Ac Schnitzer ACS 3 3.0d Touring (2013)

Popularność aut z nadwoziem kombi ciągle rośnie, na czym korzystają też firmy tuningowe. Wczesną wiosną tego roku do Ac Schnitzera z benzynowym silnikiem dołączył drugi wóz – z motorem wysokoprężnym o mocy przekraczającej 300 KM.

Obraz
Olgierd Lachowski

Przeprowadzane przez tunera z Niemiec modyfikacje optyczne są skromne, ponieważ obejmują mały przedni spojler, skromne listwy progowe, niewielką nakładkę pod zderzak z tyłu oraz spojler nad tylnym oknem. Niewiele, prawda? A kosztuje sporo, bo prawie 3000 euro, a w cenie nie ma felg.

Za obręcze, na szczęście z oponami, trzeba zapłacić oddzielnie – niespełna 5500 euro. Felgi mają 19 cali średnicy i 8,5 cala szerokości. Założone są na nie opony o rozmiarach 225/40 z przodu oraz 265/35 z tyłu.

Aha, jest jeszcze jedna rzecz. A właściwie dwie. To podwójne końcówki rur wylotowych, za które Ac Schnitzer każe sobie zapłacić 400 euro. To trochę dużo. Kompletny sportowy układ wydechowy w tej wersji silnikowej w ogóle nie jest oferowany.

Wszystkie zmiany wizualne przeprowadzane przez Ac Schnitzer sprawiają, że kombiklasy średniej z Monachium wygląda jeszcze lepiej niż w odmianie fabrycznej. A skoro już mowa o tym, że to kombi, to z kronikarskiego obowiązku dodam, że pojemność bagażnika w tym wozie wynosi 495 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1500 l.

Obraz

Za lepszą, sportową prezencję po części odpowiada też przerobione zawieszenie. Zmian rewolucyjnych tutaj nie ma – mechanicy zamienili standardowe na sportowe sprężyny zawieszenia. Ich cena to 830 euro. Hamulce pozostawiono bez najmniejszych ulepszeń.

Fabryka zainstalowała w tym aucie 3-litrowego turbodiesla o sześciu cylindrach. Te sześć „garów” ustawionych jest w rzędzie i z pomocą turbosprężarki VGT wydobywało się z nich 258 KM mocy maksymalnej przy 4000 obr./min, a także 560 Nm momentu obrotowego przy 1500-3000 obr./min.

Po optymalizacji oprogramowania centralnej jednostki sterującej inżynierom z firmy Ac Schnitzer udało się podnieść moc do 309 KM przy 3400 obr./min, a maksymalny moment obrotowy do 670 Nm przy 1750-3000 obr./min.

W tym egzemplarzu napęd jest realizowany przez 8-biegową automatyczną skrzynię przekładniową, która moc kieruje wyłącznie na tylne koła. Dostępne jest jednak BMW 330d z napędem na obie osie (xDrive) i to auto również może przerobić Ac Schnitzer.

Obraz

Co prawda zmierzona temu kombi prędkość maksymalna była mniejsza o 2 km/h (248 km/h) od prędkości seryjnego samochodu, ale przyspieszenie do setki w stuningowanej maszynie prezentowało się z kolei odrobinę lepiej – wynosiło 5,40 s, podczas gdy seryjna trójka potrzebuje 5,60 s.

Tego Ac Schnitzera dziennikarze jednego z magazynów motoryzacyjnych porównali z 300-konnym Abtem AS 4 Avant. Audi miało 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię oraz napęd quattro.

O ile w sprincie do 100 km/h AS 4 dotrzymywało w miarę kroku BMW, to przy rozpędzaniu się do 200 km/h straciło prawie 5 sekund. Jeszcze bardziej interesująco wyglądały czasy przyspieszeń od 60 do 100 km/h i od 80 do 120 km/h.

W tym pierwszym manewrze w obu autach załączono 4 bieg. Touring do 100 km/h przyspieszył w 3,10 s, a Avant w 4,50 s. Z kolei czas rozpędzania do 120 km/h zmierzono na 5., 6. oraz 7. przełożeniu. Szczegółowe dane znajdziecie w danych technicznych, ja tylko zwrócę uwagę, że Audi potrzebowało od 1,5 do 2 razy więcej czasu na ten sam typ sprintu co BMW.

Obraz

Najwyraźniej maszyna z Monachium ma lepiej zestopniowaną skrzynię biegów, sprawniejszy układ napędowy lub silnik o lepszej charakterystyce. Albo wszystko naraz. Wpływ na osiągi Audi na pewno miała też większa o 120 kg masa własna. W grę mogą wchodzić też opony (Michelin w BMW, Continental w Audi). Z drugiej strony w wyścigu spod świateł nikt nie sprawdza, na jakich oponach jedzie jego konkurent. Albo się wygrywa, albo przegrywa.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R6, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka VGT
  • Moc maksymalna: 309 KM przy 3400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 103,24 KM/l (seryjny – 86,20 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 670 Nm przy 1750-3000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptornic
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 340 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19”
  • Koła tylne: 8,5 x 19”
  • Opony przednie: 225/40 R 19
  • Opony tylne: 265/35 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1746 kg (zmierzona, wg DIN)
  • Stosunek masy do mocy: 5,65 kg/KM (seryjny – 6,77 kg/KM)
  • Długość: 4674 mm
  • Szerokość: 1811 mm
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,40 s 5,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 21,40 s 26,30 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,10 s 4,50 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,20 s 6,30 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,60 s 9,00 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 7,00 s 14,30 s
  • Prędkość maksymalna: 248 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 37,0 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 35,0 m

W kwadratowym nawiasie podane są wyniki Abta AS 4 Avant 3.0 TDI quattro (1870 kg, 300 KM, 570 Nm)

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/4] Źródło zdjęć: |

Źródło: Ac Schnitzer

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km