Szybszy i oszczędniejszy – Hartge 330d (2013)

Czy stuningowany samochód może mieć lepsze osiągi i jednocześnie spalać mniej paliwa niż auto seryjne? Hartge twierdzi, że tak. Przykładem ma być BMW 330d z 302-konnym silnikiem.

Obraz
Olgierd Lachowski

To nie pierwsze BMW serii 3 z rodziny F30, które prezentujemy na łamach Autokultu. Poprzednio była to wersja 328i, a więc samochód z benzynową jednostką napędową. Tym razem pod maską siedzi turbodiesel. Silnik ma 6 cylindrów ustawionych w rzędzie, które mają łączną objętość skokową 3,0 l.

Konkretnie, motor to konstrukcja o oznaczeniu N57D30O1. O1 oznacza, że jest to wersja, w której olej napędowy jest podawany pod ciśnieniem 1800 barów. W przeciwieństwie do odmian T0 i T1 oraz S zainstalowany w tej „trójce” silnik ma jedną turbosprężarkę. W fabrycznej konfiguracji 6-cylindrowiec rozwijał moc 258 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 560 Nm przy 1500-2500 obr./min.

Zmiana oprogramowania  sterującego jednostką silnikową sprawiła, że ta osiąga teraz 302 KM mocy przy 3900 obr./min oraz 655 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnych przy 2250 obr./min. Mimo większej mocy, według zapewnień Hartge, silnik zużywa o około 0,5 l mniej oleju napędowego na każde 100 km jazdy.

Tuner dokonał pomiaru czasu przyspieszania od 80 do 200 km/h w aucie przed i po zmianach. Samochód seryjny potrzebował 21,12 s na wykonanie wspomnianego manewru, natomiast wóz po tuningu rozpędzał się w 16,46 s. Prędkość maksymalna nadal jest zablokowana elektronicznie na 250 km/h.

Być może niewielki wpływ na czas przyspieszania pojazdu Hartge miały założone przez mechaników koła z 20-calowymi felgami o szerokości 9,0”.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R6, ZS, N57D30O1
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 302 KM przy 3900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 100,90 KM/l (seryjny – 86,20 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 655 Nm przy 2250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20”
  • Koła tylne: 9,0 x 20”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1615 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,35 kg/KM (seryjny – 6,26 kg/KM)
  • Długość: 4624 mm
  • Szerokość: 1811 mm
  • Wysokość: 1429 mm
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 80-200 km/h: 16,46 s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h

Źródło: Hartge

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km