ściernego lub specjalnego, niedrogiego przyrządu, nie zapominając o regularnym oczyszczaniu obudowy akumulatora, by unikać powstawania tzw. prądów pełzających. Takie zabiegi na pewno nie zaszkodzą, a mogą pomóc w wydłużeniu żywotności akumulatora.

Sprawdzanie napięć

Prostym miernikiem elektrycznym (multimetrem) można sprawdzić napięcie, jednak warto upewnić się, że jego bateria jest naładowana, co ma istotne znaczenie dla wiarygodności pomiarów. Co dokładnie powinniśmy zmierzyć?

Z taką klemą i biegunem akumulator nie pracuje w warunkach optymalnych
Dokładną kontrolę akumulatora i pomiary można zlecić fachowcowi, który wydrukuje na koniec wszystkie parametry © fot. Marcin Łobodziński
  • Napięcie spoczynkowe – 12,55 do 12,8V dla wyłączonego pojazdu.
  • Napięcie rozruchu – poniżej 10 V, z minimalnym poziomem 8,5 V podczas uruchamiania samochodu.
  • Napięcie ładowania – 14,0-14,5 V mierzone podczas pracy silnika.
  • Spadki napięcia – maksymalnie 200 mV mierzone między alternatorem a akumulatorem, co jest szczególnie ważne w starszych pojazdach z problemami ładowania akumulatora.

Jak widać, dbanie o akumulator wcale nie jest zbyt czasochłonne w skali roku. Ale naprawdę warto się tym zająć, by później nie panikować zimą, gdy auto nie odpali.

Zachęcamy również do obejrzenia filmu, gdzie wszystkie te kwestie są dokładnie wyjaśnione.

Gwarantuje że akumulator posłuży Ci 10 lat !

Wybrane dla Ciebie
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Jedno paliwo mocno w górę. Prognozy nie pozostawiają złudzeń
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Ruszyła akcja "Znicz". Na drogi wyszło 5 tys. policjantów
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Toyota zrobiła auto z V8. Pokaże je już niebawem
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Dwa odcinki S19 oddane kierowcom. Pierwsze w tym województwie
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
645 km nowych płatnych dróg. Idą zmiany w e-TOLL-u
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Wideo: Jechała pod prąd na S7. Nie wiedziała, jak do tego doszło
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Były szef Stellantis znów zaskakuje. Twierdzi, że Tesla może zniknąć z rynku
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie
Wraca problem z półprzewodnikami. Producenci samochodów w kryzysie