Ac Schnitzer ACS 3 3.0d Touring (2013)

Popularność aut z nadwoziem kombi ciągle rośnie, na czym korzystają też firmy tuningowe. Wczesną wiosną tego roku do Ac Schnitzera z benzynowym silnikiem dołączył drugi wóz – z motorem wysokoprężnym o mocy przekraczającej 300 KM.

Ac Schnitzer ACS 3 3.0d Touring (2013)
Olgierd Lachowski

22.05.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:26

Przeprowadzane przez tunera z Niemiec modyfikacje optyczne są skromne, ponieważ obejmują mały przedni spojler, skromne listwy progowe, niewielką nakładkę pod zderzak z tyłu oraz spojler nad tylnym oknem. Niewiele, prawda? A kosztuje sporo, bo prawie 3000 euro, a w cenie nie ma felg.

Za obręcze, na szczęście z oponami, trzeba zapłacić oddzielnie – niespełna 5500 euro. Felgi mają 19 cali średnicy i 8,5 cala szerokości. Założone są na nie opony o rozmiarach 225/40 z przodu oraz 265/35 z tyłu.

Aha, jest jeszcze jedna rzecz. A właściwie dwie. To podwójne końcówki rur wylotowych, za które Ac Schnitzer każe sobie zapłacić 400 euro. To trochę dużo. Kompletny sportowy układ wydechowy w tej wersji silnikowej w ogóle nie jest oferowany.

Wszystkie zmiany wizualne przeprowadzane przez Ac Schnitzer sprawiają, że kombiklasy średniej z Monachium wygląda jeszcze lepiej niż w odmianie fabrycznej. A skoro już mowa o tym, że to kombi, to z kronikarskiego obowiązku dodam, że pojemność bagażnika w tym wozie wynosi 495 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1500 l.

Obraz

Za lepszą, sportową prezencję po części odpowiada też przerobione zawieszenie. Zmian rewolucyjnych tutaj nie ma – mechanicy zamienili standardowe na sportowe sprężyny zawieszenia. Ich cena to 830 euro. Hamulce pozostawiono bez najmniejszych ulepszeń.

Fabryka zainstalowała w tym aucie 3-litrowego turbodiesla o sześciu cylindrach. Te sześć „garów” ustawionych jest w rzędzie i z pomocą turbosprężarki VGT wydobywało się z nich 258 KM mocy maksymalnej przy 4000 obr./min, a także 560 Nm momentu obrotowego przy 1500-3000 obr./min.

Po optymalizacji oprogramowania centralnej jednostki sterującej inżynierom z firmy Ac Schnitzer udało się podnieść moc do 309 KM przy 3400 obr./min, a maksymalny moment obrotowy do 670 Nm przy 1750-3000 obr./min.

W tym egzemplarzu napęd jest realizowany przez 8-biegową automatyczną skrzynię przekładniową, która moc kieruje wyłącznie na tylne koła. Dostępne jest jednak BMW 330d z napędem na obie osie (xDrive) i to auto również może przerobić Ac Schnitzer.

Obraz

Co prawda zmierzona temu kombi prędkość maksymalna była mniejsza o 2 km/h (248 km/h) od prędkości seryjnego samochodu, ale przyspieszenie do setki w stuningowanej maszynie prezentowało się z kolei odrobinę lepiej – wynosiło 5,40 s, podczas gdy seryjna trójka potrzebuje 5,60 s.

Tego Ac Schnitzera dziennikarze jednego z magazynów motoryzacyjnych porównali z 300-konnym Abtem AS 4 Avant. Audi miało 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię oraz napęd quattro.

O ile w sprincie do 100 km/h AS 4 dotrzymywało w miarę kroku BMW, to przy rozpędzaniu się do 200 km/h straciło prawie 5 sekund. Jeszcze bardziej interesująco wyglądały czasy przyspieszeń od 60 do 100 km/h i od 80 do 120 km/h.

W tym pierwszym manewrze w obu autach załączono 4 bieg. Touring do 100 km/h przyspieszył w 3,10 s, a Avant w 4,50 s. Z kolei czas rozpędzania do 120 km/h zmierzono na 5., 6. oraz 7. przełożeniu. Szczegółowe dane znajdziecie w danych technicznych, ja tylko zwrócę uwagę, że Audi potrzebowało od 1,5 do 2 razy więcej czasu na ten sam typ sprintu co BMW.

Obraz

Najwyraźniej maszyna z Monachium ma lepiej zestopniowaną skrzynię biegów, sprawniejszy układ napędowy lub silnik o lepszej charakterystyce. Albo wszystko naraz. Wpływ na osiągi Audi na pewno miała też większa o 120 kg masa własna. W grę mogą wchodzić też opony (Michelin w BMW, Continental w Audi). Z drugiej strony w wyścigu spod świateł nikt nie sprawdza, na jakich oponach jedzie jego konkurent. Albo się wygrywa, albo przegrywa.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R6, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka VGT
  • Moc maksymalna: 309 KM przy 3400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 103,24 KM/l (seryjny – 86,20 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 670 Nm przy 1750-3000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Steptornic
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 340 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 19”
  • Koła tylne: 8,5 x 19”
  • Opony przednie: 225/40 R 19
  • Opony tylne: 265/35 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1746 kg (zmierzona, wg DIN)
  • Stosunek masy do mocy: 5,65 kg/KM (seryjny – 6,77 kg/KM)
  • Długość: 4674 mm
  • Szerokość: 1811 mm
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,40 s 5,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 21,40 s 26,30 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,10 s 4,50 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,20 s 6,30 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,60 s 9,00 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 7,00 s 14,30 s
  • Prędkość maksymalna: 248 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 37,0 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 35,0 m

W kwadratowym nawiasie podane są wyniki Abta AS 4 Avant 3.0 TDI quattro (1870 kg, 300 KM, 570 Nm)

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/4]

Źródło: Ac Schnitzer

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)